استانی شدن انتخابات مغایر با قانون اساسی است

یک عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: برای افزایش کیفیت انتخابات مجلس استانی شدن انتخابات راهکار مناسبی نیست؛ بلکه باید جدیت در شرط نامزدی مجلس و نظارت های قانونی بر نحوه تبلیغات افزایش پیدا کند.

محمدصادق کوشکی، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون تصویب طرح استانی شدن انتخابات اظهار کرد: ساختار لازم برای اجرای این طرح در کشور وجود ندارد و عملا کسانی که با این سازو کار از استان‌ها وارد مجلس می‌شوند، نمایندگان واقعی و حقیقی مردم نیستند و بیشتر افرادی که به جریانات مهم سیاسی متصل هستند، این شانس را دارند که وارد مجلس شورای اسلامی شوند.

وی افزود: در واقع مجلسی که نتیجه انتخابات استانی باشد، سیاسی کارتر می شود و هر چه بیشتر از نیازها و ملاحظات طبیعی مردم غافل می ماند، این طرح باعث ایجاد شکاف و فاصله بین مردم و نماینده ها است.

وی پیرامون دلیل رد این قانون توسط شورای نگهبان گفت: این قانون بارها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و توسط شورای نگهبان رد شده است، این مسأله به هیچ وجه موضوعی جناحی نیست؛ زیرا  مجلس هشتم و نهم نیز به دنبال تصویب این قانون بودند، اما توسط شورای نگهبان رد شد.

کوشکی تصریح کرد: این در حالی بود که مجلس هشتم و نهم هیج مشکلی با شورای نگهبان نداشتند و دلیل اصلی رد این قانون در شورای نگهبان مغایرت آن با قانون اساسی است؛ زیرا در قانون اساسی بیان شده نماینده های مردم باید برگزیده واقعی مردم باشند؛ نه محصول لیست‌ها و فهرست‌های سیاسی.

این استاد دانشگاه افزود: برای افزایش کیفیت انتخابات مجلس استانی شدن انتخابات راهکار مناسبی نیست؛ بلکه باید جدیت در شرط نامزدی مجلس و نظارت های قانونی بر نحوه تبلیغات افزایش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شروط نامزدی مجلس گزینه‌هایی است که به سادگی محقق می‌شود و ما شاهد ورود افرادی به مجلس شورای اسلامی هستیم که حتی سابقه و تجربه ۱ روز فعالیت سیاسی یا اجتماعی را در کارنامه خود ندارند و به مدد تبلیغات و خرج کردن پول وارد مجلس شده اند.

کد خبر 365016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.