افزایش جرم اولی‌ها تهدیدی برای جامعه است

یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: افزایش تعداد افرادی که برای اولین بار جرمی را مرتکب شده‌اند، نشانه ضعف فرهنگی آشکار جامعه است و در صورتی که برای آن راهکار فرهنگی مناسبی در نظر گرفته نشود، این مشکل به عنوان یک تهدید دامن‌گیر نسل‌های آینده نیز خواهد شد.

محسن نادری پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، یکی از علل اصلی افزایش تعداد جرم اولی‌ها را افزایش فشار اقتصادی بر مردم دانست و اظهار کرد: فشارهای اقتصادی به عنوان یکی از شاخص‌های تعیین کننده چگونگی رفتار افراد، تأثیر زیادی در اقدام افراد برای ارتکاب به جرم دارد و البته نوسانات اقتصادی و افزایش قیمت برخی از وسایل مورد استفاده مردم نیز تأثیر مهمی در افزایش وسوسه‌ها نسبت به ارتکاب جرم در جوانان دارد.

وی افزود: در واقع دستگاه‌های فرهنگی ما در تفهیم منابع درآمدی برای جوانان ضعیف عمل کرده‌اند و همین باعث شده تا جوانان حتی جوانان تحصیل کرده منبع درآمدی مناسب خود را پیدا نکنند و از روش‌های ناصحیح، دست به درآمدزایی برای خود بزنند و فعالیت اقتصادی مناسبی برای درآمدزایی نداشته باشند.

این کارشناس اجتماعی خاطر نشان کرد: البته بستر جامعه هم شرایط لازم برای ارتکاب به جرم توسط این افراد را فراهم کرده است چرا که تهاجم فرهنگی و وجود نداشتن منابع صحیح اطلاعاتی باعث شده تا بسیاری از ارزش‌ها به ناهنجاری اجتماعی تبدیل شود و بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در زمره ارزش‌ها قرار گیرند.

نادری پور با بیان اینکه ضعف فرهنگی جامعه موجب از دست رفتن بسیاری از ارزش‌ها شده است، گفت: نتیجه نظام آموزشی ضعیف چند دهه اخیر در ایران، هم اکنون مشخص شده است و لازم است تا نظام آموزشی کنونی و اصول و مبانی به گونه‌ای تنظیم شود تا شاهد این اتفاقات در نسل‌های آینده نباشیم و البته باید توجه داشت که نسل امروز ، پدر و مادر نسل فردای جامعه است و تأثیر زیادی در تربیت نسل آینده دارد.

وی ادامه داد: لازم است تا هیئت‌های اندیشه ورز متعددی برای بررسی علل و آثار این مسئله از سوی نظام آموزشی تشکیل شود و راهکارهای مناسب برای این موضوع در نظر گرفته شود تا آموزش اجتماعی منجر به کاهش این آمار شود و شاهد این فاجعه در نسل‌های آینده نباشیم.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به از دست رفتن مقبولیت برخی از قوانین مشروع در کشور تصریح کرد: متاسفانه عوامل زیادی از جمله تهاجم فرهنگی، شبکه‌های اجتماعی و ... تأثیر زیادی بر میزان مقبولیت مردم نسبت به قوانین گذاشته است و در حال حاضر شاهد کاهش میزان مقبولیت برخی از قوانین مشروع در بین مردم هستیم و همین موضوع سبب می‌شود تا زیر پا گذاشتن قانون و ارتکاب جرم به امری عادی تبدیل شود.

نادری پور اضافه کرد: بسیاری از جرم اولی‌ها مرتکب جرم‌های اقتصادی یا امنیتی نشده‌اند بلکه سرپیچی از برخی از قوانین شرعی نیز در جامعه افزایش یافته است و همین منجر به افزایش آمار جرم اولی‌ها شده است.

کد خبر 365418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.