امروزه گشودن گره‌ها، بدون پارتی‌بازی و رشوه مشکل است

مرجع عالیقدر شیعه و رییس حوزه علمیه اصفهان گفت:کوتاهی در رسیدگی به حوائج ارباب رجوع، معطّل کردن پرونده‏‌ها، رشوه‌‏خواری، پارتی‏‌بازی و حیف و میل در اداره‏‌ها، درآمد برخی کارمندان را حرام و زندگی آنان و فرزندانشان را تباه می‏‌سازد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله مظاهری، این مرجع عالیقدر در درس اخلاق خود با عنوان شرح چهل حدیث، در قالب تفسیر حدیث سی‌ و یکم؛ بازپرسی در قیامت، «جلسۀ دوم و سوم» گفت: در قیامت قبل از آن که بنده وارد حساب و کتاب شود، راجع به چهار مسأله از او بازپرسی می‌شود.

وی افزود: این چهار سؤال از عمرش که در چه سپری ساخته؟ و جوانیش در چه راهی صرف کرده؟ و از مالش که از کجا آورده و به چه مصرفی رسانده؟ و از دوستی‏ ما اهل‏ بیت‏ خواهد بود؛ در خصوص سؤال‌های اوّل و دوّم بازپرسی، مطالبی بیان شد، در این جلسه به شرح دو فراز بعدی روایت شریف خواهیم پرداخت.

این مرجع عالی قدر تأکید کرد: سؤال سوّم در بازپرسی قیامت که قبل از حساب و کتاب از انسان پرسیده می‌شود، راجع به این است که مال خود را از چه راهی به‌دست آوردی و در چه راهی مصرف کردی؟ :«عَنْ مَالِهِ مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبَهُ وَ فِیمَا ذَا أَنْفَقَهُ».

وی افزود: اگر بنده در بازپرسی قیامت نتواند بگوید که درآمدش و مالی که جمع کرده، از حلال بوده است، از آن بازپرسی رد نمی‌شود. طبق چند روایت از پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» بدنی که غذای حرام وارد آن شده و جسمی که با درآمد نامشروع رشد و نمو کرده، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.

آیت الله مظاهری گفت: متأسفانه در زمان حاضر، رباخوردن و ربادادن، عادی شده است و بعضی مثل اینکه بخواهند با حیله‌های شرعی موش را آب بکشند و بخورند، ربا می‌خورند. رشوه‌خواری‌ و رشوه‌دادن نیز چنین است. معمولاً انجام کارها و فیصله‌دادن پرونده‌ها و گشودن گره‌ها، بدون پارتی‌بازی یا بدون رشوه مشکل است.  

وی تأکید کرد: یکی از مصادیق کم‌فروشی، این است که فروشنده، تمام پول کالا را بگیرد و جنس را ناقص یا کمتر از میزان فروخته شده تحویل دهد. امّا باید دانست کم‏ فروشی‏، فقط هنگام فروش جنس محقّق نمی‌شود؛ بلکه کوتاهی در انجام کار، در همۀ مشاغل و تحویل محصول ناتمام نیز مصداق کم‌فروشی است.

این مرجع عالی قدر خاطر نشان کرد: کسانی که در اداره یا محلّ کار، در انجام وظایف محوّله، سستی می‌ورزند، کار خود را کامل نمی‌کنند، وقت مخصوص انجام فعالیّت را تلف می‌کنند یا با بی‌نظمی و حضور ناقص، به کارفرما لطمه می‌زنند، اما در پایان ماه، حقوق و دستمزد کامل مطالبه دارند، کم‌فروشی می‌کنند.

آیت الله مظاهری افزود: همچنین معلّم یا استادی که از تدریس درس مورد نظر کم می‌گذارد و به جای تدریس، سخنان نامربوط بر زبان می‌راند یا در کلاس درس حرف‌های سیاسی می‌زند، آن هم در حال کم فروشی است. قرآن کریم می‌فرماید: وای بر کم فروشان!

وی تأکید کرد: کوتاهی در رسیدگی به حوائج ارباب رجوع، معطّل کردن پرونده‏‌ها، رشوه‌‏خواری، پارتی‏‌بازی و حیف و میل در اداره‏‌ها، درآمد برخی کارمندان را حرام و زندگی آنان و فرزندانشان را تباه می‏‌سازد.

کد خبر 365193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.