روستاییان توان پرداخت قیمت زمین را ندارند

نماینده آران و بیدگل در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: روستاییان توان پرداخت قیمت زمین را ندارند؛ اگر ما روستا را روستا بنامیم باید حداقل زمین روستایی رایگان باشد و اینکه هر سال قیمت زمین‌ها افزایش پیدا می‌کند در توان روستاییان نیست که بتوانند زمین بخرند.

جواد توحیدی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت روستاها اظهار کرد: در سال ۵۷ مواردی در قانون اساسی مصوب شد مانند اصل ۴۳ قانون اساسی که آموزش، بهداشت و مسکن برای مردم را رایگان اعلام کرد اما هیچ کدام از این قوانین محقق نشد و هیچ‌گاه هم در طول این ۴۰ سال نشد که شیوه این نوع قوانین تغییر کند.

وی با اشاره به لزوم تغییرات در برخی قوانین افزود: در سال ۶۶ که اساسنامه بنیاد مسکن  نوشته شد در اینجا هم چنین قوانینی برای آن تصویب شد و تا به حال هم با همان قانون‌های قدیمی در حال پیش رفتن است.

نماینده آران و بیدگل در شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه توسعه روستا به سیاستگذاری‌ شوراها برمی‌گردد، تصریح کرد: متاسفانه روستاییان توان پرداخت برخی هزینه‌ها اعم از قیمت زمین را ندارند؛ اگر ما روستا را روستا بنامیم باید حداقل زمین روستایی رایگان باشد و اینکه هر سال قیمت زمین‌ها افزایش پیدا می‌کند در توان روستاییان نیست که بتوانند با این قیمت‌ها زمین بخرند.

وی با اشاره به تقابل نظام فنی بنیاد مسکن با نظام مهندسی در هر شهرستان اظهار کرد: در شهرها فرآیند صدور پروانه و نقشه شامل مهندس معمار، محاسب و ناظر است و پنج درصد هم سازمان نظام مهندسی دریافت می‌کند که تمام این فرآیند علاوه بر قیمت‌ها در شهر و روستا برابر است در حالی که باید متوجه بود که زندگی روستایی با شهری فرق دارد و برخی هزینه‌ها از روستاییان را یا نباید دریافت کرد یا حداقل کمتر دریافت شود.

توحیدی‌راد با انتقاد از نظام مهندسی شهرستان‌ها گفت: متاسفانه نظام مهندسی شهرستان‌ها مبالغ زیادی از روستاییان دریافت می‌کند که برابر با هزینه دریافتی در شهرهاست و قیمت بالای نقشه و زمین تنها در استان اصفهان وجود دارد.

وی روند تغییر کاربری‌ها و استعلامات را طولانی دانست و افزود: باید کارشناسان مجاب شوند که زمان استعلامات را کوتاه کرده و سریع به موارد خواسته شده پاسخ دهند.

نماینده آران‌وبیدگل در شورای اسلامی استان اصفهان در خصوص مشکلات مربوط به بازنگری طرح هادی تصریح کرد: قرار بر این شد از تملک و دارایی‌ها هزینه این طرح‌ها پرداخت شود در حالی که هشت درصد از کل اعتبارات شهرستان‌ها را کمیته برنامه‌ریزی برای روستاها و بنیاد مسکن اختصاص می‌دهد که تنها حدود یک سوم این هشت درصد محقق می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم مبحث قیمتی را بگوییم از این ۳۰ درصد در یک روستا ۷۰ میلیون هزینه طرح هادی است در حالی که ۳۵ میلیون بیشتر به آن تخصیص نمی‌یابد و از این درصد عوارض، بیمه و بقیه موارد را کم می‌کنند که به ۲۵ میلیون تقلیل می‌یابد و اجرای یک طرح در روستا با این مبلغ عملا امکانپذیر نیست.

توحیدی‌راد با تاکید بر اینکه بهتر است به بنیاد مسکن برای ادای وظایفش کمک کرد گفت: این بنیاد تا به حال موفق بوده و ما حاضریم حتی فعالیت‌های خدماتی را هم به بنیاد مسکن بدهیم اما متاسفانه امکان مالی کمی دارند و می‌توان اجازه داد این اداره ناظر باشد و دهیاران بیشتر کار کنند.

نماینده آران‌وبیدگل در شورای استان با اشاره به اینکه بسیاری قوانین در بالاتر از استان تصمیم‌گیری می‌شود، اظهار کرد: اگر روسای ادارات تعامل بیشتری با شوراها داشته باشند قطعا مشکلات کمتری در توزیع بودجه و اجرای پروژه‌ها خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بیشترین تخصیص قیر رایگان از طرف بنیاد مسکن در کل ایران به شهرستان آران وبیدگل بوده است تصریح کرد: امیدواریم تخصیص قیر رایگان در سال ۹۸ به روستاها از طرف بنیاد مسکن همچنان ادامه یابد چرا که جاده‌های روستایی این شهرستان واقعا نیاز دارند.

کد خبر 365511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.