اقتصاد فرهنگ و اقتصاد فرهنگی، دو مفهوم متفاوت است

مدیر فرهنگی هنری کمیسیون ملی یونسکو و استادیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: ابتدا باید به شناخت فرهنگ بپردازیم تا توانایی پرداختن به اقتصادِ آن را نیز داشته باشیم.این مبحث بصورت کامل در دو نشست قبلی بررسی شده است و همانطور که گفته ایم میان مفاهیم اقتصاد فرهنگ و اقتصاد فرهنگی تفاوت هایی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهمن نامور مطلق در سومین نشست از سلسله نشست‌های "اقتصاد فرهنگ" اظهار کرد: وقتی از اقتصاد فرهنگ صحبت می‌کنیم یعنی این دوگانگی و استقلال نسبی در مفهوم را پذیرفته ایم، اما اکنون قصد داریم تا اقتصاد را در حوزه فرهنگ مطالعه کنیم، اقتصاد فرهنگی به معنی اقتصادی است که جنبه فرهنگی پیدا کرده و از جنبه های فرهنگی آن نیز استفاده می‌­شود؛ با این‌حال در دنیا عمدتا از بحث اقتصاد فرهنگ یاد می‌­شود.

نامور مطلق با پرداختن به تعاریف متعدد واژه فرهنگ در زبان‌های لاتین، فارسی و پهلوی از فرهنگ به معنای باغبانی، بالندگی، وقار، استحکام، پرورش دادن، تربیت کردن، قوی کردن جنبه معنوی به‌وسیله تجربیات عقلانی انسان یاد کرد و یکی از تعاریف جامع آن را  مجموعه پدیده‌های مادی و ایدئولوژیک که یک گروه (قومی یا ملی) و یک تمدن به موجب آن خود را از دیگران متمایز می کند دانست.

وی در تعریف اقتصاد نیز گفت: این مفهوم در تعریف ساده، فن یا دانش تخصیص امکانات محدود به انسان‌ها است و از این حیث همواره در طول تاریخ بشر ضرورت داشته است. اقتصاد در آغاز دانش تدبیر منزل بود و واژه آن یعنی اکونومی از دو واژه اویکوس یعنی خانه یا منزل یا خانوار و نوموس یعنی قانون بر آمده است.

مدیر فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو اظهار کرد: وقتی ما وارد عرصه هایی همچون اقتصاد و فرهنگ در مقوله سبک زندگی می شویم باید اساسا یک نوع نگاه زیرشاخه ای را دنبال کنیم؛ هر چند مقوله‌های تخصصی هر کدام از این ها می توانند با یکدیگر روابط عرضی داشته باشند. برای مثال وقتی صحبت از عرصه اقتصاد می کنیم باید پیش زمینه های مسئله اقتصاد را در فرهنگ اقتصادی معنا کنیم. بنابراین بین مقولاتی چون اقتصاد و فرهنگ به عنوان ابزارهای سبک زندگی پیوندهای مختلفی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد فرهنگی اقتصادی است که در حوزه فرهنگ شکل می گیرد. توجه به مقوله های فرهنگی به عنوان صنایع فرهنگی که در پی آن است می‌تواند پیشرفت، اشتغال، رشد و بهره وری را برای کشور به ارمغان بیاورد و همچنین پایه های اخلاقی، فرهنگی و ارزشی جامعه را در کلیت ساختار اقتصادی یک جامعه حاکم کند.

به سینمای ما به شکل صنعت نگاه نمی شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما نیاز به صنعت هنری داریم گفت: مشکل این است که مفهوم صنعت را درست دریافت نکرده و به هیچ وجه آن را اجرایی نکرده ایم. ما هنر داریم ولی صنعت نداریم دقیقا همان چیزی که برای سینما می گویم به سینمای ما به شکل صنعت نگاه نمی شود. صنعتی که بشود روی کارآمدی آن حساب کرد، پول در آورد و اشتغالزایی کرد. صنعت قدرتمندی که در برخی کشورها حرف اول را می زند ما چنین صنعت سینمایی نداریم.

نامور مطلق اقتصاد نفتی و اقتصاد دولتی را دو مشکل بزرگ اقتصاد ایران دانست و گفت: وابستگی اقتصاد ایران به نفت پدیده‌ای سطحی نیست که با اقدامات و تصمیمات کوتاه‌ مدت حل‌وفصل شود بلکه مشکلی ساختاری و بنیادین است که آثار آن در همه‌ ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: اگر سیاست بتواند استقلال دیگر حوزه‌ها را به رسمیت بشناسد می‌تواند در بسیاری از صحنه‌های بین‌المللی از ظرفیت‌های هنر، ورزش، فرهنگ و اقتصاد برای ایجاد گفت‌وگو در عرصه‌های جهانی بهره ببرد.

مدیر فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو همچنین پشتوانه اصلی اقتصاد خلاق را صنایع خلاق دانست و گفت: می‌توان آن را عمدتا در هنر، فرهنگ، تجارت، گردشگری و فناوری‌های نوین جست‌وجو کرد. اقتصاد خلاق‌ نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی پایدار در منطقه ایفا می کند و نسبت به اقتصاد کلاسیک که سودآوری را بر اساس بهره کشی هر چه بیشتر از منابع می داند آسیب کمتری به محیط زیست و منابع طبیعی وارد می سازد.

سومین نشست از سلسله نشست‌های "اقتصاد فرهنگ" با حضور بهمن نامور مطلق، مدیر فرهنگی هنری کمیسیون ملی یونسکو و استادیار دانشگاه شهید بهشتی شامگاه  پنجشنبه در مجموعه فرهنگی حمام تاریخی دردشت اصفهان برگزار شد.

در پایان این نشست نیز از یک اثر میناکاری از نسیم سوفسطاییان رونمایی شد.

کد خبر 364930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.