راهکارهای خانگی برای درمان کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع دنیای امروز است که می‌تواند عواقب بسیار ناخوشایندی را برای فرد مبتلا به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایمنا، کبد چرب، در دو نوع الکلی و غیر الکلی، در اثر تجمع بیش از حد مجاز چربی در کبد ایجاد می‌شود و در صورت درمان نکردن به موقع می‌تواند این عضو حیاتی بدن را از کار بیندازد. بدتر آنکه کبد هیچگونه علائم خاصی مبنی بر چرب بودن از خود نشان نمی‌دهد و بر اساس وجود بعضی تغییرات در بدن، تنها می‌توان به احتمال وجود چربی در آن رسید.

بنابراین با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، لازم است که قبل از بروز این مشکل اساسی در بدن با راهکارهای مقابله با آن آشنا بشویم. البته برای این بیماری هنوز درمان مشخصی وجود ندارد ولی تبیین عادات صحیح و نحوه درست زندگی می‌تواند نقش بسزایی در مقابله با آن ایفا کند. در این گزارش به برخی از این راهکارها می‌پردازیم.

ابتدا باید گفت که کبد چرب الکلی به علت مصرف بیش از حد مشروبات الکلی به وجود می‌آید و حتی ممکن است علائم آن در مدت کوتاهی خود را نشان دهد. همچنین چاقی مفرط، بیماری هپاتیت C و وجود آهن بسیار در بدن می‌تواند منجر به بروز این نوع از کبد چرب شود. کبد چرب غیر الکلی نیز در پی دلیل خاصی رخ نمی‌دهد ولی شیوع آن بیشتر در میان افراد میانسال و یا افراد دارای اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا رخ می‌دهد. ابتلا به هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع، سوءتغذیه، مصرف بیش از حد دارو و بیماری خودایمنی کبد نیز در ابتلا به این نوع بیماری نقش بسزایی دارند.

پیشگیری و درمان کبد چرب

از آنجایی که رفع علت بروز هر بیماری، زمینه ساز آغاز درمان آن است، پس واضح است که ترک مصرف مشروبات الکلی و پرهیز از آن، مقابله با چاقی، رعایت یک رژیم غذایی متعادل شامل سبزیجات، میوه‌جات حاوی آنتی اکسیدان همچون پرتقال، توت فرنگی، طالبی، شاتوت، سیب، گریپ فورت، گلابی و طالبی، مصرف غلات، نوشیدن آب کافی، کنترل بیماری دیابت و ورزش در مقابله با این بیماری بسیار مؤثر است. همچنین نوشیدن قهوه و چای سبز، مصرف پروتئین سویا، گردو، سیر، روغن زیتون، ماهی‌های سالمون، تن، قزل آلا و ساردین، که دارای چربی مفید هستند، مصرف غلات و کربوهیدرات‌های فیبردار همچون بلغور جو دوسر، مصرف قارچ، کاهو، کلم بروکلی، خاکشیر، کلم بروکسل، نارگیل و استفاده از جوشانده‌ گیاه خار مریم، ریشه گیاه بابا آدم، خارشتر، شاه‌تره و زنجبیل می‌تواند در پیشگیری و درمان کبد چرب مفید باشد.

ممنوعیت‌ها در راه مقابله با کبد چرب

مصرف چربی‌های اشباع شده، مصرف ترشی‌جات، شیرینی‌جات و تنقلات، خوردن جگر، مغز، دل و قلوه و کله پاچه، مصرف ماست و شیر پرچرب، نوشیدن شربت و نوشیدنی های گازدار در میان وعده‌های غذایی، مصرف گوشت قرمز، نوشیدن آب سرد، مشروبات الکلی، مصرف غذاهای سرخ کردنی و بودادنی از ممنوعیت‌های خوردنی در راه مبارزه با کبد چرب است.

نکته آخر اینکه کبد، یکی از حیاتی‌ترین عضوهای بدن، در سراسر زندگی همچون یک محافظ عمل می‌کند و مراقب سلامتی کلی بدن است، بنابراین حفظ سلامت کبد برابر است با حفظ سلامت عمومی بدن و وجود آسایش در زندگی. لذا لازم است که با گنجاندن ورزش در زندگی، حفظ تناسب اندام، داشتن رژیم غذایی سالم و اتخاذ شیوه درست زندگی مراقب این عضو محافظ بود.

کد خبر 365074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    0 0
    عالی بود