۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
"سفر ارزان" یا سفر قسطی؟

"سفر ارزان" نام بسته‌ای است که معاون گردشگری کشور چند روز پیش در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها آن را ارائه کرد. این بسته که به گفته ولی تیموری باعث توزیع و رونق سفرهای داخلی خواهد شد، در واقع پرداخت اقساطی هزینه سفر را برای مسافران ممکن می‌کند.

براساس این طرح، مسافر از بانک وامی نخواهد گرفت بلکه این هماهنگی بین بانک و آژانس‌های خدمات مسافرتی صورت می‌گیرد؛ در واقع بانک حکم تضمین کننده را دارد. معاون گردشگری کشور هدف این طرح را ساماندهی و توزیع سفر عنوان کرده و معتقد است که این بسته باعث می‌شود خانواده‌های ایرانی با برنامه قبلی سفر کرده همچنین تمام ذی‌نفعان صنعت گردشگری سود ببرند.

"سفر ارزان" تا کنون با نظرات مخالف و موافق بسیاری روبرو شده است. مخالفان این طرح آن را در کنار طرح‌های شکست خورده سال‌ها پیش مانند طرح "سفر کارت ملی" می‌دانند و معقتدند که سفر با اقساطی شدن ارزان نمی‌شود. به جای اقساطی کردن سفر، باید به بهسازی زیر ساخت‌های گردشگری پرداخت، همچنین نرخ هتل‌ها، هواپیماها و تورها را کاهش داد تا سفر رونق گیرد.

موافقان طرح اما برخلاف مخالفان معتقدند که این طرح می‌تواند باعث ساماندهی سفر شود و رشد پایدار گردشگری را خصوصا در مناطقی که کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، حاصل کند. در این جبهه که هتل‌داران، شرکت‌های هواپیمایی و تور لیدرها قرار دارند معتقدند این طرح در فصل‌های افت سفر، با وجود تخفیف‌ها باعث رشد گردشگری خواهد شد.

ساماندهی مهم‌تر از ارزان سازی

حجم بالایی از سفرهای سالانه در تعطیلات عید نوروز انجام می‌گیرد، این سفرها همواره مشکلات زیادی را به همراه دارد. پدیده‌هایی مانند شب مانی مسافران در چادر وپارک‌ها از جمله این موارد است که باعث شده بسیاری از مراکز اقامتی درگیر سفرها نشوند و به نوعی سودی از این سفرها نبرند.

از سوی دیگر بیشتر حجم سفرهای کشور به سمت‌ استان‌های شمالی انجام می‌شود که این مسئله باعث شده تا گردشگری در بسیاری از شهرهای جنوبی کشور از رونق بیافتد. علی‌رغم تمام تبلیغات و فعالیت‌های انجام شده، همچنان گردشگری جنوب کشور خصوصا در فصل‌های سرد سال که انتظار می‌رود مسافران زیادی به این بخش از کشور سفر کنند توفیقی ندارد.

طرح "سفر ارزان" در کنار اقساطی کردن هزینه سفر ، باید بتواند توزیع سفر مناسبی را در کشور به وجود آورد. معاون گردشگری کشور هدف اصلی این طرح‌ را توزیع مناسب سفر در کشور عنوان کرده است و از این طرح به عنوان یکی از راهبردها برای رسیدن به این توزیع نام برده است.

لزوم همکاری اقامتگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی

در برگزاری هر تور بیشترین هزینه برای اقامتگاه و حمل و نقل می‌شود. افزایش غیر منطقی قیمت‌ بلیط هواپیما در چند ماه اخیر در کشور باعث شده تا شرکت‌های هواپیمایی مشتریان خود را از دست داده و مسافران برای جابجایی درون مرزهای کشور راه‌های دیگر را انتخاب کنند. همکاری شرکت‌های هواپیمایی برای ارزان کردن بلیط یا دادن تخفیف در اجرای طرح "سفر ارزان" ضروری است.

در کنار شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها بخش دیگری از هزینه های سفر را تشکیل می‌دهند. در اجرای این طرح مشارکت هتل‌ها بسیار ضروری است که بنا به گفته رئیس جامعه هتل‌داران ایران اگرچه این طرح‌ها مُسکن‌های موقتی برای بهبود وضع گردشگری خواهند بود اما هتل‌ها در طرح "سفر ارزان" مشارکت کامل را با سازمان میراث فرهنگی انجام خواهند داد و تخفیفات لازم را در اختیار مسافران خواهند گذاشت.

طرح "سفر ارزان" در صورت اجرای درست و استفاده از تجربه ناموفق طرح‌های ناموفق قبلی مانند "سفرکارت ملی" می‌تواند باعث توسعه گردشگری کشور در فصل‌های کم رونق گردشگری و ساماندهی و توزیع مناسب سفر در کشور باشد. این طرح بزرگ نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و همکاری تمام بخش‌های درگیر با گردشگری کشور است.

سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان متولی اصلی گردشگری کشور در کنار طرح‌هایی مانند "سفر ارزان" که به طور مقطعی و موقتی ممکن است به گردشگری داخلی کشور کمک کند، باید به فکر توسعه و بهسازی زیر ساخت گردشگری کشور باشد. همچنین گردشگری یک علم و صنعت است که آموزش درست آن در کشور بیشترین کمک را به توسعه و بهبود وضع گردشگری کشور خواهد کرد.

کد خبر 365428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.