اگر بخواهیم وظایف محیط زیستی خود را انجام دهیم کشور تعطیل می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در چهل سال گذشته برای توسعه پایدار کشور به صورت ریشه ای برنامه ریزی منظمی وجود نداشته است، گفت: بسیاری از تولید کنندگان آلوده کننده محیط زیست هستند. محیط زیست با مصیبت‌هایی مواجه است که اگر سازمان بخواهد وظیفه قانونی خود را انجام دهد باید کشور را تعطیل کند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، عیسی کلانتری در جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران با اشاره به اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب، کشور از نظر زیست محیطی با مشکلات زیادی مواجه است. اظهار کرد: متاسفانه چون تفکر استراتژی توسعه در کشور وجود نداشته،  در برخی مسایل رشد و در برخی مسایل با افت همراه  بوده است و یکی از مسایلی که در طول چهل سال انقلاب با افت همراه بوده مسئله محیط زیست است که سال به سال بدتر می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با دولت ها نمی توان محیط زیست را حفظ کرد و محیط زیست باید توسط مردم حفظ شود، تصریح کرد: تا زمانیکه مشارکت مردمی در حوزه مسایل زیست محیطی افزایش پیدا نکند مشکلات محیط زیست برطرف نمی شود.

کلانتری با اشاره به اینکه توسعه پایدار بر ۴چهار اصل استوار است، افزود: توازن میان نظم اجتماعی، عدم تخریب محیط زیست در مجموع، نادیده نگرفتن حقوق نسل های بعد از جمله این اصول بوده است.

وی افزود: به صورت ریشه ای و از پایه برای توسعه پایدار در کشور برنامه ریزی درست و منظمی صورت نگرفته است بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان کشور آلودکنندگان محیط زیست هستند.

محیط زیست کشور با مصیبت مواجه است 

معاون رییس جمهور تاکید کرد: محیط زیست کشور با مصیبت هایی مواجه است که اگر بخواهد وظیفه قانونی خود را انجام دهد باید کشور را تعطیل کند و در شرایط کنونی باید تعادل را در نظر گرفت.

کلانتری امروز یکی از بزرگترین معضلات محیط زیست ما مشکل آب است، گفت: مصرف آب در کشور ۱۳۲ درصد آب تجدید پذیر بوده که از مصرف استاندارد سه برابر بیشتر است.

وی با بیان اینکه با مصرف گرایی ، فشار بر منابع افزایش پیدا می کند، تصریح کرد: الگوی آب تجدید پذیر در کشور نامتوازن بوده و اگر مجموعه های مردم نهاد در کشور نباشند دولت به تنهایی قادر به اداره این شرایط نیست.

بودجه مدیریت پسماند سه استان عملا حذف شد 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سال گذشته دولت پیشنهاد کرد ۱/۳ میلیارد دلار برای مدیریت پسماند کشور در لایحه بودجه لحاظ شود، خاطر نشان کرد: اختصاص این بودجه  اولویت سه استان شمالی کشور بود اما در عمل این بودجه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جای دیگر تخصیص داده شد و یا "عملا" حذف شد.

کلانتری با بیان اینکه پسماند در کشور به ویژه در استان‌های شمالی به عنوان یک معضل جدی مطرح بوده است، گفت: چالش اصلی شمال حذف پسماند است نه اینکه به انرژی یا سوخت های فسیلی تبدیل شود.

وی افزود: مشکل پسماند با شعار جور در نمی آید و با توجه به قرار گرفتن در آستانه انتخابات باید مراقب بود تا فریب شعارهای بی عمل را نخوریم.

کک سازی در سواد کوه سبب نابودی جنگل‌های شمال است 

وی ادامه داد:کک سازی در سوادکوه با توجه به شرایط اقلیمی منطقه همخوانی نداشته و تولید بارانهای اسیدی و نابودی جنگل ها را خواهد داشت.

کلانتری بودجه سازمان حفاظت محیط زیست را ۸۰۰میلیارد تومان اعلام  کرد وافزود: بودجه این سازمان نیم درصد بودجه کل کشور است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:محیط زیست باید توسط مردم حفظ شود و تا حفظ محیط زیست به فرهنگ عمومی ارتقاء پیدا نکند، حل معضلات زیست محیطی امکان پذیر نیست.

کد خبر 364856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.