۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
دلیل هوای پاک فنلاند چیست؟

فنلاند، بهشتی روی زمین است که با کسب جایگاه جهانی در لیست برترین‌ها در زمینه‌های مختلف نظیر خوشبختی، امنیت و گردشگری است و دارای پاک‌ترین هوا در سراسر کره زمین است.

به گزارش ایمنا و بنا بر آخرین گزارشات سازمان جهانی بهداشت، از میان چهار هزار شهر در ۱۰۸ کشورجهان، فنلاند توانست با کسب نمره ۹۰/۶۸ از ۱۰۰ در شاخص عملکرد محیطی، مقام نخست لیست شهرهای دارای هوای پاک را از آن خود کند. مرکز ملی حقوق و سیاست‌های محیط زیستی "ییل" نیز پس از تصدیق آمار و ارقام موجود در این گزارش اعلام کرد هدف فنلاند مبنی بر تأمین ۳۸ درصد از انرژی نهایی مورد نیاز خود از منابع تجدید پذیر تا سال ۲۰۲۰ و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، به طور قانونی در حال تحقق است. این کشور در حال حاضر نزدیک به دو سوم برق خود را از منابع تجدیدپذیر یا هسته‌ای تأمین می‌کند.

در مسیر تحقق این هدف دولت فنلاند دست به فعالیت‌هایی زده که به کسب جایگاه نخست در این لیست کمک بسیاری کرده است چرا که این اقدامات نقش مؤثری در پاک نگه داشتن هوای فنلاند ایفا کرده‌اند. از جمله این اقدامات می‌توان به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، حفاظت جنگل‌ها و دریاچه‌ها، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، حمایت استفاده از انرژی باد، نصب پانل‌های خورشیدی و پمپ‌های حرارتی، ساخت نیروگاه‌های آبی بیشتر و افزایش بکارگیری زباله‌های زراعی، زیست توده و بیوگاز اشاره کرد.

از طرفی وجود ۲۴۰۰ مایل خطوط مخصوص دوچرخه‌سواری که تقریبا مورد استفاده تمامی شهروندان قرار می‌گیرد، سبب کاهش چشمگیری در ورود گازهای مضر گلخانه‌ای حاصل از تردد وسایل نقلیه موتوری به جو شده است. دولت نیز پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ۱۵۰ درصد افزایش داشته باشد؛ همچنین برآورد می‌کند که "هلسینکی" پایتخت فنلاند تا این سال کاملا از وسایل نقلیه موتوری خالی خواهد شد چرا که در فنلاند سیستم حمل و نقل کیفی بر اساس تقاضای عمومی ایجاد می‌شود.

از جمله دیگر دلایل کسب مقام نخست در لیست شهرهای دارای هوای پاک می‌توان به نبود آلودگی اشاره کرد چرا که در هر متر مکعب تنها شش میکروگرم ریزگردهای آلوده وجود دارد. علاوه بر این نبود زباله‌های صنعتی که در نتیجه محدود کردن فعالیت نیروگاه‌های زغال سنگ محقق شده است از دیگر اقداماتی است که هوای فنلاند را پاک کرده است. تصحیح شیوه‌های حمل و نقل، جلوگیری از جنگل‌زدایی و پرهیز از سوزاندن زباله‌ها، جمعیت اندک (۵۵ نفر در هر مترمکعب در مناطق مسکونی و ۱۷ نفر در هر مترمکعب در مناطق کم تراکم)، ترافیک بسیار کم (تنها تعداد کمی از شهروندان وسایل نقلیه موتوری دارند) و پوشش جنگلی گسترده و عظیم (یازدهمین جایگاه در لیست زیباترین مناطق دنیا) نیز از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در کیفیت بالای هوای فنلاند هستند.

کد خبر 365307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.