۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
از زخم معده آسان نگذرید

معده یکی از مهم‌ترین عضوهای درونی بدن است که وجود هرگونه ناراحتی در آن سبب بروز مشکلات گوارشی بسیار می‌شود؛ از جمله بدترین ناراحتی‌های این عضو بدن می‌توان به زخم معده اشاره کرد.

به گزارش ایمنا، زخم معده، وجود جراحات و زخم‌های باز و دردناک در لایه درونی دیواره معده است. این زخم‌ها توسط عفونت حاصل از باکتری هلیکوباکترپیلوری یا به اختصار اچ. پیلوری به وجود می‌آیند که در اثر مصرف بیش از اندازه برخی داروهای مسکن همچون ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپیرین و ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی، مصرف الکل، تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای تند ایجاد می‌شوند. این زخم‌ها می‌توانند در دیواره معده، دهانه مری و یا دهانه اثنی عشر به ایجاد شوند.

 همچنین مصرف غذاهای اسیدی و فست‌فودها، استرس، استعمال دخانیات، استفاده از داروهای ضد بارداری و داروهای تجویزی برای آرتروز سبب تشدید علائم زخم معده شده و آن را بسیار دردناکتر از حالت معمول می‌کند. اینگونه غذاها در روند درمان بیماری نیز اختلال ایجاد می‌کنند. از طرفی اسید معده نیز در فرسایش دیواره معده و رشد باکتری‌ها نقش بهسزایی دارد و هر چند پزشک پس از تشخیص بیماری اقدام به تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک و ضد باکتری برای درمان این زخم‌ها می‌کند ولی رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب و مصرف موارد تشدید کننده ناراحتی‌های معده روند تأثیر این داروها را با اشکال مواجه می‌کند.

علائم و تشخیص زخم معده 

تشخیص نهایی این مشکل بر عهده پزشک است که  به کمک مشاهده معده و روده کوچک پس از مصرف مایع باریم (برای شفاف شدن تصویر دستگاه گوارش) و آندوسکوپی (لوله نازکی که از دهان به سمت معده و روده کوچک فرستاده می‌شود) و بیوسپی آندوسکوپی (نمونه‌برداری قسمتی از معده برای تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه) انجام می‌گیرد؛ ولی قبل از آن مشاهده تعدادی از علائم بیماری مرتبط با معده، اخطاری برای مراجعه به پزشک است و نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند منجر به  آسیب‌های جدی تر شوند. علائم مذکور که خود را در طول شب و یا بین وعده‌های غذایی نشان می‌دهند عبارتند از درد یا سوزش معده، سوزش سر معده، بی اشتهایی یا کاهش اشتها، حالت تهوع یا استفراغ، درد شدید در ناحیه شکم، کاهش وزن ناگهانی، مدفوع تیره یا سیاه و خونریزی که شدت هر یک به میزان جراحت و شدت زخم بستگی دارد.

عوارض نادیده گرفتن زخم معده

نادیده گرفتن علائم مذکور، بی توجهی به معده زخمی و مصرف مواد مضر برای زخم‌ها سبب آسیب به دیواره های معده می‌شود و نابودی کامل آن منجر به سوراخ شدن معده و ایجاد عفونت می‌شود که این عمل با بروز درد ناگهانی و دور از تحمل همراه است و با راه رفتن تشدید و با نشستن بهبود می‌یابد.

همچنین در برخی موارد سبب خونریزی داخلی در دستگاه گوارش می‌شود که از نشانه‌های آن بروز احساس خفگی شدید یا سرگیجه، تیره شدن رنگ و یا وجود خون در مدفوع و کاهش غلظت خون است. از طرف دیگر چنانچه در معده زخمی بافت اسکاری ایجاد شود فرد با سفتی ناحیه شکمی، استفراغ دائمی و کاهش وزن ناگهانی مواجه می‌شود چرا که این بافتهای سخت موجب کاهش حجم معده و دشواری عمل بلع می‌گردند.

در نهایت در بدترین صورت نادیده گرفتن تمامی این علائم ممکن است سبب ایجاد سلول‌های سرطانی در پوشش داخلی معده شود چرا که عامل اصلی بروز سرطان معده نیز باکتری اچ. پیلوری و مصرف مواد غذایی مذکور است و متوقف نکردن روند رشد آن می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد. این نوع سرطان امکان گسترش و سرایت به سایر اعضای بدن از جمله کبد، ریه‌ها، استخوان، دیواره شکم و گره‌های لنفاوی دارد و سومین سرطان کشنده از میان انواع سرطان‌ها است.

در نتیجه هر چند زخم معده به خودی خود و در مراحل اولیه مشکل چندان جدی و اساسی به حساب نمی‌آید ولی بی توجهی به علائم آن سبب ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود که راهی برای بازگشت سریع بیمار به وضع عادی باقی نمی‌گذارد که حتی اگر هم راهکاری وجود داشته باشد قطعا طاقت فرسا و پر هزینه خواهد بود.

کد خبر 364964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.