لزوم بازنگری در دستورالعمل نحوه برگشت ارز به کشور

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: باید در دستورالعمل نحوه برگشت ارز به کشور در صادرات بازنگری شود تا سهولت در کار صادرکنندگان به وجود بیاید که در مضیقه نباشد همچنین اتاق فکری تشکیل شود تا مشکلات صادرات و صادرکنندگان را حل کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا مسعود گل شیرازی صبح امروز پنجشنبه - ۲۷دی ماه- در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان در سال ۱۳۹۷، که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: گزارش‌هایی که امروز اعلام می شود، مربوط به گذشته است، در حالیکه حکایت امروز ما به شکلی است که نسل‌های آینده برای اقدامات امروز، ما را مورد سوال قرار خواهند داد که چرا اصفهانی با جایگاهی مناسب در صنعت و اقتصاد نداریم.

وی افزود: برای فعالان اقتصادی این امید هست که در شرایط موجود بتوان با کمک وزیر کمکی به حالِ زار صنعت کرد. منش و روش وزیر و معاونان باید کمک حال وضعیت موجود صنعت و اقتصاد کشور و اصفهان باشد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: صادرکننده‌ای که به صورت ورود موقت چندین سال است، کالا صادر می کرده در حال حاضر کالایش مشمول قوانینی شده که صادرات آن با مشکل مواجه شده است.

مدیریت التهاب ارز توسط دولت مناسب و قابل توجه بوده‌است

گلشیرازی اذعان کرد: مدیریت التهاب ارز توسط دولت در بازار بسیار مناسب و قابل توجه بوده است اما وعده‌هایی که در مورد ارز در حال حاضر به مردم داده می شود، صرفا برای مردم خوب است و صادرکنندگان را به وعده‌های دروغین می رساند. باید مشخص باشد قیمت ارز برای صادرکنندگان در طول بلند مدت چه میزان است تا آمار صادرات کاهش پیدا نکند.

وی تاکید کرد: باید در دستورالعمل نحوه برگشت ارز به کشور در صادرات بازنگری شود تا سهولت در کار صادرکنندگان به وجود بیاید که در مضیقه نباشد همچنین اتاق فکری تشکیل شود تا مشکلات صادرات و صادرکنندگان را حل کند.

گلشیرازی گفت: ساخت ایران (made in Iran) برندی است که در بازارهای صادراتی فروش آن به شدت سخت است و باید در این زمینه از نزدیکی به همسایگان خود نهایت استفاده را بکنیم تا بازارهای صادراتی را از دست ندهیم، باید مراودات در شرایط تحریم با همسایگان افزایش و بهبود یابد.

وی افزود: باید از امکانات کشورهای همسایه نهایت استفاده برای صادرات بشود. نباید به صادرات به عنوان یک مقوله صرفا ارزآور نگاه شود بلکه باید سنگ بنای غلطی که طنابی بر گردن اقتصاد کشور است، برداشته شود.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: کارت‌های بازرگانی رتبه بندی شده است، باید دستورالعمل مشخصی برایش در نظر گرفته شود و همین از علل اصلی مشکلات اقتصادی کشور است.

باید با صادرکنندگان مدارا شود

گلشیرازی خواستار توجه ویژه‌بانک ها به همکاری با فعالان اقتصادی به‌ویژه فعالان حوزه صادرات و واردات کشور شد و افزود: باید با صادرکننده در همه زمینه‌های اقتصادی و قانونی مدارا شود تا پیشرفت در اقتصاد کشور صورت گیرد.

وی افزود: شاه کلید توسعه صادرات برند ملی است، فعالیت در وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت در این زمینه مناسب بوده و شروع شده است اما باید دبیرخانه این مهم به اصفهان واگذار شود تا با حمایت دولت موجب توسعه صادرات شود.

گلشیرازی اضافه کرد: باید از ملکه‌های صادراتی حمایت زیاد و توجه زیادی به آن ها شود. ایجاد خوشه های صادراتی باید بازار را برای دانشگاه فراهم کند و در اصفهان ایجاد آن‌ها افزایش یابد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: باید به شرکت‌های EMC و ETC توجه ویژه ای بشود تا منجر به ارتقاء رتبه اقتصادی و صادرات کشور بشود، سایه‌های تولیدی و صادراتی برای اقتصاد کشور باید ایجاد شود.

سرمایه اجتماعی کسب وکار ما، فعالان اقتصادی هستند

وی اعلام کرد: سرمایه اجتماعی ما در کسب و کار فعالان اقتصادی هستند و تشکیل دادگاه های اقتصادی بسیار عالی و مناسب است اما ترسی به شدت فراگیر در سرمایه گذار و صادرکننده و واردکننده ایرانی ایجاد کرده است و باید در این زمینه از مقطع نگری پرهیز شود.

گلشیرازی افزود: در شرایط تحریم برنامه ریزی‌های وارداتی و صادراتی باید بر مبنای بازار و کالا باشد تنها راه برون‌رفت از تحریم استفاده از تجربه‌های صادرکنندگان قدیمی کشور است.

وی اظهار کرد: باید تعیین تکلیف برای سازمان توسعه تجارت وزارت صمت انجام گیرد تا هرچه زودتر تجارت کشور تعیین تکلیف شود. میز صادرات طلا، فرش، صنایع دستی و فولاد در اصفهان موجود است و پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های استارتاپی و صادرات توسط شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت های مهم استان اصفهان محسوب می شود.

کد خبر 364860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.