نسبت دادن ۷۰ درصد آلودگی هوا به خودروها مورد تردید است

یک فعال محیط زیست گفت: نسبت دادن حدود ۷۰ درصد آلودگی هوای اصفهان به خودروها مورد تردید است و باید منتظر نتایج پژوهش‌های جدید باشیم، زیرا تمرکز بر این عدد باعث غفلت از دیگر منابع آلاینده نظیر صنعت می‌شود.

محمد کوشافر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در اصفهان امکان ترکیب آلودگی‌های شیمیایی و خاکی هوا وجود داشته و ترکیبات حاصل می‌تواند امکان خطر را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه مترو و BRT ظاهراً در تسهیل جابه جایی مسافر اثرات خوبی داشته‌ است، اما بدون مطالعه نمی‌توان گفت در کاهش آلودگی هوا هم موثر بوده یا نبوده است، افزود: برای کنترل آلودگی هوای ناشی از تردد خودرو و موتورسیکلت‌ها در اصفهان، لازم است علاوه بر استمرار و ارتقاء طرح‌های موجود با استفاده از قوانین بالادستی کشور و پژوهش‌های لازم از افزایش تردد روزانه آنها جلوگیری شده و تعداد کل خودرو و موتورسیکلت افزایش نیابد.

این فعال محیط زیست گفت: نسبت دادن حدود ۷۰ درصد آلودگی هوای اصفهان به خودروها مورد تردید است و باید منتظر نتایج پژوهش‌های جدید باشیم، زیرا تمرکز بر این عدد باعث غفلت از دیگر منابع آلاینده نظیر صنعت می‌شود.

وی با بیان اینکه خودرو، موتورسیکلت، قطعات و سوخت آنها محصول مستقیم صنعت بوده و صنعت می‌تواند با ارتقاء تولیدات خود در کاهش آلودگی هوا موثر باشد، اظهارکرد: بخشی از خودروهایی که روزانه داخل شهر تردد می‌کنند مربوط به صنایع بوده و به منظور مدیریت بهتر باید درصد آنها مشخص شود.

کوشافر تاکید کرد: بر اساس سند آمایش، باید توقف توسعه صنعت در اصفهان اجرایی شود  و افزایش کارایی زیست محیطی واحدهای موجود در دستور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بهبود نسبی کیفیت هوا در برخی موارد مربوط به انجام فعالیت‌هایی نظیر حذف مازوت از نیروگاه مورد قبول است، اما نباید وقتی کیفیت هوا بهتر شد به مدیریت و وقتی آلوده است به اینورژن و طبیعت ربط دهیم، گفت: کیفیت هوای اصفهان حاصل اثر متقابل شرایط اقلیمی و فعالیت‌های انسانی است، پس نگاه دوگانه باید تغییر کند.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه لیست صنایع سیاه اصفهان باید در چارچوب قانون منتشر شود، افزود: در روزهای ناسالم، روش‌ها و سیاست‌های مواجه با آلودگی هوا برای حفظ سلامت شهروندان مورد سؤال بوده و نیاز به تجدیدنظر دارد.

وی ادامه داد: اگر تلاشی برای بهبود کیفیت هوای اصفهان انجام شده در جای خود محفوظ است، اما وضعیت موجود کیفیت هوای اصفهان نمایانگر عدم کارایی لازم طرح‌های فعلی است، بنابراین اعتراض سمن‌های زیست‌محیطی اصفهان نسبت به وضعیت موجود اعلام می‌شود.

کد خبر 365514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.