بررسی و تحلیل بودجه ۹۸ شهرداری اصفهان

اعضای شورای شهر اصفهان در تشریح بودجه سال آینده آن را نزدیک به واقعیت دانسته و از نقش پررنگ بودجه‌های فرهنگی و پروژه‌های گردشگری و شاخص شهری در آن خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمیسیون مطالعات حزب اتحاد ملت ایران اسلامی دفتر اصفهان شامگاه چهارشنبه میزبان چند تن از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری اصفهان بود تا در این نشست موضوع بودجه سال ۹۷، تفریغ بودجه سال ۹۶ و سیاست‌های پیشنهادی برای بودجه سال ۹۸ مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و به سوالات اعضای این حزب پاسخ داده شود.

دنبال بی بندوباری فرهنگی نیستیم

علیرضا نصر اصفهانی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست با بیان اینکه همواره باید درصدد اصلاح اشتباهات موجود باشیم تا زندگی بهتر برای شهروندان ایجاد شود گفت: فعالیت مدیران شهری باید هم از طریق عوام و هم از سوی خواص مورد واکاوی قرار گیرد و آنچه ما را کمک می‌کند نگاهی است که از طرف خواص اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری با توجه به شرایط موجود مراحل پنجگانه بودجه را برنامه ریزی می‌کند، افزود: فارغ از نتیجه تلاش‌های صورت گرفته، همه عزم ما بر این بوده که بهترین برنامه درخصوص بودجه نوشته شود تا حداقل اصلاح را داشته و زمانی که به متمم می‌رسیم بهترین مسیر را طی کنیم.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: من معتقد بودم به هیچ عنوان نباید از بودجه سه هزار میلیارد تومان عبور کرد تا بودجه‌ای که برنامه‌ریزی می‌شود به واقعیت نزدیک‌تر باشد، اما مخالفان این موضوع بر این باور بودند که اگر بودجه افزایش پیدا نکند، حرکت و پویایی شکل نمی‌گیرد و به نوعی درجا زده‌ایم درحالی که به نظرم اگر بودجه افزایش یابد، باعث ایجاد انتظار در مردم و همچنین نارضایتی آن‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته اصلاح بودجه گاهی از بهمن‌ماه نیز رد می‌شد و سه مرتبه مورد اصلاح قرار می‌گرفت اما امسال در این زمان و با دو بار اصلاح، بودجه برنامه‌ریزی شد، توضیح داد: زمانی می‌توانیم در برنامه‌ها حداقل لغزش را ببینیم که به‌طور کامل اختیارات را در دست داشته باشیم اما در شرایطی هستیم که ثبات اقتصادی در کشور وجود ندارد.

نصر اصفهانی با بیان اینکه اوراق مشارکت در این شرایط مانند یک داروی شفا بخش است زیرا ۵۰ درصد آن را دولت براساس قیود به ما اهدا می‌کند، ادامه داد: با آنکه باید در برابر متکی بر واقعیت بودن بودجه پاسخگو باشیم اما ممکن است به‌طور مثال در سال آینده استقبال انبوه سازان قابل توجه نباشد بنابراین اگر درصدی از بودجه محقق نشد قابل اغماض است.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های ۶۰ گانه شهری سبب شده تا زمان پایان حضور شورای پنجم یک نقشه راه مشخص با درنظر گرفتن اولویت‌ها وجود داشته باشد، اظهار کرد: شهرداری باید به سمت وظایف ذاتی خود حرکت کند؛ یعنی جمع‌آوری هزار تن زباله مردم و چهار میلیون مترمربع جاروکشی در شبانه روز، گسترش حمل و نقل عمومی که نیمی از بودجه عمرانی شهر مربوط به آن است و در نهایت حفاظت از سه هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز شهری که در تابستان گذشته ۳۰ هزار تانکر آب خریداری شد تا لطمه‌ای به برند سبز بودن اصفهان وارد نشود.

نایب رییس شورای اشلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه به دنبال بی بند و باری فرهنگی نبوده‌ایم و با قدرت و تاثیرگذاری بیشتر نیازهای همه شهروندان را درنظر می‌گیریم، اضافه کرد: برخلاف تمام حواشی به وجود آمده در برابر مدیریت شهری، بودجه مربوط به امور فرهنگی در این دوره کاهش نیافته است، بلکه باور شورای شهر بر این است که ۱۶۰ مرکز فرهنگی ورزشی که تولیت آن با مدیریت شهری است باید به بهترین شکل مدیریت شوند نه بدون هیچ دلیلی فرهنگسرا ایجاد شود زیرا این موضوع به نوعی خیانت به بیت‌المال است.

اصفهان را تبدیل به شهر گردشگری می‌کنیم

نصیر ملت، رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم حاصل مدیریت اشتباه چندین سال گذشته تا زمان مدیریت کنونی است که باعث شده شرایط موجود با آنچه تصور می‌کردیم بسیار اختلاف داشته باشد.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر به تنهایی نمی‌توانند مشکلی را از شهر رفع کنند، افرود: تلاش مدیریت شهری نسبت به گذشته موفقیت‌آمیز بوده ولی نسبت به ظرفیت موجود در شهر همچنان نمی‌توان آن را موفقیت نامید و جای کار و تلاش بیشتری دارد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شورای پنجم دست به اصلاح ساختار زدیم، افزود: اگر واقع بینانه به بودجه سال آینده نگاه کنیم تنها یک و نیم درصد آن شامل درآمد پایدار می‌شود که حاصل نوسازی و عوارض کسب ویژه و مواردی از این دست است.

وی با اشاره به اینکه برای نقشه راه شهر یک برنامه سه ساله طرح‌ریزی شده، ادامه داد: یکی دیگر از معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم این است که هنوز مشخص نیست چه میزان پروژه نیمه‌کاره در شهر وجود دارد اما حدود دو هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های نیمه کاره منطقه‌ای و حدود ۲۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های شاخص شهری نیازمندیم که با این وضعیت بودجه و شرایط اقتصادی حاکم سال‌های زیادی با اتمام آن‌ها فاصله دادیم.

ملت با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین وظیفه شورا بررسی و اصلاح بودجه است، تصریح کرد: ظرفیت هر منطقه باید شاخص تعیین بودجه باشد نه توانمندی آن تا در نتیجه آن توانمندی مناطق شهری نیز ارتقا یابد که در این زمینه کمیته درآمد از ابتدا درآمدها را بررسی کرده و راهکارهای مناسب را اتخاذ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه درخصوص پروژه‌های نیمه تمام از هر توانی استفاده می‌کنیم، توضیح داد: نکته‌ای که باید درخصوص این پروژه‌ها بدانیم هزینه فرصتی است که در آن‌ها نهفته و با این وجود هرچه این پروژه‌ها طولانی تر شود باید هزینه‌های بیشتری را صرف کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شورای شهر سعی کرده در تمام عرصه‌های توسعه پایدار شهر سهیم بوده و نقش ایفا کند. بنابراین باید ظرفیت‌های دیگر را برای درآمدزایی ببینیم نه اینکه تراکم فروشی کنیم زیرا در صورتی که روند تراکم فروشی افزایش یابد باید در بلند مدت هزینه‌های بیشتری برای ارائه خدمات در آن صرف شود.

وی طرح‌های اصفهان ۱۴۰۰ را که ۱۴ پروژه شاخص را در خود جای داده و اصفهان ۲۰۲۰ که این شهر را به یک شهر گردشگری تبدیل می‌کند از اقدامات موثر شورای شهر دانسته و اظهار کرد: قرار نیست شهرداری مستقیماً درآمدزایی کند بلکه با فراهم کردن بستر آن زمینه برای درآمدهای غیرمستقیم شهرداری نیز ایجاد می‌شود.

عده‌ای به بدترین نوع به شهرداری حمله می‌کنند

مرتضی طهرانی، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان نیز در پایان این نشست گفت: پاکدستی از شعارهای ما بوده و این موضوع در مدیریت شهری جدید به واقعیت تبدیل شده است. درحالی که در گذشته مسائل مالی نامشخص شهرداری به گونه‌ای بود که به‌طور مثال برای یک پروژه در دو ماه سه ردیف اعتباری تخصیص داده می‌شد.

وی با بیان اینکه نباید به‌راحتی اقداماتی که باعث شد از بحران خشکسالی تابستان گذشته از آن عبور کردیم فراموش شود، افزود: نمونه‌ای از افزایش قیمت‌ها هزینه تامین یک تانکر آب برای محافظت از فضای سبز شهری بود که در انتهای تابستان شش برابر ابتدای آن شد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان تصریح کرد: اداره  شهر به آسانی اتفاق نمی‌افتد زیرا وقتی درآمد پایدار درصد کمی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد نمی‌توان به یکباره تراکم فروشی را قطع کرد اما می‌توان شیب را به سمت از بین بردن این روند پیش برد که سیاست شهرداری نیز در همین جهت است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه تمام قیمت‌ها افزایش داشته است هزینه‌های شهرداری را در برخی بخش‌ها کاهش یا در اعداد گذشته ثابت نگه داشته‌ایم.

طهرانی ادامه داد: افرادی که شهرداری را با ۲۸۰۰ نیرو تحویل گرفته و با ۱۶ هزار نیرو تحویل دادند میراثی را برای ما باقی گذاشتند که اکنون اگر یکی از آن‌ها از کار بیکار شود تبعاتی  همراه خواهد داشت که یک شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: حملاتی که به شهرداری می‌شود از سر دلسوزی نیست بلکه به بدترین نوع به ما حمله می‌شود با وجود آنکه دستور به بسته شدن این سایت‌ها داده شده اما همچنان حاشیه امنی برای خود دارند.

کد خبر 364842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.