پنج عادت که طول عمر را کوتاه می‌کند/ راهی جدید برای درمان پوکی استخوان

پنج عادت روزانه‌ای که منجر می‌شود طول عمرمان کاهش یابد، هر آنچه باید در مورد تب کودکان بدانیم، ده ترفند برای سلامت قلب، راهی جدید برای درمان پوکی استخوان و عدم تشخیص بیماری تیروئید خطر ناباوری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از ما این تصور را داریم که اگر مرتب به باشگاه‌های ورزشی برویم، غذاهای خانگی مصرف کنیم، هوس فست فود به سرمان نزند، شکر کم مصرف کنیم و ... تا  به طول عمرمان اضافه کرده‌ایم. پنج عادت روزانه‌ای که منجر می‌شود طول عمرمان کاهش یابد.

زندگی به تنهایی: مطالعات نشان می دهد خطر مرگ زودرس در کمین افرادی است که فاقد روابط اجتماعی هستند. علاوه بر این محققان دریافتند که انزوا طلبی با خطر ابتلا به چاقی مفرط ارتباط مستقیم دارد.

پرهیز از مصرف فلفل: محققان دریافتند خطر مرگ در افرادی که تا شش روز در هفته غذای فلفلی‌ تند مصرف می‌کنند تا ۱۴ درصد کمتر از افرادیست که فقط یک روز یا کمتر غذای فلفلی مصرف می‌ کنند.

نشستن بیش از حد: مطالعات حاکی از آن است که نشستن و تماشای تلویزیون و...، با خطر افزایش انواع مرگ‌ های ناشی از ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی و دیابت نوع دو مرتبط است.

طولانی بودن محل کار تا منزل: طولانی بودن مسیر منزل تا محل کار با تحلیل فعالیت‌ های فیزیکی و افزایش فشار خون ارتباط مستقیمی دارد.

اختلالات خواب: کمبود خواب و خواب بیش از حد منجر به مرگ زودرس می ‌شود. خطر مرگ در افرادی که کمتر از هفت ساعت در شبانه روز می‌خوابند، نسبت به کسانی که خواب شبانه روزی آنها هشت ساعت است، ۱۲ درصد بیشتر است.

هر آنچه باید در مورد تب کودکان بدانیم

غزل زاهدی، متخصص داخلی گفت: تب پاسخ طبیعی سیستم اعصاب مرکزی به بعضی بیماری‌های عفونی و غیر عفونی است. دو روش شایع برای تب گیری، دهانی و زیربغلی است.

وی افزود: روش اندازه گیری زیربغل نیز، ۰/۵ درجه از فرم دهانی کمتر است. دمای بدن در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت است و حد بالای دمای بدن عادی با اندازه گیری دهانی، ۳۷.۲ در صبح و ۳۷.۷ در ساعات عصر و شب است.

زاهدی ادامه داد: تب قابل اهمیت که نیاز به تب بر و یا پاشویه دارد، در کودکان کمتر از سه ماه دمای بیشتر از ۳۸،  در کودکان سه تا سی و شش ماه دمای بیشتر از ۳۹ و در کودکان بزرگتر و بالغین دمای بیشتر از ۳۹/۵ است.

متخصص داخلی با بیان اینکه شایع‌ترین تب برها استامینوفن در درجه اول و ایبوپروفن در قدم بعدی هستند گفت: از دادن آسپرین به دلیل خطر بروز سندرک رِی در کودکان پرهیز کنید.

وی گفت:  در ۲ـ۴ درصد کودکان کمتر از پنج سال تب و تشنج اتفاق می افتد. علی رغم ایجاد ترس و نگرانی در والدین، اغلب این حادثه خوش خیم است و با ریسک بسیار کمی برای ایجاد صرع در آینده همراه است.

متخصص داخلی تصریح کرد: یک سوم این کودکان ممکن است مجددا دچار تب و تشنج شوند که اکثرا خود محدود شونده است و نیازی به درمان ندارد به جز مواردی که تشنج بیشتر از پنج دقیقه طول بکشد، در این صورت والدین در منزل تا رساندن کودک به مرکز درمانی از دیازپام رکتال استفاده می‌کنند. در غیر اینصورت درمان تب در کودکانی که قبلا سابقه تب و تشنج کمتر از پنج دقیقه دارند یکسان است

۱۰ ترفند برای سلامت قلب

ترک سیگار: باید سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن یکی از اصلی‌ترین دلایل بیماری‌های قلبی عروقی است. خوب است بدانید که یک سال بعد از ترک سیگار، احتمال وقوع حمله قلبی در شما نصف زمانی که سیگار می‌کشید.

فعال باشید و تحرک داشته باشید: فعال بودن، احتمال وقوع بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. داشتن فعالیت بدنی برای بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس بسیار مفید است. سعی کنید در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط شامل ورزش‌هایی مثل ایروبیک داشته باشید. برای رسیدن به این هدف کافی است ۵ روز در هفته و هر روز ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

وزن خود را کنترل کنید: اضافه‌وزن منجر به افزایش احتمال بیماری‌های قلبی می‌شود. بنابراین یک رژیم غذایی سالم و متعادل که دارای مقادیر کم‌ چربی، قند و مقادیر زیاد میوه و سبزیجات است پیروی کنید. معجزه آن را روی سلامت کل بدن و قلب خود مشاهده کنید.

فیبر بیشتری بخورید: فیبر زیاد بخورید تا به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی خود کمک کنید. حداقل ۳۰ گرم در روز فیبر بخورید. فیبر از منابع گوناگونی مثل جو، سبوس، غلات کامل، سیب‌زمینی و سایر میوه‌ها و سبزیجات فیبردار دریافت کنید.

چربی‌های اشباع را کاهش دهید: خوردن زیاد غذاهایی که دارای چربی‌های اشباع بالایی هستند، افزایش کلسترول خون معادل افزایش احتمال بیماری‌های قلبی است.به‌عنوان‌مثال بهتر است از لبنیات کم‌چرب استفاده کنید.

از برنامه ۵ بار در روز استفاده کنید: برنامه ۵ بار در روز یک برنامه و کمپین در برخی کشورها مثل امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان است که طی آن افراد را تشویق به مصرف حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز می‌کند. بنابراین سعی کنید هر روز ۵ وعده از انواع میوه‌ها یا سبزیجات استفاده کنید.

مصرف نمک را کاهش دهید: برای داشتن فشارخون سالم لازم است که نمک را از روی میز غذای خود حذف کنید و در آشپزی نیز سعی کنید از نمک کمتری استفاده کنید. بیشترین میزان نمک مصرفی ما از طریق غذاهای آماده‌ای که خریداری می‌کنیم دریافت می‌شود. افراد بزرگسال نباید بیشتر از ۶ گرم نمک در هر روز مصرف کنند که ۶ گرم چیزی در حدود یک قاشق چای‌خوری است.

ماهی بخورید: حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید و همچنین سعی کنید یک وعده از آن ۲ وعده را از ماهی چرب استفاده کنید. ماهی‌هایی مثل ساردین و سالمون منابع خوبی از اسید چرب امگا ۳ هستند که می‌توانند از انسان در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت کنند. زنان باردار و زنانی که در حال شیردهی به نوزاد هستند نباید بیشتر از ۲ وعده ماهی چرب در هر هفته مصرف کنند.

برچسب روی غذاها را بخوانید: حواستان به برچسب روی بسته‌بندی غذاها و خوراکی‌ها باشد تا متوجه شوید چه میزان کالری، چربی، نمک و قند در آن‌ها وجود دارد که قرار است آن‌ها را بخورید.

فشارخون خود را کنترل کنید:فشارخون اگر بالا باشد می‌تواند منجر به بیماری‌های قلب و عروق شود و شاید زمانی متوجه آن شوید که کمی دیر شده باشد. گاهی اوقات نیز فشارخون خود را برای اطمینان خاطر اندازه‌گیری کنید.

راهی جدید برای درمان پوکی استخوان

محققان به تازگی موفق به تغییر ژنتیکی موش‌های ماده شدند و با استفاده از تغییر نورون‌های مغزی، استخوان‌های آن‌ها را مستحکم و قوی‌تر کردند.

این پروژه تحقیقاتی می‌تواند اولین گام برای ابداع روش درمانی جدیدی برای بیماری پوکی استخوان در زنان باشد.

هم ‌اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.این گروه تحقیقاتی ارتباط میان چگالی استخوان‌ها و تعداد کم نورون‌ در مغز جوندگان را مورد بررسی قرار دادند.

"استفان کورآ" محقق این پروژه و استادیار زیست‌شناسی و فیزیولوژی دانشگاه "کالیفرنیا" در لس‌آنجلس به همراه همکارانش، پروتئین گیرنده هورمون استروژن که در غده هیپوتالاموس مغز موش قرار دارد را حذف کردند. پس از این دستکاری ژنتیکی، موش‌های آزمایشی به طرز قابل توجهی وزن اضافه کردند.

مطالعات بعدی نشان داد که وزن به دست آمده به خاطر اضافه شدن چربی و یا عضله نیست. بلکه تراکم و اندازه استخوان موش‌ها افزایش پیدا کرده بود و سبب این اضافه وزن شده بود.

محققان معتقدند با حذف گیرنده‌های استروژن می‌توان روند ایجاد پوکی استخوان و کاهش توده‌ استخوانی را معکوس کرد.

گفتنی است این تکنیک روی موش‌های نری که در طی پژوهش آزمایش شدند، جواب نداد.  

عدم تشخیص بیماری تیروئید خطر ناباوری را افزایش می‌دهد

گروهی از متخصصان علوم پزشکیِ هند بر اساس بررسی‌های خود اظهار کردند: ابتلا به کم‌کاری تیروئید می‌تواند خطر ناباروری را در زنان افزایش دهد. پایین بودن سطح هورمون تیروئید در فرآیند تخمک‌گذاری اختلال ایجاد کرده که بر توان باروری تاثیر می‌گذارد.

پزشکان تاکید دارند که داشتن سبک زندگی سالم، تشخیص به موقع بیماری، کاهش وزن، درمان استرس، انجام مرتب حرکات ورزشی و رژیم غذایی صحیح در پیشگیری از ابتلا به بیماری تیروئید ضروری هستند. مشکل تیروئید از جمله بیماری‌های رایج پس از سن ۲۵ سالگی است و زنان چهار برابر بیش از مردان مستعد ابتلا به این مشکل هستند.

عدم تشخیص بیماری تیروئید می‌تواند عامل مشکلات جسمی دیگر از جمله علائمی همچون افزایش وزن، احساس خستگی، یبوست، درد ماهیچه‌ای و عضلانی، عدم تحمل سرما، قاعدگی نامنظم و بی‌خوابی باشد.

کد خبر 365077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.