یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۸

سازمان جهانی گردشگری اعداد و ارقام مربوط به این صنعت را در سال ۲۰۱۸ منشتر کرده که بر اساس اعلام این سازمان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون گردشگر بین المللی در سال ۲۰۱۸ سفر کرده‌اند درحالی که این عدد برای سال ۲۰۲۰ پیش بینی شده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) سال گذشته میلادی رکورد تعداد گردشگران در دنیا به ۱.۴ میلیارد نفر رسیده و رشد شش درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. بر اساس گزارش پیش بینی سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۰ تحقق این تعداد گردشگر در چشم انداز سال ۲۰۲۰ این سازمان قرار گرفته بوده اما سال گذشته و دو سال زودتر از پیش بینی این رقم حاصل شده است.

رشد صنعت گردشگری نسبت به دیگر صنایع جهان ۳.۷ درصد بیشتر بوده و همین مسئله باعث شده دبیر کل سازمان جهانی گردشگری صنعت گردشگری را یکی از بزرگترین و قدرتمندترین محرک‌های اقتصاد و توسعه کشورها بداند. زوراب پولالیکاشویلی گردشگری را راه پایداری برای توسعه و کارآفرینی در جوامع محلی دانست و تمرکز سازمان جهانی گردشگری را در سال ۲۰۱۹ بر تحصیل، مهارت آموزی و کارآفرینی عنوان کرد.

رشد اقتصادی قوی‌تر، افزایش سفرهای هوایی مقرون به صرفه، تحول دیجیتال و آسان سازی فرآیند صدور ویزا از دلایلی هستند که باعث شده پیش بینی سازمان جهانی گردشگری دو سال زودتر موعد رخ دهد. دیجیتالی شدن و به وجود آمدن مدل‌های کسب و کار جدید تاثیر بسزایی در رشد صنعت گردشگری داشته است، البته در این تحولات شرکت‌ها و فعالینی که نتوانند خود را با شرایط جدید وقف دهند رو به افول خواهند رفت.

سهم هر منطقه از رشد

سازمان جهانی گردشگری جهان را به پنج منطقه تقسیم کرده و از این بین بخش آسیای میانه و اقیانوسه که ایران نیز جز این منطقه است، با ۳۴۳ میلیون نفر گردشگری رشد شش درصدی را تجربه کرده است. در این تقسیم بندی سهم هر کشور مشخص نشده است.

بیشترین رشد را در میان مناطق مختلف، خاورمیانه داشته که با رشد ۱۰ درصدی پذیرای ۶۳ میلیون گردشگر بوده است. این نتیجه را می‌توان حاصل پاکسازی منقطه از نیروهای تروریستی مثل داعش و دوران بازسازی پس از جنگ در برخی کشورهای منطقه دانست.

اروپا مانند همیشه بیشترین تعداد گردشگر را داشته است، در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۱۳ میلیون نفر از این کشور بازدید کردند که این عدد نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش داشته است. در این بین گردشگری در اروپای شرقی نسبت به اروپای غربی توسعه بیشتری داشته و کشورهای این منطقه از اروپا با توجه به بحران‌های اقتصادی که گریبان کشورهای غربی اروپا را گرفته، شانس بیشتری در توسعه گردشگری دارند.

منطقه آفریقا نیز با ۶۷ میلیون گردشگر رشد  هفت درصدی تجربه کرده و پس از خاورمیانه در جایگاه دوم رشد گردشگری در سال ۲۰۱۸ قرار دارد. اما کمترین رشد را قاره آمریکا با سه درصد داشته است، این قاره در سال ۲۰۱۸ میزبان ۲۱۷ میلیون گردشگر بوده که این نرخ رشد پایین شاید نشانه سیاست‌های چپ‌گرایانه برخی کشورهای این منطقه است.

چشم‌انداز ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ پیش بینی می‌شود صنعت گردشگری دچار تغییر و تحولات بیشتری بشود. در این بین وضعیت اروپا با توجه به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بسیار پیچیده است. "خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا" باعث شده تا صنایع اروپا از جمله گردشگری نتوانند روند روبه رشدی داشته باشند، همچنین به وجود آمدن پدیده "جلیقه زرد"ها در فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی بیش از هر چیز گردشگر این کشورها را تحت تاثیر قرار داده است.

صنعت گردشگری ایران نیز در سال ۲۰۱۹ شرایط غیرقابل پیش بینی دارد، از یک سو خروج ایالات متحده از برجام و سخنرانی‌های تند رئیس جمهور این کشور علیه ایران شرایط تصمیم سفر به ایران را تغییر داده است. تحریم‌ها نیز از سوی دیگر باعث شده تا سفر به ایران برای خارجی‌ها دشوارتر شود، اما در این بین پایین آمدن ارزش پول ملی ایران را مقصدی ارزانتر از همیشه برای گردشگران خارجی کرده است.

با توجه به رشد بالای گردشگری در خاورمیانه در سال ۲۰۱۸ می‌توان پیش بینی کرد که این رشد با آرام‌تر شدن فضای منطقه در سال ۲۰۱۹ ادامه دار باشد و خاورمیانه روند رو به رشد خود را ادامه دهد. ایران نیز می‌تواند از این روند استفاده کند و با به روز کردن اطلاعات گردشگری کشور به سراغ بازارهای جدید گردشگری در منطقه برود.

ترجمه و تنظیم: یزدان روحانی_ خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

منبع: https://edition.cnn.com/travel/article/world-tourism-unwto-barometer/index.html

کد خبر 365449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.