حجامت برای رفع کمردرد ممنوع/چگونه با آنفلوآنزا مبارزه کنیم

روش نگهداری مواد غذایی در یخچال، میزان خواب لازم کودکان، علت ممنوعیت حجامت برای رفع کمردرد و راه‌های مبارزه با آنفلوآنزا را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نگهداری موادغذایی در یخچال می تواند به حفظ سلامت خوراکی‌ها در مقابل میکروب‌ها و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از موادغذایی کمک کند.

سازمان غذا و دارو آمریکا نکات زیر را برای نگهداری مواد خوراکی در یخچال توصیه می‌کند:

- مواد خوراکی مارینه شده را به جای نگهداری در دمای محیط، در یخچال نگهداری کنید. باکتری ها به سرعت در دمای محیط تکثیر می‌شوند.

- بطور مرتب یخچال را تمیز کنید و مواد ریخته شده در یخچال را فوراً پاک کنید تا رشد باکتری‌ها کاهش یابد.

- از چکه کردن آب گوشت در یخچال جلوگیری نمایید که می‌تواند امکان پخش میکروب‌ها را به غذاها فراهم سازد.

- مواد خوراکی در یخچال را با درپوش بپوشانید.

- هر روز مواد خوراکی فاسد شدنی در یخچال را چک کنید.

- تخم مرغ‌ها را در ظرفی در خود یخچال به جای درب آن نگهداری کنید، چراکه دما در قسمت درب یخچال بیشتر است.

- همواره تاریخ انقضاء مواد خوراکی را چک کنید.

- در صورت تغییر ظاهر مواد خوراکی یا گذشت تاریخ انقضاء آن، ماده خوراکی را دور اندازید.

میزان خواب مورد نیاز در کودکان

به گفته محققان، میزان موردنیاز خواب برای هر کودک در سنین مختلف فرق می کند و در هر سنی به میزان خواب مشخصی نیاز دارند که دستورالعمل آن به شرح زیر است:

- نوزادان (۴ تا ۱۲ ماهگی) : ۱۲ تا ۱۶ ساعت در طول شبانه روز.

- کودکان نوپا (۱ تا ۲ سال) : ۱۱ تا ۱۴ ساعت.

- پیش از رفتن به مدرسه (۳ تا ۵ سال) : ۱۰ تا ۱۳ ساعت.

- سنین ابتدایی (۶ تا ۱۲ سال) : ۹ تا ۱۲ ساعت.

- نوجوانی (۱۳ تا ۱۸ ساعت) : ۸ تا ۱۲ ساعت.

راهکارهای طبیعی برای کاهش فشارخون

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به فشارخون بالا مبتلا هستند و این بیماری بدون کنترل و مدیریت مناسب می‌تواند با خطر بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی همراه شود.

سایت "سنت جوزف هلث" پنج تکنیک بدون نیاز به نسخه برای کاهش فشار خون آورده شده ارایه کرده است: تمرکز کنید و برای تسکین سیستم عصبی و آرامش و انبساط عروق خونی خود نفس‌های آرام و عمیق بکشید، مصرف زیادی آب و مایعات برای تامین آب مورد نیاز بدن و گشاد شدن رگ ها و عروق خونی خود بنوشید.

تکنیک‌های انعکاس درمانی در نقاط فشاری در امتداد گردن، بازوها و پاها استفاده کنید. اثرات تکنیک های انعکاس درمانی و طب فشاری بر تنظیم فشار خون مدت‌هاست که مورد مطالعه قرار گرفته و البته این روش‌ها ممکن است مزایای محدود داشته باشند.

ماهی، سبزیجات و میوه‌های خام بخورید. برای مثال پتاسیم موجود در برگ سبزیجات سبز کمک می‌کند، بدنتان سدیم را از طریق اوره ادرار دفع کند و این خود باعث کاهش فشار خون می‌شود.

در مقابل نور خورشید قرار بگیرید تا نیتراتی را که در زیر پوستتان تجمع می‌یابد به نیتریک اکسید تبدیل شود که به انبساط رگ های خونی شما کمک می‌کند. تنها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست و سوختگی به هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

۶۵ درصد ایرانیان "چاقی یا اضافه وزن" دارند

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: ۵۵ درصد بزرگسالان در کشور فعالیت بدنی ناکافی دارند و ۶۵ درصد افراد جامعه دارای چاقی یا اضافه وزن هستند.

دکتر افشین استوار در جلسه هم‌اندیشی «برنامه توسعه فعالیت بدنی» در کشور اظهار کرد: فعالیت فیزیکی ناکافی یعنی نداشتن حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در طول هفته که متاسفانه ۵۵ درصد افراد جامعه فاقد این فعالیت هستند که این  وضعیت در خانم ها به مراتب شدیدتر از آقایان است. یعنی ۶۵ درصد از خانم ها و ۴۵ درصد از آقایان فعالیت کافی بدنی ندارند.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ درصد از جمعیت بزرگسال کشور چاق هستند و افزایش وزن و چاقی با هم در ۶۵ درصد کل جمعیت کشور شایع است، افزود: ریشه عدم فعالیت بدنی به کودکی و نوجوانی برمی گردد و متاسفانه حدود ۲۰ درصد از کودکان و نوجوانان کشور هم، فعالیت فیزیکی ناکافی دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، عوامل این معضل را عمدتا در حوزه های غیر مرتبط با حوزه سلامت اعم از آموزش کم یا ناصحیح، شهرسازی و توسعه شهری، خدمات اجتماعی، ورزش های همگانی و سطح زندگی در شهرها و روستاها دانست و گفت: ۳۰ تا ۴۰ سال پیش ۷۰ درصد مردم در روستاها زندگی می کردند ولی هم اکنون ۲۵ درصد جمعیت کشور روستانشین هستند و جوان های روستایی هم به شهرها مهاجرت کرده اند. بنابراین آمار عدم فعالیت بدنی در شهر و روستا چندان تفاوتی با هم ندارد.

حجامت برای رفع کمردرد؛ ممنوع

درد پا و گزگز شدن انگشتان پا در سالمندان شایع  پا درد و یا ورم پا، ‌ بی‌حسی و خواب‌رفتگی پا و کمردرد به ویژه در زنان سالمند، تجمع سردی و رطوبت در بدن است‌ پرخوری و عدم تحرک سبب می‌شود که غذا در معده به انرژی تبدیل نشود و این مسئله با افزایش سن، تجمع رطوبت در بدن و مواد زائد را به همراه دارد

رطوبت به دلیل سنگینی در نیمه تحتانی بیشتر تجمع می‌یابد، مشکل در افراد دارای مزاج سرد و هنگام زمستان بیشتر بروز می‌یابد حجامت به هیچ عنوان برای این افراد توصیه نمی‌شود، ‌ ولی استفاده از روش بادکش و همچنین ماساژ پا و کمر با روغن بابونه، کنجد و زیتون سفارش می‌شود

شروع درمان از دیدگاه طب سنتی با پرهیز آغاز می‌شود، این افراد بهتر است غذاهای سرد و یا به اصطلاح سردی نخورند و محل خواب آنها گرم باشد

راه‌های مبارزه با آنفلونزا

راهکارهای تغذیه‌ای جهت مقابله با بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی، مصرف میوه و سبزی‌های حاوی ویتامین C در این زمینه بسیار توصیه می‌شود و در پیشگیری و مقابله با این بیماری مؤثر است. مرکبات مانند پرتقال،  لیموشیرین و نارنگی و سبزی‌هایی مانند جعفری، فلفل دلمه‌ای و گوجه حاوی ویتامین C است که مصرف آنها هنگام سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود.

افرادی که گرفتار آنفلوآنزا شدید هستند باید از مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کرده چرا که این مسئله گوارش آنها را به خطر می‌اندازد و احتمال بروز تهوع را در بیمار تشدید می‌کند و مصرف غذاهای سبک در چندین وعده که حاوی سبزی و گوشت فاقد چربی باشد هنگام سرماخوردگی مناسب است و باید از مصرف آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه و حتی آب‌های گازدار خودداری شود.

مصرف شلغم به دلیل اینکه حاوی ویتامین C بوده و روی دارد بسیار هنگام سرماخوردگی توصیه می‌شود ولی لبو به دلیل دارا بودن نشاسته فراوان و  هضم سنگین در این زمان باید کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

برای مقابله با کبد چرب چه کنیم؟

کبد چرب بیماری است که امروزه افراد زیادی را در دنیا گرفتار کرده و سن ابتلا به این بیماری نیز کاهش یافته استاین بیماری از طریق راهکارهای موثری قابل پیشگیری است، گفت: سبک زندگی ناسالم، ‌ عدم تحرک و استفاده از برخی غذاها سبب افزایش احتمال ابتلا به این بیماری در افراد می‌شود

افراد برای مقابله با این بیماری ابتدا باید مزاج خود را بشناسند و سپس سبک زندگی خود را بر اساس آن تنظیم کنند به طور مثال افراد دارای مزاج گرم و مرطوب باید از مصرف غذاهایی همچون گوشت قرمز به میزان زیاد بپرهیزند و به این نکته توجه داشته باشند که رعایت رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از این بیماری حائز اهمیت است.

در هم خوری و پرخوری دو عامل ابتلا به کبد چرب به شمار می‌رود و افراد باید از مصرف غذاهای سنگین همچون فستفود به صورت مکرر بپرهیزند و همچنین همراه غذا آب نخورند خوب جویدن، رعایت آداب غذایی و نداشتن تنوع در یک وعده غذایی و لحاظ تنوع در مصرف غذاها به طور کلی در طول زندگی در پیشگیری از بیماری می‌تواند موثر باشد.

کد خبر 365327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.