طرح دقیق خیابان آقانورالله نجفی تهیه می‌شود

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مقرر شده شهرداری اصفهان طرح دقیق خیابان آقانورالله نجفی را تهیه و پس از تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری عملیات اجرایی آن را از سر بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی در برنامه رادیویی صدای شهر با اشاره به رویکرد شورای شهر در خصوص بافت تاریخی اظهار کرد: اصفهان به عنوان یک شهر تاریخی، بر بستری تاریخی سوار شده و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی بی‌نظیری دارد و این ظرفیت نه تنها برای اصفهان بلکه برای کشور دارای اهمیت بالایی است.

وی افزود: مساحت محدوده بافت تاریخی شهر اصفهان بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ هکتار است که با توجه به دو هزار و ۳۰۰ هکتار بافت فرسوده این کلانشهر، می‌توان گفت ۵۰۰ هکتار از دو بافت تاریخی و فرسوده بر همدیگر هم پوشانی دارد.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نقشه بافت تاریخی شهر دارای مصوبه عالی شهرسازی و معماری است، تصریح کرد: نقشه بافت تاریخی شهر محدوده‌های مرکزی مناطق یک و سه شهرداری، حاشیه رودخانه زاینده رود، تخت فولاد در منطقه شش، منطقه تاریخی جلفا و محورهای اطراف آن در منطقه پنج شهرداری را در بر می‌گیرد.

 وی تاکید کرد: به طور کلی فضای حاکم بر بافت تاریخی شهر اصفهان شامل دانه‌های با ارزش است که اهمیت این بافت را دو چندان کرده است.

واژه "شهر موزه" بار هویتی دارد

 طغیانی گفت: خوشبختانه همچنان در اصفهان دانه‌ها و بافت‌های تاریخی به صورت توأم وجود دارد که اگر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم؛ اصفهان باز هم می‌تواند در مسیر تاریخی بودن خود قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر عنوان "شهر موزه اصفهان" در موارد مختلف استفاده شده است، اظهارکرد: این واژه می‌تواند بار هویتی داشته باشد، زیرا اصفهان دارای بافت‌ها و دانه‌های با ارزش تاریخی است که به شدت باید مورد مراقبت قرار گیرد، اما می‌تواند در ذات خود گاهی دیدگاه‌های منفی را نیز به همراه داشته باشد.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اگر بخواهیم به بافت بنا یا شیء نگرش موزه‌ای داشته باشیم، این تلقی ایجاد می شود که باید به شدت از آن مراقبت کنیم، در حالی که به نظر می رسد این نگرش درباره اشیاء شاید کاربرد دارد، اما در مورد بناها و بافت های تاریخی اگر در دوره زمانی و مکانی خود فریز شده و از آن استفاده چندانی نشود، حیات از این بناهای تاریخی خارج شده و می تواند تاثیراتی از  بُعد منفی با خالی شدن از سکنه داشته باشد؛ از این رو به نظر می رسد این نگاه باید تغییر کند زیرا می تواند عدم وجود حیات در این بناها را رقم بزند.

وی با بیان اینکه رویکرد ما به بافت یا بنای تاریخی باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر حفظ ابعاد هویتی، متناسب با استفاده امروز تغییراتی در آن صورت داد، تاکید کرد: البته این موضوع به معنای دخل و تصرف در بناهای تاریخی نیست؛ چرا که نمونه‌هایی از بناهای ترمیم و مرمت شده وجود دارد که باز هم برای فعالیت‌هایی متناسب با نیاز روز از جمله هتل، فضای گردشگری و غیره مورد استفاده قرار گرفته و به حیات جامعه شهری بازگردانده شده است.

فریزکردن بناهای تاریخی آسیب‌زا است

طغیانی ادامه داد: نگرش موزه‌ای اگر به معنای فریزکردن بناها باشد، به شدت آسیب‌زا خواهد بود، اما  اگر به معنای ارزش و اهمیت فضاها باشد می‌تواند در ذات خود ابعاد هویتی بنا را حفظ کند تا جریان زندگی به این بناها و فضاهای شهری باز گردد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا خیابان آقانورالله نجفی پشت میدان تاریخی امام (ره) پس از سال‌ها هنوز احداث نشده است، اظهارکرد: بخش هایی از این گذر از سمت خیابان هاتف در طرح تفصیلی وجود داشته و یکی از موضوعات مورد بحث در کمیسیون ماده پنج طی سال‌های اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بوده که همزمان با ممنوعیت ورود خودرو به میدان، انگیزه‌ها برای ایجاد این خیابان قوت می‌گیرد و در نهایت با تعامل شهرداری و میراث فرهنگی با در نظر گرفتن عرض معبر بر روی عدد ۱۴ متر در تاریخ ۲۴ خرداد ۹۴ به تصویب کمیسیون ماده پنج رسیده و توسط استاندار وقت به شهرداری اصفهان ابلاغ شده است.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: کل مسیر که از یک طرف به طول ۷۰۰ متر از سمت خیابان حافظ شروع و از طریق کوچه بیت الحسین(ع) به خیابان نشاط ختم می‌شود، البته این گذر در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته و بعضی قسمت های آن به طول ۱۸۰ متر از سمت کوچه بیت الحسین (ع) در دستور کار است؛ اما اینکه آیا وجود این گذر در محدوده میدان نقش جهان و به ویژه پشت مسجد شیخ لطف الله الزامی داشته یا خیر؟ یک سؤال تامل برانگیز است، در واقع آنچه اتفاق افتاده مربوط به سال های قبل است و در زمینه تصمیم گیری ارتباطی با تصمیمات شورای پنجم و مدیریت شهری فعلی ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر موضوعاتی درباره این گذر مطرح و مقرر شده شهرداری اصفهان طرح دقیق این خیابان ، شامل بدنه و کف را با در نظرگرفتن حداقل دخل وتصرف در بافت و با هماهنگی هر چه بیشتر با این بافت تاریخی و لحاظ کمترین تعرض با مجموعه‌های تاریخی، تهیه کرده و نهایتاً طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شود تا بدون هیچ گونه دغدغه‌ای عملیاتی شود.

طغیانی با بیان اینکه احداث خیابان آقانورالله نجفی در حال حاضر متوقف نشده است، گفت: طرح دقیق این گذر با توجه به تمام ضوابط بافت و این شرایط که کمترین چالش را داشته باشد باید تهیه و در دستور شورای عالی قرار گیرد.

پیوند بین سنت و مدرنیته

وی با ابراز نگرانی از اینکه معماری ایرانی در گذشته خود باقی مانده و به جای اینکه همزمان با حرکت زمانه به سمت معاصر سازی و بازتولید حرکت کنیم، معماری ها در فضای حاکم بر فرهنگ‌های سایر کشورها را تقلید کردیم، گفت: پیوند بین سنت و مدرنیته و بازتولید آنچه در گذشته وجود داشته، باید برقرار شود.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین، تصریح کرد: رویکرد برنامه‌های گذشته مثل طرح جامع و تفصیلی برنامه‌ای بالا به پایین است، اما  در برنامه جامع با رویکرد نوین برنامه پایین به بالا است، یعنی ذی نفعان نظرات خود را ارایه می کنند تا در برنامه اعمال شود.

وی ادامه داد: طرح تفصیلی یک طرح دو بعدی است و درباره آن دو نوع نگاه  یکی محدوده‌های تاریخی و دیگری بناهای تاریخی مشخص شده وجود داشته است، همچنین بخشی از آثار تاریخی ثبت شده و بخشی از آثار دارای واجد ارزش را مشخص کرده است.

میراث فرهنگی عضو اصلی شورای راهبری طرح جامع

طغیانی گفت: طرح تفصیلی حریم‌های درجه یک و دو را برای بناهای تاریخی در نظر گرفته، از این رو هر گونه ساخت و سازی در این محوطه‌ها باید متناسب با حریم انجام شود.

وی با اشاره به جایگاه بافت تاریخی شهر اصفهان در برنامه جامع این شهر، اظهارکرد: بافت تاریخی شهر در هیچ طرح و سندی در اصفهان نمیتواند مورد توجه واقع نشود، از این رو یکی از موضوعات مهم برنامه جامع شهر با رویکرد جدید بافت تاریخی است و میراث فرهنگی عضو اصلی شورای راهبری طرح جامع است.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: از امروز اولین جلسات کانونی مربوط به حضور ذی‌نفعان و کسانی که بر روی بافت تاریخی تاثیر گذار هستند، برگزار می‌شود که نظر تمام ذی‌نفعان دریافت و در برنامه جامع توسط مشاوران استفاده شود.

کد خبر 365402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.