سرانه ورزشی فعلی کشور کمتر از نیم مترمربع است

سرپرست دفتر فنی و نظارت بر طرح‌ها و اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به پایین بودن سرانه ورزشی کشور گفت: دولت تأکید دارد که باید برای تکمیل پروژه‌های ورزشی برای بخش خصوصی فرش قرمز پهن کرد.

به گزارش ایمنا در این نشست که نمایندگانی از استان‌های اصفهان، یزد و مرکزی حضور داشتند، سرپرست دفتر فنی و نظارت بر طرح‌ها و اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: دفتر فنی و مهندسی برای مدتی به صورت منسجم در وزارت ورزش و جوانان وجود نداشت و وزیر ورزش و جوانان پس از بررسی اجمالی دستور احیای این واحد را صادر کرد و حدود یک سال و نیم از احیای آن می‌گذرد.

روزبه زورقی با بیان اینکه به عقیده وزیر ورزش و جوانان بدنه این وزارتخانه به‌خصوص در زمینه پروژه‌های عمرانی باید کارشناس‌محور باشد، افزود: به همین دلیل نشست‌های تخصصی برای به اشتراک‌گذاری تجربیات مسئولان دفاتر فنی و مهندسی سراسر کشور هر ۶ ماه یک بار به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی وزارت ورزش و جوانان توسعه ورزش همگانی است که یکی از موارد مورد تأکید در قانون اساسی است و دولت وظیفه دارد زیرساخت‌های ورزش همگانی را توسعه دهد.

سرپرست دفتر فنی و نظارت بر طرح‌ها و اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در برنامه سوم توسعه رسیدن به یک مترمربع سرانه ورزشی به ازای هر شهروند ایرانی پیش‌بینی شده بود که ۰.۵ مترمربع سهم سازمان تربیت بدنی، ۰.۱۵ مترمربع سهم بخش خصوصی و ۰.۳۵ مترمربع سهم بخش عمومی بود، اما در حال حاضر در برنامه ششم توسعه هستیم و این سرانه محقق نشده است.

زورقی بیان داشت: سرانه ورزشی فعلی کشور کمتر از نیم مترمربع است که دلیل اصلی این موضوع، رشد جمعیت و عدم تخصیص منابع مالی بوده است.

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای سازمان برنامه و بودجه، ایجاد هر مترمربع فضای ورزشی سرپوشیده ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: دولت به تنهایی امکان توسعه سرانه ورزشی را ندارد و از سال ۹۳ به بعد، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به طور جدی در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

سرپرست دفتر فنی و نظارت بر طرح‌ها و اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: از سال ۹۳ به بعد قوانین متنوعی به این منظور تصویب شد و مجلس شورای اسلامی برای سال ۹۸ شرایط ویژه‌ای برای واگذاری تکمیل اماکن ورزشی به بخش خصوصی پیش‌بینی کرده است.

فرش قرمز دولت برای تکمیل پروژه‌های ورزشی توسط بخش خصوصی

زورقی با بیان اینکه ناچار هستیم پروژه‌های نیمه‌تمام را برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار کنیم، گفت: دولت تأکید دارد که باید برای تکمیل پروژه‌های ورزشی برای بخش خصوصی فرش قرمز پهن کرد و دستگاه‌های نظارتی نیز در این زمینه دید مثبتی دارند.

در ادامه این نشست، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان اظهار داشت: اگر زیرساخت‌های ورزشی فراهم نبود، جایگاه فعلی در ورزش همگانی و قهرمانی را کسب نمی‌کردیم.

محمد سلطان‌حسینی ادامه داد: انتظار مسئولان از مسئولان دفاتر فنی و مهندسی بالا است و توقع دارند پروژه‌ای که تأمین اعتبار نشده و زمین و مصالح مورد نیاز برای ساخت آن تأمین نشده است را در اسرع وقت تحویل مردم آن منطقه دهید. شما در تیررس انتقادات قرار دارید و این موضوع کار شما را سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه سال ۹۷ سال پربحرانی بود، افزود: امسال قیمت تجهیزات و مصالح رشد چند برابری داشت که کار مسئولان دفاتر فنی و مهندسی را دوچندان کرد. متأسفانه برخی اوقات زحمات دیده نمی‌شود و همه منتقد و مطالبه‌گر شده‌ایم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: چرا هنوز در یک منطقه خشک که با بحران کمبود آب مواجه است به دنبال کشت چمن طبیعی هستیم و چرا سالن‌های فعلی ما تفاوتی با سالن‌های ۵۰ سال پیش نکرده است؟ امیدوارم دست به دست هم دهیم و ۵ سال دیگر نگوییم که پروژه ۴۰ سال پیش را تکمیل کردیم.

مسئول گروه نظارت فنی بر اماکن ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز در این نشست گفت: در سال‌های گذشته رشد کمی سرانه ورزشی همواره یکی از اهداف وزارت ورزش و جوانان بود، چون میزان سرانه ورزشی در کشور قابل قبول نبود و با استاندارهای جهانی فاصله زیادی داشتیم و می‌طلبید که به این موضوع توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

حسین محمودیه افزود: در چند سال اخیر سرانه ورزشی کشور افزایش قابل توجهی داشت، اما در حال حاضر رشد کیفی زیرساخت‌های ورزشی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که برگزاری نشست‌های تخصصی دفاتر فنی و مهندسی وزارت ورزش و جوانان با این هدف صورت می‌گیرد.

منبع: تسنیم 

کد خبر 364925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.