مجمع تشخیص کلیات لایحه کنوانسیون پالرمو را بررسی کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌ یافته فراملی (پالرمو) در جلسه امروز - شنبه - مجمع خبر داد و گفت: در این جلسه اعضا وارد جزئیات نشدند.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین «غلامرضا مصباحی مقدم» گفت: قرار شد کمیسیون های قضایی و سیاسی – امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی بیشتری درمورد این لایحه انجام دهند و نتیجه بررسی خود را در جلسه بعدی مجمع ارائه کنند.

وی با تاکید بر این که مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز درباره لایحه کنوانسیون پالرمو به جمع بندی نرسید، یادآور شد: علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و الهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون قضایی به نمایندگی از مجلس و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری به نمایندگی از دولت در این جلسه حضور داشتند.

به گزارش ایمنا، کنوانسیون ملل متحد علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) از معاهده‌های چندجانبه مورد حمایت سازمان ملل متحد است که در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۰ با قطعنامه مجمع عمومی این سازمان به تصویب رسید. طرح کنوانسیونی این معاهده در دسامبر ۲۰۰۰ در پالرموی ایتالیا برای امضای دولتها مفتوح شد و به امضای ۱۴۷ دولت از جمله ایران رسید به همین دلیل به این کنوانسیون، کنوانسیون پالرمو نیز گفته می‌شود.

کنوانسیون پالرمو دارای سه پروتکل تکمیلی از جمله پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص مخصوصاً زنان و کودکان، پروتکل علیه قاچاق مهاجرین از طریق زمین، دریا و هوا و پروتکل علیه تولید غیرقانونی و قاچاق مهمات است که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان عهده‌دار این کنوانسیون و پروتکل‌های آن عمل می‌کند.

دولت برای پیوستن به این کنوانسیون که از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است، لایحه ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که به تصویب نمایندگان رسید، اما با توجه به عدم تطابق ترجمه با متن اصلی، در سال ۹۶ مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و در ۲۰ خرداد ۹۷ بار دیگر در مجلس بررسی و نمایندگان با ۱۳۶ رأی موافق، ۸۹ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر با اصلاح آن موافقت کردند.

منبع:ایرنا

کد خبر 365036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.