۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
دنیا برایم خاکستری است

شهرضا – هنوز ۳۰ بهار از عمرش نگذشته بود که دردهای مهلک همنشین روز و شب‌های او شد و حالا پنج سال است که پنجه در پنجه دیو سیاه بیماری انداخته و نالان چشم به آینده‌ای نه چندان روشن دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، برای نخستین‌بار در زمان تاسیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، اصطلاح «بیماری‌های خاص» رایج شد و دیدگاه شهروندان را نسبت به گروهی از بیماران دگرگون کرد. تا پیش از این حتی علم پزشکی نیز تعریف دقیقی از آن نداشت و پزشکان نیز به سختی درمان، رنج زیاد و هزینه‌های گزاف درمانی این بیماران اعتراف می‌کردند.

در ابتدا بیماران هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی در شمار بیماران خاص جای گرفتند و پس از آن بیماران مبتلا به MS ،EB و سرطانی نیز به لیست آنان افزوده شدند.

سرطان بیماری است که از تکثیر غیر طبیعی سلول‌های بدن شروع می شود. بدن انسان از میلیون‌ها سلول ساخته شده است که با یکدیگر گروه بندی شده تا بافت‌ها و اندام‌های مختلف را بسازند. ژن‌های داخل هر سلول به آن دستورهای لازم را صادر می‌کنند. گاهی اوقات این دستورات در یک سلول مبهم و مغشوش بوده و سلول رفتار غیر طبیعی دارد و پس از مدتی گروهی از سلول های غیر طبیعی می توانند در خون یا سیستم ایمنی گردش کرده یا تبدیل به توده یا تومور بدخیم یا سرطان شوند.

در واقع سلول های بدن در یک روند طبیعی تنظیم یافته از بین می‌روند و سلول‌های جدید جای آنها را می‌گیرند. گاهی اوقات این روند طبیعی از تنظیم خارج شده و سلول‌های فرسوده از بین نمی‌روند و توده‌ای تشکیل می‌دهند  که می‌توانند به تومور بدخیم یا سرطان تبدیل شوند.

«دیگر تحملش راحت نیست، روزی هزار بار آرزوی مرگ می‌کنم، اما انگار فریادرسی نیست؛ کاش این روزهای سخت به پایان برسد...» این جمله را وقتی به بیمارستان برای مصاحبه با بیماران سرطانی رفتیم بسیار شنیدیم، بسیار درد آور است وقتی پای در جایی می‌گذاری که بسیاری چهارچوب اتاق را آخر راه بدانند و امید به آینده برای آنان معنا و مفهومی ندارد.

فرزاد نصیرپور، جوان ۳۵ ساله‌ای که گرفتار سرطان شده از زندگی خود می‌گوید: ماهیانه سه تا چهار میلیون تومان هزینه می‌کنم، اما همه این‌ها تنها مُسکنی است که موقتا دردهای زجرآور را کاهش می‌دهد. ورزشکار بودم، سال اول مقطع دکتری بودم، از همه بریدم چون سرطان گرفتم. دیگر تحملش راحت نیست.

وی ادامه می‌دهد: خیلی سخته کسی در اوج جوانی دچار بیماری چون سرطانی شود، واقعا دنیا برایم خاکستری است دیگر هیچ چیزی در دنیا مثل گذشته نیست.

اما فرزاد نخستین فردی نیست که ابرهای سیاه سرطان، زندگی زیبای او را تار کرده و قطعا آخرین آن‌ها هم نخواهد بود.

حاضرم کلیه‌ام را بفروشم تا فرزندم درمان شود!

پدر حسین یارمحمدی، کودک هشت ساله مبتلا به سرطان می‌گوید: مشکلات ما زیاد است، از حقوق کارگری که کفاف هزینه‌های درمان را نمی‌دهد تا داروهایی که به سختی پیدا می‌شود؛ اما بدتر از همه این است که بچه من جلوی چشمانم درد می‌کشد، تحملش سخت است، حاضرم خانه و حتی کلیه خودم را بفروشم و پولش را به دکتری بدهم که بتواند حسینم را درمان کند!

سرطان در کمین است

مهرزاد طباطبایی، متخصص غدد داخلی و متابولیسم در این باره می‌گوید: سرطان یکی از بیماری‌های مزمن و در عین حال شایع در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران است و بر اساس تحقیقات پزشکی هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که در برابر این بیماری کاملا ایمن است.

وی با بیان اینکه عوامل بسیاری در شیوع بیماری سرطان نقش دارد تأکید می‌کند: رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، نداشتن تحرک و افزایش آلاینده‌ها از مهمترین این موارد هستند و با توجه به شاخصه‌های آن می‌توان با قاطعیت گفت که همه سنین در معرض همه یا بخشی از این فاکتورها قرار دارند.

متخصص غدد داخلی خاطرنشان می‌کند: بروز بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، بنابراین برای از بین بردن عوامل اصلی زمینه‌ساز بروز این بیماری باید درباره علل ایجاد آن اطلاع‌رسانی شود.

طباطبایی با بیان اینکه عفونت از علل اصلی ابتلا به سرطان شناخته شده است تصریح می‌کند: بر اساس تحقیقات انجام شده از هر شش مورد سرطان یک مورد به دلیل ابتلا به یکی از چهار نوع بیماری عفونی هپاتیت C، ویروس پاپیلومای انسانی، هپاتیت B و هلیکو باکترپیلوری است.

وی با بیان اینکه سرطان‌های دهانه رحم، روده و کبد از شایع‌ترین موارد ابتلا در کشورهای در حال توسعه هستند ادامه می‌دهد: شایع‌ترین نوع سرطان ناشی از بیماری‌های عفونی در زنان، سرطان دهانه رحم و در مردان سرطان‌های کبد و روده است.

متخصص غدد داخلی و متابولیسم با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون نفر در جهان با این بیماری مهلک دست به گریبان هستند اظهار می‌کند: شاید تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۳۰ میلیون نفر افزایش یابد.

طباطبایی تصریح می‌کند: کلمه سرطان برای بیش از ۱۰۰ بیماری مختلف در قسمت‌های مختلف بدن به کار می‌رود، اما وجه مشترک همه این بیماری‌ها نقص در مکانیزم‌های تنظیم کننده رشد طبیعی و تکثیر و مرگ سلول‌ها است، زیرا سلول‌های سرطانی قابلیت تهاجم به بافت‌های مجاور و گسترش به مناطق دیگر بدن را دارند.

سرطان قابل پیشگیری و درمان است

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حجت‌الله تنهایی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا می‌گوید: سرطان در ایران از رایج‌ترین بیماری‌های غیرواگیر و سومین علت مهم مرگ و میر شناخته شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌ها و دهه‌های آینده بروز مرگ و میر ناشی از سرطان افزایش خواهد یافت خاطرنشان می‌کند: این بیماری به علت هزینه‌های بهداشتی و درمانی، خسارت بر نیروی انسانی مفید، عوارض روانی و اجتماعی و سایر اثرات منفی، بار سنگینی را بر کشور تحمیل کرده است، بنابراین برنامه‌ریزی ملی برای کنترل آن که مورد توصیه همه مراکز معتبر علمی و سازمان جهانی بهداشت است ضرورت دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا ادامه می‌دهد: کاهش مرگ و میر، افزایش باروری، جوان بودن جمعیت و آینده سالمندی و تغییر دموگرافیک از بیماری‌های واگیر به غیرواگیر از علل افزایش بروز سرطان است.

تنهایی با اشاره به انجام غربالگری سرطان در برنامه ایراپن یادآور می‌شود: این غربالگری برای سرطان کولورکتال جهت زنان و مردان ۵۰ تا ۷۰ سال، سرطان پستان برای زنان ۳۰ تا ۷۰ سال و سرطان دهانه رحم برای زنان ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: غربالگری سرطان کولورکتال برای ۱۹ هزار و ۳۵۱ نفر از افراد ۵۰ تا ۶۹ سال شهرستان انجام شده که ۷۸.۷ درصد از این افراد شامل ۱۵ هزار و ۲۴۶ نفر برای سرطان روده بزرگ غربالگری شده‌اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه غربالگری سرطان کولوکتال در این شهرستان از شاخص‌های ملی بالاتر است اظهار می‌کند: برای ۹۱.۰۳ درصد از این جامعه سنی شامل ۱۳ هزار و ۹۲۷ نفر آزمایش fit انجام شده که نتیجه آزمایش ۳.۵ درصد از آنان، شامل ۴۶۳ نفر مثبت بوده است.

تنهایی درخصوص کولونوسکوپی غربالگری سرطان کولوکتال افراد ۵۰ تا ۶۹ سال در این شهرستان تصریح می‌کند: ۱۵ هزار و ۲۴۶ نفر برای سرطان روده بزرگ غربالگری شدند که برای ۱.۸ درصد از این افراد شامل ۲۷۷ نفر کولونوسکوپی انجام شده است.

وی اضافه می‌کند: ۲.۸ درصد از جمعیت غربالگری شده شامل هشت نفر مبتلا به سرطان کولورکتال، ۶۹ نفر مبتلا به پولیپ، ۴۲ نفر مبتلا به هموروئید و ۱۵۸ نفر نیز سالم بودند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا می‌گوید: نکته قابل توجه اینکه یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری و یک سوم آنها در صورت تشخیص بموقع قابل درمان هستند.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 364979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.