از توقیف مستند هاشمی تا درگذشت بازیگر محبوب

در آخرین روز هر هفته، خلاصه‌ای از مهمترین اتفاقات فرهنگی و هنری هفته‌ای که گذشت را در ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بررسی مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری هفته گذشته در ایران، به توقیف مستند دختر هاشمی، سایه سیاست بر سینما و دو خبر خوب پیرامون حوزه گردشگری خواهیم پرداخت و همچنین با خوانندگان حاضر در جشنواره موسیقی فجر آشنا خواهیم شد. در ادامه، می‌توانید مشروح جزئیات این رویدادها را بخوانید:
مستند زندگی دختر هاشمی رفسنجانی توقیف شد: مستند "مثل یک زن" که اکران آن از ۱۵ دی ماه در سینماهای هنر و تجربه تهران شروع شده بود، توقیف شده است. مژگان ایلانلو، کارگردان این فیلم گفته اکران شهرستان از چند روز قبل و تمامی اکران‌های تهران از صبح شنبه ۲۲ دی متوقف شد. به نظر می‌رسد فیلم مستند "مثل یک زن" که زندگی فائزه هاشمی را روایت می‌کند، به دلیل مفتوح بودن پرونده‌ای قضایی علیه او از اکران پایین کشیده شده باشد.
چهره دوست داشتنی و بازیگر قدیمی درگذشت: حسین محب اهری بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که سال‌ها با بیماری سرطان مبارزه کرد بامداد روز چهارشنبه در بیمارستان لاله تهران درگذشت. رییس مجلس در پیامی این واقعه را تسلیت گفت و نوشت: "ایشان بعنوان بازیگری توانمند، بااخلاق و پرنشاط در نزد مردم شناخته شده بود و همواره حتی علیرغم بیماری تا آخرین لحظه با این روحیه هنرآفرینی می کرد."
آمارهای دلگرم کننده گردشگری: علی اصغر مونسان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در یک برنامه رادیویی، از رشد بالای آمار گردشگری در سال جاری خبر داد و اعلام کرد: "در ۹ ماهه اول امسال از عدد شش میلیون گردشگر خارجی عبور کردیم."
البته بر طبق آمارهای پیشین، این رشد نزدیک به ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، تا حد زیادی تحت تاثیر کاهش ارزش پول ملی و افزایش مسافران کشورهای همسایه است. به عنوان مثال، آمار گردشگران عراقی در ایران از دو میلیون نفر گذشته و به این ترتیب، اتباع این کشور بیش از ۳۵ درصد از آمار گردشگری ۹ ماهه نخست ایران را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که طبق آمارهایی که چندی پیش منتشر شد، تعداد گردشگران اروپایی که تا مردادماه به ایران آمده‌ بودند بیش از ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ کاهش داشت.
لغو اکران فیلم‌های لهستانی به دلایل سیاسی: به دنبال انتخاب کشور لهستان به‌عنوان میزبان برگزاری یک کنفرانس ضد ایرانی توسط آمریکا، گروه سینمایی هنروتجربه، هفته فیلم لهستان را که قرار بود از چهارم تا دهم اسفند در شهرهای تهران، شیراز، مشهد و اصفهان برگزار شود، به تعویق انداخت. حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی در توییتر خود نوشت: "ایرانی، اقوام و ملل مختلف به ویژه لهستانی‌ها را در شرایط سخت با آغوش باز میزبانی کرده است. میهمان که حرمت میزبان را نگاه ندارد نمی‌تواند انتظار داشته باشد به میهمانی خود ادامه دهد. به پاس عزت ایران و ایرانی، برگزاری هفته فیلم لهستان در تهران موکول به رفتار مناسب ورشو خواهد شد."
فعالیت‌های دولت برای رشد گردشگری استان گلستان: به دستور رییس جمهور روحانی، ۱۳ عنوان پروژه گردشگری و میراثی با حجم سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومان و میزان اشتغالزایی سه هزار و ۴۴۴ نفر در استان گلستان به بهره برداری رسید و همچنین عملیات اجرایی ۱۲ عنوان پروژه گردشگری و صنایع دستی با اعتباری بالغ بر هزار و ۶۵۸ میلیارد تومان آغاز شد.
همچنین علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، که به همراه هیئت دولت به استان گلستان سفر کرده بود، اظهار کرد: " تلاش می کنیم استان گلستان به قطب گردشگری کشور تبدیل شود."
اعلام اسامی برخی خواننده‌ها و گروه‌های شرکت کننده در جشنواره موسیقی فجر: در حالی که اسامی خوانندگان و گروه‌های پاپ شرکت کننده در سی‌وچهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر اعلام شده، قرار است جدول کامل برنامه‌های این دوره در بخش‌های مختلف، هفته آینده منتشر شود. تاکنون اما حضور برخی هنرمندان نظیر ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان، ارکسترسازهای ملی به رهبری علی اکبر قربانی و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در جشنواره سی و چهارم قطعی شده است.
همچنین، در حالی که نام‌های شناخته شده و سرشناس حوزه پاپ، همچون محمد اصفهانی، علیرضا عصار و حمید حامی، در فهرست اسامی خوانندگان پاپ جشنواره فجر جایی ندارند، با توجه به اعلام روابط عمومی جشنواره، بهنام بانی، شهاب مظفری، امیرعباس گلاب، علیرضا طلیسچی، محسن ابراهیم‌زاده و گروه‌های هفت، پازل و ماکان در این دوره جشنواره میزبان علاقه‌مندان موسیقی پاپ خواهند بود.
اعلام سینماهای مردمی سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر: محل اکران مردمی فیلم‌های دوره سی و هفتم جشنواره فیلم فجر اعلام شدند، که در اصفهان، پردیس سینمایی سیتی سنتر این مسئولیت را برعهده خواهد داشت و در تهران، سینماهای آزادی، آستارا، استقلال، ایران مال، تماشا، جوان، راگا، زندگی، شکوفه، فرهنگ، کورش، کیان، ماندانا و مگامال به عنوان سینماهای مردمی سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شده‌اند.
درگذشت چهره سرشناس حوزه ادبیات: سلیم نیساری، چهره پیشکسوت ادبیات، حافظ‌شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، روز شنبه در پاریس درگذشت. بنابر وصیت این استاد بزرگ ادبیات، پیکر او روز یکشنبه هفته آینده در تهران دفن خواهد شد.

کد خبر 364945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.