راهکارهای مناسبی برای "درآمدهای پایدار" تعریف شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه در سال آینده درآمدهای حاصل از عوارض و تراکم ساختمانی با توجه به رکود حاکم بر ساخت و ساز، درآمدی ناپایدار است، گفت: راهکارهای مناسبی تحت عنوان درآمد پایدار مبنی بر گردشگری و مشارکت بخش خصوصی باید تعریف کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الله غلامی امروز-دوشنبه ۲ بهمن- در آیین گردهمایی شهرداران استان اصفهان با بیان اینکه اهمیت نقش شهرداری‌ها در توسعه استان با هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: برای درک بهتر اهمیت نقش شهرداری‌های استان کافی است که بودجه شهرداری‌ها را با بودجه کل کشور که به استان تخصیص داده می‌‍شود، مقایسه کرد تا متوجه جایگاه مجموعه شهرداری‌های استان شویم. 

وی ادامه داد: کل بودجه سال ۹۷ کشور با کلیه دستگاه‌ها به خصوص بانک‌ها و شرکتهای خصوصی ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم  ۴۴۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و بقیه بودجه سایر دستگاههای دولتی است؛ از  ۴۴۳ هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور حدود دو هزار و ششصد میلیارد تومان صرف بودجه‌های عمرانی و جاری استان اصفهان می‌شود که بخش عمده آن صرف هزینه‌های جاری دستگاه‌های دولتی استان است.

 سرپرست معاونت هماهنگی و امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان ۱۰۷ شهرداری وجود دارد، افزود: حدود چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری‌های استان است و قطعا مقایسه بودجه شهرداری با بودجه استان از محل اعتبارات دولتی، بیانگر این است که شهرداری‌ها همچنان در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی و در راستای توسعه استان پیش‌قدم هستند. 

غلامی با بیان اینکه در سال آینده درآمدهای حاصل از عوارض و تراکم ساختمانی با توجه به رکود حاکم بر ساخت و ساز، درآمدی ناپایدار است که وصول نخواهد شد، گفت: راهکارهای مناسبی تحت عنوان درآمد پایدار مبنی بر گردشگری و مشارکت بخش خصوصی باید تعریف کرد.

وی اضافه کرد: یکی از مقوله‌های درآمد پایدار که شهرداری‌ها می‌تواند به شکل ویژه به آن توجه داشته باشند و بیشترین تاثیر را در بودجه انها دارد پرداختن به درآمد حاصل از گردشگری است که باید به صورت ویژه در استان پیگیری شود، زیرا بالاترین پتانسیل و بیشترین جاذبه‌های گردشگری در کشور را استان اصفهان دارد.

غلامی اظهار کرد: در اصفهان جاذبه‌های فراوانی برای طبیعت‌گردی و بوم‌گردی وجود دارد، از روستاهای دورافتاده تا کلانشهر اصفهان، از کویر ورزنه ، خور تا مناطق حفاظت شده‌ای مانند قمیشلو و موته جاذبه‌های گردشگری هستند که شهرداری‌ها می‌تواند از این جاذبه‌ها استفاده کند و درآمد حاصل از گردشگری انها را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه باید به سمت و سویی حرکت کرد که درآمد حاصل از گردشگری را جایگزین درآمد حاصل از عوارض و تراکم و ساخت و سازهای شهری شود، ادامه داد: شهرداری‌ها با توانمندی‌ها ، املاکی که در اختیار دارند و یا با ورود به اموالی که دولت دارد و با جلب مشارکت بخش خصوصی می‌توانند پروژه‌های خوبی را در سطح شهر ایجاد کنند و این دو مقوله یعنی گردشگری و جلب مشارکت بخش خصوصی را در آینده نزدیک بررسی خواهیم کرد و هماهنگی برای تحقق این مهم در دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد. 

سرپرست معاونت هماهنگی و امور عمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: شهرداری‌ها به شفاف سازی عملکرد به ویژه در مسائل مالی ( مناقصات، مزایده‌ها، مشارکت‌ها و فراخوان‌ها و ایجاد رقابت بین سرمایه گذارانی که می‌خواهند در بخش شهری فعالیت کنند )  دقت داشته باشند تا بتوان با شفاف سازی به مردم خدمت و اعتماد عمومی را جلب کرد.

غلامی با اشاره به اهمیت رعایت دقیق قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها گفت: قانون شهرداری‌ها علی رغم اینکه نیاز به بازنگری دارد، اما هنوز یکی از کارآمدترین قوانین موجود درسطح کشور است که باید از آنها به درستی استفاده کرد؛ مشکل سهم ارزش افزوده که سبب نارضایتی شهرداران استان شده بود در حال بررسی است و با معاون اول رییس جمهور مکاتباتی در این خصوص انجام شده که سهم ارزش افزوده شهرداری از یارانه‌ها جداکنند که با پیگیری‌ها این مشکل در بودجه ۹۸ اصلاح می‌شود.

کد خبر 365368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.