کدام شهرها، بهترین راهکار کاهش آلودگی هوا را دارند؟

آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که این روزها برای ساکنان شهرهای بزرگ به یک بحران بزرگ تبدیل شده است؛ در ایران به منظور نشان دادن توجه ملی به این بحران، ۲۹ دی ماه به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای جهان از دهلی نو گرفته تا زوریخ آلمان، هر یک تدابیری نوآورانه برای داشتن هوای پاک، کاهش آلودگی ترافیکی و بهبود سلامت شهروندان خود اندیشیده‌اند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

پاریس

راهکار شهر پاریس برای مبارزه با آلودگی هوا، ممنوع کردن تردد خودروها در تعطیلات آخر هفته و  طرح زوج و فرد وسایل نقلیه در مراکز تاریخی شهر است. همچنین زمانی که آلودگی هوا شدید و بحرانی است، حمل و نقل عمومی در شهر رایگان است و برنامه‌های ترویج دوچرخه سواری و اشتراک خودروها به کار گرفته می‌شود. جالب است بدانید که اکنون هیچ خودرویی در ساحل سمت راست رودخانه سن که بخش وسیعی را شامل می‌شود، تردد نمی‌کند و در خیایان شانزلیزه (Champs-Elysées)، طرح ماهانه ممنوعیت تردد خودروها اجرا می‌شود.

دهلی نو

گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان آلودگی در شهر دهلی با پایتخت کشور چین، یکسان است. از این رو تردد تمام خودروهای دیزلی بزرگ و خودروهای شاسی بلند بیابانی (SUVs) و حدود ده‌ها هزار تاکسی دیزل در این شهر ممنوع است. اکنون شهروندان دهلی تشویق به داشتن مینی بوس‌های مدل Uber می‌شوند. در شهرهای دیگر نظیر دوبلین و بروکسل نیز استفاده از خودروهای دیزلی ممنوع شده است.

فرایبورگ

در شهر فرایبورگ آلمان حدود ۵۰۰ کیلومتر به مسیرهای دوچرخه سواری و تراموا اختصاص داده شده است و این شهر از سیستم حمل و نقل عمومی، کارآمد و ارزان برخوردار است. در حومه شهر " Vauban" نیز افراد حق پارک کردن خودروها را در نزدیکی منازل خود ندارند و باید حق پارک ۱۸ هزار یورویی پرداخت کنند. از طرفی دیگر برای افرادی که خودروی شخصی ندارند در این شهر، مزایایی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال مسکن ارزان‌تر، حمل و نقل عمومی رایگان و فضاهای دوچرخه سواری زیاد به آن ها تعلق می‌گیرد.

کپنهاک

در شهر کپنهاگ، حق اولویت با دوچرخه‌ها است چرا که در این شهر نیز مانند آمستردام، تعداد دوچرخه ها از ساکنان شهر، بیشتر است. نتیجه ارزیابی ها نشان می‌دهد که پیمودن یک مایل با دوچرخه، هزینه‌ای معادل ۰.۴۲ دلار برای جامعه دارد، در صورتی که پیمودن یک مایل با خودرو، خسارتی معادل ۰.۲۰ دلار ایجاد می‌کند. اکنون چندین دهه است که پایتخت کشور دانمارک با خودروها محصور شده است و قرار است در شهر کپنهاگ تا سال ۲۰۲۵ چرخه طبیعی کربن به کار گرفته شود.

اسلو

مسئولان شهر اسلو نروژ قرار است میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به نصف برسانند و یک منطقه عظیم بدون خودرو برای این شهر در نظر گرفته شود. همچنین مسیر ۴۰ مایلی خطوط دوچرخه جدید به این شهر اختصاص یابد. کاهش ازدحام طولانی مدت خودروها، ساعات شلوغ و پر تردد برای موتورسیکلت‌ها و حذف بسیاری از فضاهای پارکینگ از دیگر تدابیر این شهر برای داشتن هوای پاک است.

هلسینکی

در شهر هلسینکی، پایتخت کشور فنلاند قرار است با سرمایه گذاری در سیستم حمل و نقل عمومی بهتر، به طور چشمگیری از تعداد تردد خودروها در خیابان‌ها کاسته شود. از دیگر برنامه‌های شهر هلسینکی، اعمال هزینه‌های زیاد پارکینگ، تشویق شهروندان به دوچرخه سواری و پیاده روی و همچنین تبدیل جاده‌های کمربندی شهر به مناطق مسکونی و مسیرهای پیاده‌روی است. از دیگر راهکارهای این شهر ارتقاء بهینه سیستم حمل و نقل عمومی است، به گونه‌ای که تا سال ۲۰۵۰ هیچ فردی حاضر به استفاده از خودروی شخصی نباشد.

زوریخ

در شهر زوریخ تعداد فضاهای پارکینگ در شهر محدود شده است و تنها تعداد مشخصی از خودروها اجازه دارند که در هر ساعت از شبانه روز در شهر تردد کنند. همچنین مناطق  وسیع بدون خودرو، خطوط تراموا و خیابان‌های  آزاد مخصوص پیاده روی بسیاری برای این شهر در نظر گرفته شده است. در نتیجه میزان ترافیک در این شهر کاهش چشمگیری داشته و آلودگی هوا بسیار کمتر شده است.

کوریتیبا

کوریتیبا یکی از شهرههای جنوبی کشور برزیل است که دارای دو میلیون نفر جمعیت است. از راهکارهای مهم این شهر برای مبارزه با آلودگی هوا، برخورداری از بزرگترین و ارزان‌ترین سیستم حمل و نقل اتوبوس در جهان است. جالب است بدانید که حدود ۷۰ درصد از ساکنان این شهر با وسایل حمل و نقل عمومی به محل کار خود می‌روند که در نتیجه آن کوریتیبا، شهری بدون آلودگی هوا است و هیچ گونه ترافیکی در خیابان‌های آن به چشم نمی‌خورد.

بنگلور هندوستان

در این شهر حدود ۶ هزار اتوبوس از سوخت گاز طبیعی متراکم استفاده می‌کنند و شهروندان به عدم استفاده از خودروهای شخصی تشویق می‌شوند. در چند سال اخیر میزان ترافیک در شهر بنگلور حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است و اکنون حدود یک چهارم افرادی که قبلا با خودروهای شخصی خود سفر می‌کردند، وسایل حمل و نقل عمومی را برای سفر  انتخاب می‌کنند.

شهرهای هلند

مسئولان کشور هلند قصد دارند از سال ۲۰۲۵ فروش تمام خودروهای دیزلی و وسایل نقلیه‌ای که سوخت آن‌ها بنزین است، ممنوع کنند. بنابراین از این تاریخ تنها وسایل نقلیه هیدروژنی و الکتریکی اجازه تردد در سطح شهرها را دارند.  این قانون به دارندگان قبلی خودروهای دیزلی و بنزینی اجازه ادامه استفاده از وسایل نقیله خود را می‌دهد. همچنین در بسیاری از شهرهای کشور هلند افراد به دوچرخه سواری تشویق می‌شوند.

گزارش از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 364951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
    2 0
    اصفهان هم طرح هایی بصورت نیم بند گذاشته می شود و همان طرح نیم بند هم اجرایی نمی شود. طرح زوج و فرد گذاشته می شود، نه پلیس حضور دارد نه دوربین ها کار می کنند. قانون برای ماشین های فاقد معاینه فنی وضع می شود ولی این خودروها بدون کوچکترین محدودیتی در تمام قسمت های شهر تردد می کنند. با فرهنگ سازی صرف نمی توان به نقطه مطلوب رسید، برخورد با قانون شکنان هم باید در دستورکار قرار بگیرد. زیر ساخت های قسمت های مهم شهر را بر اساس اولویت فراهم کنید و سپس با وضع قانون و نظارت بر اجرای قانون به هدف اصلی برسید.