خطر بیماری‌های کلیوی با مصرف نوشیدنی پس از ورزش

بررسی‌های جدید محققان "دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو" نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های غیرالکلی پس از انجام تمرینات فیزیکی سلامت کلیه‌ها را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف نوشیدنی‌های سرد پس از ورزش روزانه به بسیاری از افراد حس طراوت و تازگی می‌بخشد. اما بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که این نوع نوشیدنی‌ها، باعث کم آبی بیشتر بدن می‌شود و با مداخله در عملکرد کلیه‌ها به این عضو حیاتی بدن آسیب جدی می‌رساند. هنگامی که ما در یک فضای گرم تمرین می‌کنیم، جریان خون در کلیه‌ها کاهش می‌یابد و این کار که پاسخ طبیعی بدن است باعث تنظیم فشار خون و حفظ آب بدن می‌شود.

تحقیقات پیشین نشان داده است که ورزش کردن در دماهای بالاتراحتمال آسیب حاد کلیه‌ها (AKI) را افزایش می‌دهد و مصرف نوشیدنی‌های دارای فروکتوز بالا نیز همین تاثیر را برای کلیه‌ها دارد و منجر به کم آبی بدن می‌شود. در واقع مصرف نوشابه‌های غیرالکلی پس از تمرینات ورزشی سخت برای بسیاری از افراد یک امر عادی است، اما باید ببینیم که آیا این کار نتایج منفی برای سلامت کلیه‌ها دارد.

محققان آمریکایی برای نیل به این هدف، ۱۲ فرد سالم و دارای تناسب اندام با میانگین سنی ۲۴ سال را انتخاب کردند. این افراد برای مدت ۳۰ دقیقه تمرینات تردمیل را انجام دادند، سپس ۱۵ دقیقه دیگر نیز از آن‌ها خواسته شد سه تمرین بدنی دیگر انجام دهند.

شرکت کنندگان پس از این زمان ۴۵ دقیقه‌ای برای مدت ۱۵ دقیقه در حالت استراحت و آرامش قرار داشتند. سپس به این افراد یک نوشیدنی دارای فروکتوز بالا، دارای کافئین یا آب آشامیدنی داده شد. این چرخه هر یک ساعت و چهار مرتبه تکرار شد. یک هفته بعد دومرتبه شرکت کنندگان حاضر شدند و این بار از افرادی که نوشیدنی‌های غیر الکلی مصرف کرده بودند، خواسته شد آب بنوشند و این روند به صورت معکوس اجرا شد.

دانشمندان ۲۴ ساعت پس از این جلسات پارامترهای ضربان قلب، درجه حرارت بدن، وزن و فشار خون افراد را اندازه‌گیری کردند. نتایج بررسی‌ها سطح بیومارکرهای مربوط به آسیب حاد کلیه‌ها را در خون شرکت‌کنندگان  نشان داد. همچنین بدن افرادی که پس از ورزش نوشابه‌های غیر الکلی مصرف کردند دچار کم آبی شد و میزان هورمون"وازوپرسین" که فشار خون افراد را افزایش می‌دهد نیز در آن‌ها بالاتر بود.

به گفته محققان مصرف نوشابه‌های غیر الکلی در حین ورزش و پس از آن نه تنها باعث تامین آب بدن نمی‌شود بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را در پی دارد.

کد خبر 365275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.