تلفیق سنت و مدرنیته در خواهرخوانده کوبایی اصفهان

هاوانا شهری بندری در کشور کوبا با مساحتی حدود ۷۲۸ کیلومتر مربع بزرگترین و پرجمعیت‌ترین و دهمین خواهرخوانده اصفهان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استعمارگران اسپانیایی در قرن شانزدهم شهری بنا کردند که با توجه به موقعیت استراتژیکی که داشت از آن برای انتقال محصولات ارزشمند آمریکایی به اروپا استفاده می‌شد. غرق شدن یکی از کشتی‌های آمریکایی در بندر این شهر در سال ۱۸۹۸ بهانه‌ای برای آغار جنگ میان ایالات متحده و اسپانیا شد که در آخر هاوانا را به اشغال ایالات متحده درآورد؛ ولی با قدرت گرفتن نخستین رئیس جمهور کوبا، توماس استرادا پالما، دوره استعمار به سر آمد و به سرعت دروازه‌های ترقی به روی این شهر گشوده شد.

امروزه هاوانا مرکز اقتصادی کوبا و جایگاه مرکزی وزارتخانه‌ها، دفاتر تجاری و محل اسکان سفیران حدود ۹۰ کشور مختلف جهان است. از طرفی این شهر سومین رتبه شهرهای پردرآمد کوبا را به خود اختصاص داده است و در سال ۱۹۸۲ این مرکز تاریخی به لحاظ فرهنگی، معماری و ابنیه تاریخی شامل ساختمان‌های چندصدساله و خیابان‌های سنگفرش‌شده به ثبت میراث فرهنگی یونسکو درآمد.

از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر عبارتند از ساختمان کاپیتولیو با قدمتی در حدود ۹۰ سال که زمانی محل کنگره کوبا بوده است، میدان روولوشن به عنوان مهم‌ترین میدان شهر، کلیسای رومی کاتولیک "سن کریستوبل" که در قرن ۱۷ میلادی بنا شده است و دژ سنت چارلز، معروف به "لاکابانا" که مجموعه‌ای از قلعه‌های نظامی واقع در تپه‌ای ۶۰ متری در شرق هاوانا بوده و در اواخر قرن ۱۸ بنا شده است.

به علاوه "هاوانا ویا" به عنوان هسته مرکزی این شهر دارای غنی‌ترین مجموعه از دوران استعمار آمریکای لاتین بوده و خیابان‌های باریک آن مملو از ساختمان‌ها و کلیساهایی به سبک باروک و نئوکلاسیک متعلق به قرن ۱۷ است. موزه شهر در کاخ باروک کاپیتان نیز محلی برای رونمایی از تاریخ غنی و کم نظیر شهر قدیمی هاواناست و مجموعه‌ای از اشیای انقلابی کوبا را در خود جای داده است.

 از دیگر دیدنی‌های این شهر که بسیار مورد علاقه و بازدید هنردوستان قرار دارد نیز می‌توان به اتاق گورستان "اسپادا" اشاره کرد که آرامگاه هنرمندانی چون "ورمای" در آن قرار دارد. از طرفی برج ۳۵ متری Camera Obscura نمایی نفس گیر و خیره کننده از گنجینه‌های قدیمی شهر در اختیار هر بازدید کننده‌ای قرار می‌دهد.

 به علاوه می‌توان به قلعه تاریخی سن سالوادور، خیابان ابیسپو، میدان سن فرانسیسکو، قلعه La Real Fuerza، میدان توپخانه، هتل اینگلترا، قلعه El Morro، موزه هنرهای زیبا، محله تاریخی "میرامار" و محله مدرن "ودادو" به عنوان دیگر مناطق دیدنی هاوانا اشاره کرد.

از سوی دیگر مردمان هاوانا با عرق ملی و افتخار والایی که نسبت به تاریخ شهر کارائیبی خود دارند با آغوش باز و رفتار خوش و دوستانه پذیرای گردشگرانی هستند که برای بازدید از تاریخ غنی و گنجینه‌های پنهان شهرشان به آن وارد می‌شوند.

کد خبر 365149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.