تلفات مرغداری‌ها در اصفهان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است

رییس انجمن صنفی کشتارگاه صنعتی مرغ استان اصفهان گفت: تا ۱۰ درصد تلفات در مرغداری های کشور تقریبا طبیعی و قابل پیش بینی است، اما تلفات بیش از این مقدار منجر به افزایش قیمت تمام شده مرغ می شود.

حمیدرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بد بودن شرایط آب وهوایی اصفهان برای مرغداری‌ها باعث می شود که غالبا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تلفات وجود داشته باشد البته این تلفات در برخی موارد تا ۶۰ درصد و حتی بیشتر از آن نیز اتفاق افتاده است.

وی افزود: موضوع مهم‌تر آن‌که ساختار مرغداری های اصفهان که غالبا سنتی است نیز تاثیر زیادی در افزایش نرخ تلفات دارد و این مهم ایجاب می‌کند که مرغداری‌های اصفهان از سبک سنتی خارج شده و صنعتی شوند.

رییس انجمن صنفی کشتارگاه صنعتی مرغ استان اصفهان گفت: اگر بخواهیم برای مرغ در استان اصفهان قیمت منطقی اعلام کنیم باید گفت علاوه بر میزان تلفات، میزان و قیمت نهاده ها و تخصیص به موقع ارز دولتی بسیار حائز اهمیت است. با این حساب بر اساس اعلام اتحادیه مرغداران، قیمت مرغ زنده بین ۸۲۰۰ تا ۸۳۰۰ است اما برای مصرف کننده ۱۳ هزار تومان است.

شیخان اعلام کرد: موضوع مهمی که این روزها مورد توجه همگان قرار گرفته این است که  باید همه مرغداری‌ها صنعتی شود. مرغداری‌های کوچک و سنتی نیز یا مجوز بگیرند و ارتقا یابند یا فعالیتشان متوقف شود. واحدهای مرغداری در کنار یکدیگر نیز باید ادغام شده و به مرغداری واحد با ظرفیت بالاتر تبدیل شوند. این اقدامات بی شک تاثیر بسزایی بر قیمت تمام شده طیور دارد. البته این راهکارها برای بلند مدت بوده و چاره امروز و فردا نیست.

وی یادآور شد: استان اصفهان به دلیل شرایط اقلیمی و آب وهوایی، شرایط تولید جوجه یک‌روزه ندارد و در واقع واردکننده این محصول از استان‌های شمالی کشور است. البته به دلیل فعالیت خوب و مناسب این استان‌ها در ایران مشکل تامین جوجه یک‌روزه وجود ندارد.

کد خبر 365096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.