مهمترین مشکل قطعه‌سازان گلپایگان مطالبه ۴۰ میلیارد تومانی است

گلپایگان- فرماندار گلپایگان گفت: مهمترین مشکل صنعت شهرستان در حال حاضر مطالبه ۴۰ میلیارد تومانی قطعه‌سازان است که از مگاموتور طلب دارند که باید حداقل ظرف یک هفته ۵۰ درصد مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، حسین یارمحمدیان امروز (جمعه) در جلسه بررسی مشکلات صنعتگران اظهار کرد: شش نامه از مشکلات شهرستان به وزیر دادیم که دستور رسیدگی دادند و انتظار داریم اجرا شود.

وی گفت: گلپایگان یکی از شهرهایی است که در زمینه علمی، صنعتی کشاورزی وضعیت خوبی دارد و دارای شش دانشگاه فعال است.

فرماندار گلپایگان با بیان این‌که این شهرستان ۱۳۴ واحد صنعتی و ۱۴ معدن فعال دارد که زمینه اشتغال شش هزار و ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است افزود: در صنعت خودرو دو هزار و ۵۰۰ نفر مشغول هستند، تعداد ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر جزو بیمه شدگان صنعت در شهرستان هستند.

وی گفت: شهرک‌های صنعتی گلپایگان شامل سایپا، گلپایگان فاز یک و دو و شهرک سعید آباد است و اکنون زمین برای احداث شرکت جدید نداریم و شهرستان به احداث یک شهرک صنعتی جدید نیاز دارد. قرار است واحد صنعتی جی، تی، ال با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری در شهرستان ایجاد شود.

یارمحمدیان تصریح کرد: پگاه گلپایگان، بهران موتور، دیار خودرو، پتروشیمی قائد بصیر، سردساز خودرو پلیمر و فنر سازی از جمله صنایع فعال و برند شهرستان هستند.

وی با بیان این‌که بیش از ۶۰ درصد قطعات موتور کشور در گلپایگان تولید می‌شود، گفت: ۳۰۰ نفر در شرکت پگاه، ۳۵۰ نفر در پتروشیمی قائد بصیر و ۲۰۰ نفر در شرکت پلیمر مشغول کار هستند.

فرماندار گلپایگان اظهار کرد: صنایع بهران موتور جلوبندی خودرو مانند اکسل جلو و عقب، پیستون و غیره را تولید می‌کند که سندی برای امکان تولید کامل موتور در شهرستان است.

وی با بیان این‌که صنایع قطعه سازی شهرستان زیر مجموعه شرکت‌های سایپا و ایران خودرو قرار دارند گفت: قطعات خودرو از گلپایگان به تهران می‌رود و مونتاژ می‌شود و می‌تواند همین جا مونتاژ شود و مستقیم به کارخانه‌های کاشان فرستاده شود.

یارمحمدیان گفت: "سردساز خودرو" که تنها کارخانه کولر ماشین در کشور است اشتغال ۴۵۰ نفر را فراهم کرده است.

وی تأکید کرد: اگر ۱۰ میلیارد تومان  و تا سقف ۱۵ میلیارد تومان در "سابپا پلوس" سرمایه گذاری شود و پس از ۱۷ سال تکمیل شود سالیانه از خروج ۱۵۰ میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

فرماندار گلپایگان گفت: قسمتی از صنعت "زر فنر" در گلپایگان و قسمت دیگری در تهران مشغول است که اتصال این دو قسمت و انتقال کامل به شهرستان گلپایگان می‌تواند برای ۲۰۰ نفر اشتغال فراهم کند و حداقل ۳۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای شرکت داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که مهم‌ترین مشکل شهرستان در حال حاضر مطالبه ۴۰ میلیارد تومانی قطعه سازان است که از "مگاموتور" طلب دارند، افزود: این شرکت مدعی است سایپا و ایران خوردو طلب‌ها را پرداخت نکردند و این دو شرکت نیز می‌توانند سفارشات خود را مستقیم ارائه دهند. باید حداقل ظرف یک هفته ۵۰ درصد مطالبات قطعه سازان پرداخت شود.

یارمحمدیان با بیان این‌که اسناد مالکیت کارخانه‌ها با گذشت ۱۵ سال مشکل دارد گفت: شرکت "اسپریا" برای نخستین بار در سطح کشور در گلپایگان ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و زمینه اشتغالزایی مستقیم ۲۵۰ نفر در گلپایگان و چند هزار نفر در کشور را می‌تواند فراهم کند.

وی افزود: "اسپریا" گیاهی دارویی است که ۳۰۰ برابر قند آن بیشتر قند است اما کالری صفر دارد و تا ۱۰ سال آینده محصول آن در ایران و خارج از کشور وارد عرضه و فروش می‌شود اما به دلیل نیاز کشور، قصد صادرات ندارد.

چرخش صنعت با ظرفیت تولید کمتر از ۶۶ درصد ضرر است

در ادامه سید رضا حسینی رییس خانه صنعت گلپایگان گفت: از صنعتگران و سرمایه گذاران که سرباران واقعی مبارزه با مفاسد اجتماعی و سرباز اقتصاد کشور هستند قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به این‌که گلپایگان به چند دلیل برای سرمایه گذاری مناسب است، گفت: گلپایگان در مرکز کشور و همجوار با دو استان کشور است و بزرگترین پروژه آبرسانی کشور به ۱۰ شهر و یک استان در آن اجرا شده است.

رییس خانه صنعت گلپایگان گفت: صنعتگران اعلام کردند که با ۲۵ درصد ظرفیت در حال تولید هستند و کمتر از ۳۳ درصد و حتی ۶۶ در صد ظرفیت تولید نیز ضرر است زیرا یک سوم سهم تولید برای تغییر تکنولوژی‌ها به کار می‌رود.

وی افزود: اگر با ظرفیت پایین کار کنند تکنولوژی‌ها قدیمی ‌می‌شود و قیمت تمام شده بالا می‌رود و قدرت رقابت با دنیا را از دست خواهد داد و مشکل اساسی نبود زیر ساخت‌ها است.

حسینی گفت: یک صنعتگر با ۸۰ سال سابقه در فکر است که چگونه کارگرش را تعدیل کند. ۱۰ سال است که به طور آزمایشی طرح ارزش افزوده اجرا می‌شود اما همین امر موجب شکستن کمر صنعت شده است و با توجه به ابن که در سال جاری ارزش پول ملی یک سوم شده است و درآمد صنایع افزایش نیافته است لازم است حداقل دو سال این مالیات را از صنعت دریافت نکنند.

وی تأکید کرد: مشکل دوم صنعتگران شهرستان در زمینه تامین مواد اولیه برای تولید است و گویا بورس کار خود را درست انجام نمی‌دهد.

کد خبر 364918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • eman IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    درود بر اين فرماندار دلسوز و توانا