۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
برنامه غذایی برای سالمندان

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: توصیه می شود افراد مسن در روز پنج وعده غذای کم حجم دارای مواد پر فیبر استفاده کنند.

سید مرتضی صفوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت چگونگی تغذیه سالمندان اظهار کرد: سالمندان افرادی پیر و سالخورده هستند و بیماری یبوست یکی از مشکلات این افراد است؛ نوع تغذیه در این سنین برای افراد مسن با توجه به شرایط خاص آنها  بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه باید اشخاص سالمند در طول روز مایعات کافی مصرف کنند، افزود: آن‌ها نیازمند مصرف حدود هشت تا ۱۰ لیوان مایعات در طول روز هستند؛ علاوه بر این باید مواد پر فیبر مثل نان تهیه شده از گندم کامل و میوه هایی مثل آلو، گلابی و سبزی ها را در سبد مصرف غذایی خود قرار دهند.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: استفاده از میوه‌ها با پوست به دلیل داشتن فیبر زیاد به سلامت افراد مسن کمک می‌کند. همچنین هشدار دادن به سالمند در مورد مصرف بی رویه مسهل‌ها بسیار ضرورت دارد.

وی ادامه داد: تاکید می‌شود که سالمندان از مصرف زیاد غذاهای پر چرب و سرخ شده، سس مایونز، کلم، گل گلم و پیاز پرهیز کنند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است باید تعداد وعده‌های غذایی افراد سالمند در طول روز افزایش یابد و هر وعده غذایی با حجم کمتری مصرف شود. توصیه می‌شود افراد مسن در روز پنج وعده غذای کم حجم دارای مواد پرفیبر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برای گروهی از سالمندان جویدن غذاها مشکل است گفت: مصرف غذاهای نرم مثل انواع پوره‌ها، گوشت نرم، سوپ و آش با حبوبات کم و آب میوه برای اشخاص مسنی که در این زمینه دچار مشکل هستند توصیه می‌شود؛ این افراد باید از مصرف غذاهای پرحجم و با حبوبات زیاد خودداری کنند.

صفوی تصریح کرد: برخی از سالمندان ممکن است که مبتلا به فشار خون بالا باشند در این مورد رژیم غذایی کم سدیم و در صورت نیاز کاهش وزن را به این افراد مسن توصیه می کنیم.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان گفت: سالمندانی که دارای اضافه وزن هستند برای تنظیم رژیم غذایی و کاهش وزن حتما باید با متخصص تغذیه مشورت کنند.

وی خاطرنشان کرد: رژیم غذایی سالمند باید سرشار از  مواد غذایی غنی از ویتامین ها، املاح به ویژه کلسیم و آهن باشد. بنابراین مصرف شیر، لبنیات، غذاهای گوشتی و سبزی ها و میوه ها را توصیه می کنیم.

کد خبر 365273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.