تهدید "سندرم پیررابین" برای دختران/ غذاهای خواب آور را بشناسید

عوارض کمبود عنصر زینک در بدن، خطرناک ترین بیماری مشترک انسان و دامی و تاثیرات مصرف قهوه برای پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد رهسپار، رییس هفدهمین کنگره جراحان دهان، فک و صورت اظهار کرد: سندرم پیررابین از بدو تولید می‌تواند نوزاد را دچار مشکل کند و حتما در دو هفته اول پس از تولد باید جراحی فک صورت گیرد تا زبان به جلو آید و راه تنفس باز شود در غیر این صورت نمیتواند زنده  بماند.

وی با اشاره به اینکه از هر ده هزار تولد یک نفر مبتلا به این بیماری می‌شود گفت: اکثر این بیماران به دلیل اینکه فک آنها رشد نکرده شکاف کام نرم هم دارند و این مشکل نوعی نقص کروموزمی است و در دختران شیوع بیشتری دارد.

رهسپار گفت: با انجام جراحی‌های دهان، فک و صورت در کودکان دارای نیاز این جراحی می‌تواند کمک موثری به آنها کمک و این افراد بتوانند زندگی عادی داشته باشند.

وی در ارتباط با جراحی ارتوگناتیک گفت:این  جراحی باعث می‌شود که رابطه فکین طبیعی شود که این جراحی در واقع جراحی جابجایی فک نام دارد و جراحان به کمک ارتودنتیست‌ها اقدام مناسب را برای بیمار انجام می‌دهند.

عوارض کمبود عنصر زینک در بدن

کمبود عنصر "روی" در بدن که برخی آن را با عنوان "زینک" می‌شناسند، مشکلی شایع در مبتلایان به بیماری‌های مزمن است که می‌تواند به بالا رفتن فشار خون منجر شود.در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از قبیل دیابت نوع ۲ و بیماری مزمن کلیوی، کمبود روی مشکلی شایع است.

متخصصان سلامت در مطالعه جدیدی که نتایج آن در نسخه آنلاین مجله فیزیولوژی آمریکا - فیزیولوژی کلیه منتشر شد به مقایسه موش‌های نر مبتلا به کمبود روی با موش‌هایی که دچار این مشکل نبودند. آنها مشاهده کردند که موش‌های مبتلا به کمبود روی دچار عارضه فشار خون بالا شده و دفع سدیم از طریق ادرار در آن‌ها کمتر بوده است. درک مکانیزمی که بر اثر آن کمبود روی به بالا رفتن فشار خون منجر می‌شود. تأثیر حائز اهمیتی بر درمان این عارضه دارد.

سبزیجات و گیاهانی همچون جعفری، مریم‌گلی، پروتئین‌های حیوانی و غذاهای دریایی، تخم‌مرغ وخشکبار، غلات و حبوبات مواد غذایی حاوی زینک هستند.

مصرف قهوه ابتلا به کدام بیماری‌ها را کاهش می‌دهد؟  

مصرف قهوه خطر ابتلا به  سرطان رکتوم و روده را کاهش می‌دهد؛ برخی تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن بیش از سه فنجان قهوه در طول روز می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.

برخی افراد مسن بعد از خوردن غذا دچار افت فشار خون می‌شوند؛ نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند از افت فشار خون جلوگیری کند.

مردانی که ۳ الی ۴ فنجان کافئین‌ در روز مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به پارکینسون به بیشترین مقدار در آن‌ها کاهش می‌یابد.

نوشیدن حداقل ۴۰۰ میلی‌گرم مواد کافئین‌دار مانند قهوه به صورت روزانه، خطر پیشرفت سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد؛ هر چه قدر مقدار کافئین بیشتر باشد، خطر ابتلا بیشتر کاهش می‌یابد.

با افزایش مصرف کافئین، خطر ابتلا به دیابت کاهش می‌یابد اما اثر آن در افراد مختلف متفاوت است.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که قهوه کافئینه و دکافئینه از ابتلا به نقرس جلوگیری می‌کنند، اما قهوه کافئینه بهتر عمل می‌کند؛ همچنین شواهد زیادی نشان می‌دهند که مصرف قهوه در طول زندگی ممکن است باعث بهبود مهارت‌های فکر کردن در خانم‌های بالای ۸۰ سال می‌شود.

غذاهای خواب آور را جایگزین قرص‌های آرامبخش کنید

 غذاهایی را که پیشنهاد می کنم یک ساعت قبل از وقت خواب میل کنید.

ترکیب تریپتوفان، کربوهیدرات و منیزم شما را خواب آلود می کند. نصف موز و یک مشت بادام مصرف کنید. البته اگر موز دوست ندارید می توانید در عوض آلبالو که منبع ملاتونین است را جایگزین آن کنید

مادربزرگ ها از قدیم خوردن شیر گرم  قبل از خواب را توصیه می کردند که به دلیل تریپتوفان، کلسیم و منیزیم موجود در آن خواب آور است.

اگر تریپتوفان، کلسیم و منیزیم شیر  با کربوهیدرات و منیزیم غلات ترکیب شود خواب آوری قوی ایجاد می شود. ناگفته نماند غلاتی را انتخاب کنید که زیاد شیرین نباشد. زیرا قند خون باعث بدخوابی می‌شود.

نان غلات کامل (سرشار از کربوهیدرات و منیزیم) و دو تکه گوشت بوقلمون (سرشار از تریپتوفان) تهیه کنید. پس از خوردن آن خوابی آرام خواهید داشت.

 دمنوش هایی مثل بابونه ، گل ساعت و سنبل الطیب تاثیرات آرام بخش دارند. اگر می خواهید آرامبخش قوی تری داشته باشید، کمی به این دمنوش ها عسل ( حاوی تریپتوفان ) اضافه کنید.

خطرناک ترین بیماری مشترک انسان و دامی

خطرناک ترین بیماری مشترک بین انسان و دام تب مالت است که از مواد لبنی آلوده منتقل می شود و بهترین راه برای مبارزه با تب مالت، خودداری از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه است. درست است که جوشاندن شیر در خانه، به کاهش آلودگی‌های آن کمک می‌کند، اما این روش همیشه مانع از ابتلای مصرف کنندگان شیر به تب مالت نمی‌شود. 

پرهیز از مصرف گوشتی خام یا نیمه‌خام، و اجتناب از خوردن لبنیات پاستوریزه ‌نشده، مهم‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

نشانه‌های ابتلا به تب مالت در انسان‌ها، شباهت زیادی به علایم ابتلا به آنفلوآنزا دارد. کاهش اشتها، درد کمر، لرز، بی‌حس و حالی، سردرد، معده و شکم درد، درد مفاصل، تبی که قطع می‌شود و دوباره برمی‌گردد و کاهش وزن، از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به این بیماری هستند. حرارت بدن بیمار بین ۳۷/۷ و ۳۹/۴ نوسان پیدا می‌کند و گاهی به ۴۱ درجه هم می‌رسد.

شش ماه بعد از درمان این بیماری، خطر بازگشت آن وجود دارد. به گفته متخصصان، احتمال عود علایم تب مالت بعد از دوره درمان کامل، از ۵ تا ۱۵ درصد متغییر است. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا، تا شش ماه بعد از پایان یافتن درمانشان، زیر نظر پزشکان قرار داشته باشند.

باکتری بروسلایی که در بدن حیوانات وارد شده و انسان‌ها را هم در معرض خطر قرار می‌دهد، بیشتر در کشورهای آمریکای لاتین، ژاپن، اروپای مرکزی، استرالیا، نیوزیلند، خاورمیانه و هندوستان مشاهده شده است در حالی که اغلب کشورها برای پیشگیری از ابتلای گاو و گوسفندها به تب مالت، اقدام خاصی را انجام نمی‌دهند، در کشورهای پیشرفته‌ای مثل فرانسه، واکسنی برای مصون کردن دام‌ها در برابر این باکتری وجود دارد.

کد خبر 365442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.