توجه به مباحث فرهنگی در روستاها مغفول مانده است

نماینده لنجان در شورای استان گفت: با توجه به گسترش روزافزون فناوری‌های نوین پیشگیری از تعارض فرهنگی در روستاها ضروری است و متاسفانه در توجه به فرهنگ روستاها و مناطق عشایری هنوز نتوانسته‌ایم سهم مکفی آنها از فرهنگ را ادا کنیم.

محمد باتوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ، در خصوص لزوم توجه به مسائل فرهنگی روستاها اظهار کرد: علی‌رغم اهمیت روستاها و عشایر متاسفانه این قشر کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند در حالی که جزء اقشار مولد جامعه هستند که حیات، تغذیه و سلامت جامعه به کار، تلاش و تولید آنها بستگی دارد.

وی با اشاره به اهمیت این قشر از نگاه امام خمینی(ره) افزود: امام خمینی راه رسیدن به خودکفایی را توجه به روستاها و قشر محروم عشایر دانستند و توصیه‌های موکد بسیاری برای حفظ روستاییان و روستاها داشته‌اند.

نماینده لنجان در شورای استان توجه به فرهنگ روستاها را ضروری دانست و تصریح کرد: با توجه به گسترش روزافزون فناوری‌های نوین پیشگیری از تعارض فرهنگی در روستاها بسیار ضروری است و توجه به فرهنگ روستاها و مناطق محروم عشایرنشین از آن جهت اهمیت دارد که در این مناطق نتوانسته‌ایم سهم مکفی آنها از فرهنگ را ادا کنیم.

باتوانی با بیان اینکه باید بتوانیم پابه‌پای توسعه اقتصادی، فناوری‌های فرهنگی را در این مناطق بسط دهیم، اظهار کرد: اگر به این موضوع توجه نشود در آینده با روستاییانی مواجه خواهیم بود که به فرهنگ بیگانه و دور از اصالت خود گرایش پیدا خواهند کرد.

نماینده لنجان در شورای استان با انتقاد به اینکه برای توسعه فرهنگ و فرهنگ‌سازی ارزش‌ها در روستاها تا به حال کارهای جدی انجام نشده است، گفت: این همان مسئولیتی است که بر عهده اکثر دستگاه‌های کشوری از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، صداوسیما، آموزش وپرورش و نیروهای مسلح و چند دستگاه دیگر گذاشته شده است، اما با شرایط موجود به نظر می‌رسد اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

وی با تاکید بر اینکه روستاها محلی برای حفظ آداب و رسوم، فرهنگ و سنت‌های اصیل هر قوم و منطقه‌ای است، اظهار کرد: باید بحث گردشگری، جذب توریست، تقویت و معرفی نقاط گردشگری در روستاهای مؤثر به منظور کسب درآمد و جلوگیری از مهاجرت در دستور کار ارگان‌های مربوط قرار بگیرد و همگی به وظایف خود در این امور توجه کنند.

باتوانی با بیان اینکه باید علل مهاجرت روستاییان به شهرها بررسی شود، افزود: بیشترین علت مهاجرت‌ها مسائل اقتصادی و عدم امکانات مناسب در هر حوزه‌ای اعم از آموزش وپرورش است و همه دستگاه‌ها باید بتوانند به ایرادات دستگاه خود که باعث مهاجرت روستاییان می‌شود بپردازند و سعی در برطرف کردن نواقص داشته باشند.

نماینده لنجان در شورای استان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر و بالا بردن سرعت فعالیت‌ها در روستاها، گفت: اغلب صاحب‌نظران اعتقاد دارند برای توسعه جامعه باید تحولات بنیادی در روستاها ایجاد کرد و یکی از راه حل‌های ارتقای سطح زندگی ، توجه به توسعه پایدار در روستاهاست.

این عضو شورای استان توجه به ورزش روستایی با توجه به وجود استعدادهای بسیار در این مناطق را ضروری دانست و افزود: ورزش یکی از عوامل مهم در توسعه سلامت، نشاط اجتماعی و ایجاد وحدت و دوستی در هر جامعه‌ای است که مسئولین باید تقویت مجموعه‌های ورزشی، فرهنگی در روستاها را در دستور کارشان قرار دهند که این عامل در جلوگیری از مهاجرت قطعا مؤثر است.

وی رسیدگی و دقت نظر مسائل فنی با واقعیات زندگی روستایی را خواستار شد و اظهار کرد: توسعه مشارکت‌های اقتصادی، اجتماعی به حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی در روستاها کمک می‌کند که باید زیرساخت‌های این نوع مشارکت‌ها برای روستاییان فراهم شود.

کد خبر 365446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.