باید تجربیات زیادی را از اصفهان به دیگر شهرها انتقال دهیم

نماینده یونیسف در ایران گفت: اصفهان در فرآیند پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک قرار گرفت و می تواند در این مدت به همراه دیگر شهرهای ایران به گروه مشاوران شهرهای دوستدار کودک در وزارت کشور بپیوندد. 

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، ویل پارکس در دیدار با شهردار اصفهان با اشاره به اینکه از تیم شهرداری اصفهان و وزارت کشور به خاطر برگزاری اولین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک قدردانی می کنم، اظهار کرد: برگزاری این کنفرانس یک رویا بود که بعد از سه سال و نیم محقق شد. 

وی ادامه داد: این رویداد البته با تلاش طی سال های متمادی از سوی وزارت کشور در نهایت در اصفهان برگزار شد. نخستین پروژه در این زمینه را در سال ۲۰۰۳ در شهر بم در ایران اجرایی کردیم و امروز شاهد پیشرفت های زیادی در حوزه شهرهای دوستدار کودک در ایران هستیم. 

نماینده یونیسف در ایران افزود: بسیاری از اقدامات و مثال هایی که در شهرهای زیادی در دنیا مشاهده می شود به طور یک جا در اصفهان وجود دارد.  

وی با بیان اینکه فرآیند خاصی برای الحاق شهرها به شبکه شهرهای دوستدار کودک وجود دارد، گفت: اصفهان با همکاری یونیسف و وزارت کشور در فرآیند الحاق به شبکه های شهرهای کودک قرار دارد و ما ارزیابی های خاصی را در این زمینه مدنظر قرار خواهیم داد. 

پارکس افزود: اصفهان می تواند در این مدت به همراه دیگر شهرهای ایران به گروه مشاوران در وزارت کشور بپیوندد و پیشنهاد می کنم در آینده نشستی در مورد فرآیند پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک داشته باشیم. ما در این مسیر از اصفهان حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.

اصفهان بیشترین زیرساخت های شهر دوستدار کودک را دارد 

در ادامه این نشست شهردار اصفهان نیز با اشاره به اینکه اولین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک برای رسیدن به آرمان های ما برگزار شد، اظهار کرد: ما بسیار علاقمندیم که از تجربیات همه دنیا به ویژه نهادهای بین المللی حقوق کودکان استفاده کنیم تا هر کودکی در شهر احساس امنیت و آرامش کند.

وی ادامه داد: ما سعی داریم در تمام طرح ها و برنامه ها این ایده را گام به گام عملیاتی کنیم اگرچه تحقق آنچه مورد نظر ماست، زمان بر است.

قدرت الله نوروزی با بیان اینکه حمایت از حقوق کودکان نقطه مشترک بین ما، شما و همه مردم جهان است، گفت: برگزاری نشست ها و کنفرانس هایی در مورد شهرهای دوستدار کودک باید موجب اشتراک تجربیات شود تا اصفهان به الگوی شهر دوستدار کودک در بین دیگر شهرها تبدیل شود و آن را در عمل نشان دهد.

وی تصریح کرد: از حمایت های شما سپاسگزارم و مطمئنم دغدغه های ما و شما یکی است تا هیچ کودکی از امکانات در دنیای کنونی محروم نباشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امیدوارم این مسیر به قاعده ای به نام احترام به کودک ختم شود، گفت: امیدوارم در اولین فرصت تفاهمنامه اولین شهر دوستدار کودک در قالب مقررات یونیسف با اصفهان به امضا برسد چراکه این شهر بیشتر زیرساخت های مناسب برای پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک را دارد.

کمیته اجرایی پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک تشکیل شود

خانم لویز تیوانت، مشاور یونیسف و متخصص شهر دوستدار کودک نیز اظهار کرد: با حضور در کنفرانس شهر دوستدار کودک در اصفهان تصاویر خوبی از این شهر در ذهن من تداعی و حک شد.

وی ادامه داد: روز گذشته وقتی از پروژه های شهری دوستدار کودک در اصفهان بازدید داشتم فکر می کردم باید مثال هایی از دیگر شهرهای جهان را برای اصفهانی ها بیان کنم اما بعد از بازدید به این نتیجه رسیدم که باید تجربیات زیادی را از اصفهان به دیگر شهرها انتقال دهم.

مشاور یونیسف و متخصص شهر دوستدار کودک افزود: راه اندازی اتاق مادر و کودک، پارک ترافیک کودکان و خانه خلاقیت از جمله اقداماتی بود که من را تحت تاثیر قرار داد.

وی با بیان اینکه تمرکز ما روی کودکانی است که سن آنها بالاتر است اما در اصفهان پروژه ها برای همه سنین کودکی در نظر گرفته و اجرایی شده است، گفت: زمینه و پایه های مناسبی برای پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک در اصفهان وجود دارد.

تیوانت ادامه داد: فرآیند پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک، فرآیند دگرگون سازی شهرهاست که در طولانی مدت رخ می دهد. ما از تعهد اصفهان برای پیوستن به این شبکه آگاهیم و سعی می کنیم خیلی سریع این فرآیند را در قالب یک نقشه راه در بیاوریم.

وی با بیان اینکه نخستین گام در این راستا تشکیل یک کمیته اجرایی در شهر اصفهان است، گفت: این کمیته به برداشتن قدم های منظم برای پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک کمک می کند و اولین گام ارائه وضعیت از چالش های کودکان در اصفهان است.

مشاور یونیسف افزود: برگزاری اولین کنفرانس شهر دوستدار کودک، بخشی از این فرآیند است و ما فرآیند مشارکت ذی نفعان را از هم اکنون آغاز کرده ایم به طوریکه یکی از قدم های مهم در همین زمینه، شنیدن از کودکان و نوجوانان است که در حالیکه ساده نیست اما دشوار هم نیست.

وی بیان کرد: یکی از حمایت های یونیسف برای پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک، برگزاری کارگاه های آموزشی در حاشیه این کنفرانس بود اما قدم های بعدی اقدامات است که باید اجرایی شود.

تیوانت تصریح کرد: البته بعد از تشکیل کمیته اجرایی باید اهداف، درآمدها و افراد درگیر در این فرآیند مشخص، سپس "برنامه اقدام" تصویب شود تا لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به اصفهان تقدیم شود.

وی افزود: لحظه طلایی برای اصفهان دریافت لوگوی شهر دوستدار کودک است که بعد از فرآیندهای اجرایی و مشورت یونیسف با وزارت کشور به این شهر داده خواهد شد.

همچنین در این نشست، سباستین زدلمایر، مشاور یونیسف و رئیس کمیته ملی یونیسف در آلمان بیان کرد: برگزاری کنفرانس شهر دوستدار کودک برای اصفهان فرصتی خوبی بود تا اقداماتی که در این زمیه انجام داده است را معرفی کند هرچند این کار اولین قدم برای این شهر به شمار می رود.

وی ادامه داد: پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک نیازمند یک دیدگاه بلندمدت و اقدامات در این حوزه است.

مشاور یونیسف و رئیس کمیته ملی یونیسف در آلمان از شهردار اصفهان درخواست کرد تا در نشستی که در مورد شهرهای دوستدار کودک در آلمان در اواسط ماه اکتبر برگزار می شود، شرکت کند.

سید احمد حسینی نیا، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان هم با بیان اینکه برگزاری این کنفرانس نقش سازمان های مردم نهاد را برای ما مشخص کرد، گفت: مواردی که در کارگاه های آموزشی شهر دوستدار کودک مطرح شد باید با کمک یونیسف اجرایی شود. 

وی ادامه داد: ما گام های خود برای شهر دوستدار کودک را در معاونت شهرسازی و معماری برداشته ایم و اگر کارگروه ها در این زمینه شکل بگیرد می توانیم با اقدامات شهرداری هرچه زودتر به شبکه شهرهای دوستدار کودک ملحق شویم.

کد خبر 364880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.