۴۰ درصد از مقررات ملی در ساختمان‌های جدید اصفهان رعایت می‌شود

رییس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس آمارهای معاونت ‌مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، اصفهان جزء رتبه‌های برتر کشور در رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ‌است، گفت: در ساختمان‌های تازه تاسیس اصفهان حدود ۴۰ درصد از مقررات ملی ساختمان رعایت می‌شود.

محمد شکرچی زاده در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بر اساس آمار معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یکی دو سال اخیر وضعیت اجرای مقررات ملی ساختمان بهبود یافته و استان اصفهان در این زمینه از جمله رتبه‌های برتر کشور و پیشتاز در رعایت مقررات ملی است.

وی با بیان اینکه علاوه بر دوره‌های آموزشی و سوق دادن مطالبه افکار عمومی به سمت مبحث انرژی، در چند استان از جمله اصفهان رشدی را در جهت رعایت مبحث ۱۹ دیده‌ایم، گفت: از سال ۹۳ به کمک نرم افزار  GIS، موقعیت جغرافیایی منطقه ای که ساختمان در آن قرار گرفته در سامانه کنترل ساختمان که توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طراحی شده، ثبت و رعایت مباحث مختلف و آیین نامه ۲۸۰۰ در این ساختمان‌ها بررسی و آمارگیری می‌شود و امیدواریم مسیر آگاه سازی و تحرکی که برای انجام این کار ایجاد شده روز به‌روز تفزایش یابد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اجرای مبحث ۱۹ برای ساختمان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه‌ها را شامل می‌شود، گفت: این هزینه‌ها با صرفه جویی که در ساختمان ها ایجاد می‌کند فقط با گذشت پنج سال به سرمایه گذاران باز می‌گردد.

شکرچی زاده با بیان اینکه در کشور ما۴۵۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال انرژی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود که این میزان در کشورهای توسعه یافته ۱۵۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال است، گفت: این آمار نشان می‌دهد در ایران سه برابر کشورهای توسعه یافته انرژی مصرف می‌کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم در ساختمان ها کاهش سه برابری مصرف انرژی را داشته باشیم باید علاوه بر پوسته ساختمان، جهت آن را به سمت نور طبیعی تغییر دهیم تا شیشه‌ها گرمای خورشید را به ساختمان انتقال دهد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  خاطر نشان کرد: در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان، ظرفیت های اقلیمی و استفاده از گرمای محیط، استفاده از شیشه هایی که بتواند نور را عبور دهد، اما گرما را عبور ندهد، همچنین محصولاتی که به عنوان فناوری‌های نو در کشور تولید شده، مد نظر قرار گرفته است.

شکرچی زاده با بیان اینکه هر یک از محصولات فناورانه جدید جوابگوی شرایط اقلیمی خاصی است، گفت: در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان گواهینامه فنی به تاسیسات سرمایشی و گرمایشی اختصاص یافته و توجه ویژه ای به استفاده متناسب با شرایط اقلیمی از این تاسیسات شده‌ است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که در تدوین مقررات ملی دنبال می‌کنیم قابلیت اجرایی قوانین است، گفت: می‌توان با طراحی پله پله روش ها را ساده تر کرد، بدین جهت سعی کرده ایم در ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان علاوه بر تنوع بخشی به روش های طراحی، آن را ساده سازی کنیم البته جزییات اجرایی فنی را تدوین کرده‌ایم به طوری که برای مثال لایه‌های مختلف مقطعی از سقف ساختمان در نرم افزار به راحتی دیده و انتخاب می‌شود .

شکرچی زاده اضافه کرد: مهندسان به سختی می‌توانند این مقررات را پیاده کنند و هر چقدر این مقررات توسط مهندسان راحت تر پیاده سازی شود مالکان ساختمان نیز راحت تر متقاعد می شوند که آن را اجرا کنند.

هر ساله ۷۰۰ هزار واحد جدید در کشور ساخته می‌شود

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به  اینکه حدود ۲۳ میلیون واحد مسکونی در کشور موجود است، گفت: هر ساله حدود ۷۰۰ هزار واحد جدید ساخته می‌شود که ۴ درصد کل ساختمان‌های موجود است، البته صرفا با رعایت قوانین در ساختمان‌های جدید نمی‌توانیم شاهد بهینه سازی مصرف انرژی در کل کشور باشیم.

شکرچی زاده با بیان اینکه مسئله اصلی بهینه سازی انرژی در ساختمان‌های موجود است، افزود: می‌توان برای این ساختمان ها اقدامات مختلفی از جمله افزایش بهره‌وی موتورخانه ها و تغییر پوسته ساختمان را انجام داد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه یکی از مهم ترین محل هایی که انرژی در آن هدر می رود سقف ساختمان‌ها است، گفت: در آپارتمان‌ها زمانی که کل کنترل تاسیسات مکانیکی به صورت مرکزی است، طبقه آخر به دلیل داشتن تبادل انرژی از طریق سقف، هدر رفت انرژی بیشتری دارد و سیستم مرکزی متحمل فشار بیشتری برای تامین گرمای این واحد از آپارتمان‌ها می‌شود. بنابراین ایزوله کردن سقف می‌تواند نقش بسزایی در کنترل مصرف انرژی ساختمان‌ها داشته باشد. روش های مختلفی برای بهسازی انرژی ساختمان ها وجود دارد که باید در ساختمان‌های موجود به‌کار برده شود.

اصلاح مفهوم برچسب انرژی در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان

وی خاطر نشان کرد: مفهوم برچسب انرژی در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان اصلاح شده است و تا سه ماهه ابتدای سال ۹۸ اجرایی خواهد شد، این مقررات نگاه به طراحی ساختمان ها در طراحی انرژی را تغییر خواهد داد، به طراح قدرت انتخاب می‌دهد و استفاده از انرژی های مختلف را نیز به طور ویژه مورد توجه قرار می‌دهد.

شکرچی زاده با بیان اینکه در مباحثی از مقررات ملی که به پایداری سازه‌ای ساختمان مربوط است خیلی خوب پیش رفته‌ایم، گفت: نشان این پیشرفت مقایسه تلفات زلزله بم با زلزله سر پل ذهاب است، در سر پل ذهاب ۶۰ درصد ساختمان ها سرپا ماند.

وی افزود: مشکل ما در مبحث انرژی این است که پیشرفت‌های انجام شده را مشهود نمی کنیم، از طرفی دولت نمی‌تواند قیمت واقعی حامل‌های انرژی را از مردم بگیرد و هزینه آن را خود مردم با توجه به آمار مرگ و میر می‌پردازند. اتلاف منابع انرژی اتلاف ثروت عمومی است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا شرایط بهتر شود.

کد خبر 364989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.