بچه‌ها اینجا از ته دل می‌خندند!

کودکان بی شک بزرگترین سرمایه‌های هر ملتی هستند که فراهم آوردن شرایط رفاهی و تفریحی برای آن‌ها از مهم‌ترین وظایف هر جامعه در قبال آن‌ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خوشبختانه جوامع امروزی در سرتاسر دنیا، راهکارهای بسیار خوبی برای زندگی بهتر این سرمایه‌های عظیم در نظر گرفته‌ و نسبت به ایجاد شهرهایی مناسب برای رفاه حال آن‌ها اقدامات مناسبی داشته‌اند. از جمله این اقدامات می‌توان به ایجاد فضاهای سبز و زمین‌های بازی، پارک‌های مناسب سازی شده، هزینه‌های مناسب و قیمت‌های مقرون به صرفه برای تفریح و آموزش کودکان، اضافه کردن غذاهای پرطرفدار کودکان به لیست غذای رستوران‌ها و ... اشاره کرد.

در این میان تعداد بسیاری از شهرهای دنیا، بیش از سایر شهرها به مناسب سازی در جهت رفاه حال شهروندان کوچک خود به عنوان آینده‌سازان اهمیت داده‌اند که علاوه بر خدمات رسانی به کودکان، از مسافران کوچک سایر نقاط دنیا نیز با آغوش باز پذیرایی می‌کنند. این شهرهای ایده آل که در اروپا بیشتر یافت می‌شوند، با فراهم آوردن مراکز رفاهی تفریحی، رستوران‌ها، هتل‌ها و فعالیت‌های دوستدار کودک، گزینه‌هایی بی‌نظیر را برای داشتن تجربه‌ای شیرین در اختیار همگان قرار می‌دهند. در این گزارش به معرفی پنج مورد از برترین شهرهای دوستدار کودک می پردازیم.

آمستردام

آمستردام شهری سازمان یافته و تمیز است و به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای اروپا، فعالیت‌های گوناگونی نظیر بازدید تعاملی از موزه‌ها، سفر بچه‌ها به دل طبیعت، آشنایی با زندگی حیوانات و ... را به طور اختصاصی در برنامه‌های رفاهی آموزشی کودکان گنجانده است. در این شهر به حقوق کودکان اهمیت بسیاری داده و حتی با توجه به حق رشد کودکان در محیطی سالم، قانونی برای ممنوعیت تبلیغ محصولات ناسالم برای بچه‌های زیر ۱۸ سال تصویب کرده است که بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر برای مبارزه در برابر چاقی کودکان است.

آمستردام با به کارگیری رویکرد خدمات بهداشت عمومی موسوم به (GGD) در زمینه ورزش و تغذیخ سالم در مدرسه، محله، شهر و فضاهای عمومی برای مقابله با چاقی در کودکان دست به اقدام‌های موثری زده است. این رویکرد، هم در جلوگیری از چاقی کودکان به کار می‌رود و هم بر کاهش وزن کودکانی که اضافه وزن دارند متمرکز است. سفر به این شهر قبل و بعد از بچه دار شدن کاملا متفاوت و البته در هر دو نوع خود هیجان انگیز است. در واقع آمستردام یک محل ایده آل برای بچه‌ها است و حتی سازمان ملل متحد فرزندان هلندی را نامزد دریافت عنوان خوشبخت‌ترین کودکان در جهان کرده است.

آمستردام در کنار تمامی فعالیت‌های جذاب برای کودکان می‌تواند فعالیت‌های زیادی برای خانواده‌ها نیز ارائه دهد به طوری که بزرگسالان می‌توانند در حالی که کودکان سرگرم فعالیت‌های جذاب ارائه شده در این شهر هستند، به تنهایی یا در کنار دیگر اعضای خانواده از حضور در شهر لذت ببرند. ورود به آمستردام می‌تواند از طریق قایق یا دوچرخه انجام گیرد. دوچرخه‌ها، هم به کودکان و هم به والدین آن‌ها احساس استقلال می‌دهد و آرامش حاصل از این نوع از تردد مثال زدنی است. بازدید از موزه ون گوگ برای کودکان غیرقابل اجتناب است؛ آن‌ها حتی می‌توانند از موزه بی‌نظیر "آن فرانک" بازدید کرده و به بینش فراموش نشدنی از وحشت جنگ دست یابند. پارک Efteling نیز جذابترین پارک برای کودکان زیر هشت سال است و در بخش غذا حتی بدغذاترین کودکان هم نمی‌توانند در برابر پنکیک ها و چیپس‌های هلندی مقاومت کنند.

در رابطه با ساکنان شهر نیز والدین نیازی به صرف مدت طولانی برای برنامه‌ریزی تحصیلی فرزندان خود ندارند چرا که حتی مدارس موجود در فقیرترین مناطق، با دریافت کمک‌های مالی بسیار زیاد از طرف دولت، می‌توانند بسیار جذاب باشند. از طرفی کودکان در این شهر صاحب کارت شهری "I amsterdam" هستند که داشتن آن سبب صرفه جویی قابل توجهی در بازدید از بسیاری از جاذبه‌های شهر می‌شود.

از جمله استفاده‌های این کارت می‌توان از ورود رایگان به موزه علمی NEMO و باغ وحش ARTIS Royal نام برد. همچنین بچه‌های زیر چهار سال با داشتن این کارت می‌توانند به صورت رایگان از حمل و نقل عمومی ارائه شده توسط GVB استفاده کنند و هرچند کودکان بالای چهار سال باید بلیط تهیه کنند ولی امکان استفاده از حمل و نقل عمومی در کارت شهر گنجانده شده است و حتی مسافران آمستردام می‌توانند برای فرزندان خود اقدام به تهیه این کارت کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. این کارت منحصر به فرد، دارنده خود را به یک سفر مقرون به صرفه و عالی دعوت کرده و اجازه حضور وی را با هزینه‌های پایین به بهترین موزه‌ها، تئاترها، باغ وحش، پارک‌ها و سایر نقاط دیدنی شهر می‌دهد.

لندن

لندن، شهری که تاریخ را به بطن زندگی امروزی وارد کرده است، با توجه به تاریخ غنی و معماری خیره کننده، حتی توانسته کودکان را هم راضی نگه دارد. بازدید از لندن یک تور کامل برای بچه‌ها است و این شهر با زمین‌های بازی و پارک‌های باشکوه در هر محله، سرگرمی‌های زیادی را برای آن‌ها دارد. کودکان می‌توانند در این پارک‌ها بهترین روزهای خود را داشته باشند و با مبلغی کمتر از پنج پوند از تمام بازی‌های مناسب سن‌شان لذت ببرند.

گردش در چشم لندن، بزرگترین چرخ و فلک اروپا و جذاب‌ترین جاذبه توریستی در انگلستان نیز برای هر بچه‌ای بسیار جالب و جذاب خواهد بود. به علاوه آنکه بازدید از اکثر موزه‌های این شهر برای بچه‌ها رایگان است. کودکان بدغذا نیز می‌توانند به زنجیره‌های غذایی دوستدار کودک مانند Wahaca و Giraffe اعتماد کنند چرا که لندن کمی از فلسفه تکراری آشپزخانه‌ای دور شده و به این ترتیب حتی سلیقه‌های عجیب غذایی کودکان را نیز پاسخگو است.

به طور کلی ۹ رستوران دوستدار کودک در این شهر وجود دارد که بعضی از آن‌ها در کنار ارائه غذاهایی با تنوع و تزئینات دوست‌داشتنی، کتاب‌های رنگ آمیزی و مداد شمعی یا مداد رنگی در اختیار کودک قرار می‌دهند تا در حین صرف غذا، خود را سرگرم کنند. از طرفی وجود بخش‌هایی که مجموعه هری پاتر در آن فیلمبرداری شده است برای بسیاری از کودکان جذاب و دوست‌داشتنی بوده و آن‌ها را وارد دنیای جادویی هری پاتر می‌کند، تا جایی که حتی می‌توانند در کوچه‌ای با ساختار "کوچه دیاگون" خرید کنند و از تماشای ماری که در ورای محفظه شیشه‌ای دراز کشیده به هیجان بیایند. 

لندن همچنین میزبان زیباترین موزه‌های دوستدار کودک است که اکثر آن‌ها می‌توانند با ارائه فعالیت‌هایی برای بچه‌ها همه آن‌ها به عشق سفر و اکتشاف در دل علم یا تاریخ، به قلب خود وارد کنند. بسیاری از این موزه‌ها برای کودکان رایگان بوده و با اجازه لمس و استفاده از اشیا، امکان تجربیات بی‌نظیری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. هتل‌های شهر نیز با آغوش باز به کودکان خوشامد گفته و تمامی امکانات رفاهی را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند.

کپنهاگ

کپنهاگ، شهری کوچک در دانمارک است که برخی از موزه‌ها و قلعه‌های جذاب و دیدنی را در خود جای داده است. داستان‌های این شهر هرگز شاهد پایان‌های شاد دیزنی نیستند ولی افسانه‌های این شهر از پری دریایی غمگین در بندرگاه گرفته تا برج جادویی مدور، به نوبه خود جذاب‌تر و درخشان‌ترین رویای کودکان هستند. پارک تفریحی Tivoli کلیه این افسانه‌ها را، در کنار غرفه‌های سرگرمی، دریاچه و سالن‌های غذاخوری دوستدار کودک، در خود جای داده است. پارک جنگلیDyrehave  نیز که در ۲۵ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد، قدیمی‌ترین پارک تفریحی در جهان است که خدمات مختلفی همچون پیک نیک، دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری ارائه می‌دهد.

همچنین کپنهاگ به علت رعایت اصول ایمنی، ایجاد شادی و انجام فعالیت‌های مناسب برای کودکان در رتبه بالایی در بین شهرهای مناسب برای خانواده‌ها قرار دارد که توانسته شاخص‌هایی از جمله زیرساخت‌های شهر، کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، فعالیت‌های کودکان، ایمنی و قوانین زایمان (مرخصی یکساله بعد از زایمان)، رایگان بودن خدمات بهداشتی و درمانی، سطح شادی شهر و ... را تا سطح بالایی برآورده کند.

در کوپنهاگ، همه کودکان در فضاهای خالی شهر دارای یک زمین بازی هستند که در آن یک ترامبولین تعبیه شده است چرا که مردم اسکاندیناوی علیرغم شرایط آب و هوایی به بازی در فضای باز اعتقاد دارند. جالب آنکه هرگز نمی‌توان در این شهر دو زمین بازی را یکسان یافت و این محوطه‌ها دارای تنوع هستند.

همچنین کپنهاگ دارای لقب شهر دوستدار محیط نیز هست و امنیت بالای آن سبب می‌شود که والدین حتی بتوانند کودک خود را که در کالسکه به خواب رفته، در کنار پیاده رو قرار داده و خود به صرف غذا بپردازند. بسیاری از کافه ها و رستوران‌های کپنهاگ نیز دارای منوهای مخصوص کودکان هستند و صندلی مخصوص برای کودکان نوپا را در اختیار والدین قرار می دهند. در این رستوران‌ها غذای ارگانیک و خوش‌طعم مناسب برای بچه‌ها و در فضای باز ارائه می‌شود. شورای ملی کودکان دانمارک نیز همواره شرایطی را فراهم می‌کند که کودکان دانمارک بتوانند با کنوانسیون حقوق کودک در ارتباط باشند.

سالزبورگ

شهر کوچک و هیجان انگیز سالزبورگ، شهری بسیار دوستدار کودک است که وجود تاریخ و شخصیت‌های موتزارت و نیز استفاده از شخصیت های سرگرم کننده کودکان، از جمله لئو شیر و Little Amadeus آن را دارای نقاط عطف گوناگون هیجان انگیز و جذاب کرده است. کودکان در این شهر می‌توانند همراه با بازی سرگرم کننده "شکار گنج" به سرعت همه چیز را مورد شهر خود یاد بگیرند. سالزبورگ فرصت‌های متنوعی را برای سرگرمی در اختیار کودکان قرار می‌دهد و هرگز در این زمینه با کمبود مواجه نمی‌شود. در هر فصلی و با هر وضعیت آب و هوایی، این شهر تضمین کننده گشت و گذار و تفریح لذت بخش و بی پایان برای کودکان است. خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر قدیمی بسیار برای پیاده روی مناسب هستند و کودکان می توانند در این شهر آزادانه آواز بخوانند، موسیقی یاد بگیرند، اسب سواری کنند، با استفاده از اتوبوس به بازدید از کاخ هیلبرنن با باغ‌های افسانه‌ای و طراحی شده توسط مارکوس سیتیکوس فون هوننمس، شاهزاده اسقف اعظم سالزبورگ بروند و از تمامی جاذبه ‌ها لذت ببرند.

رستوران‌های این شهر که اکثرا با فضای سبز و محیط طبیعی احاطه شده‌اند، توسط کارکنانی که خود پدر و مادر هستند اداره شده و منوی غذایی متنوعی از غذاهای موردعلاقه کودکان فراهم آورده و آن را در محیطی جذاب با فضای باز و خدمات قابل توجه، سرگرمی ویژه برای بچه‌ها و سرویس‌های مخصوص دوستدار کودک ارائه می‌دهد. اکثر این رستوران‌ها منوهایی مخصوص کودکان دارند که شامل سوسیس گوشت گاو، ماهی لقمه‌ای، spetzle یا مرغ Schnitzel می‌شود. جالب اینکه غذای کودکان را قبل از والدین سرو می‌کند چون از هیجان بچه‌ها برای غذا خوردن کاملا با خبر هستند. در محوطه بیرونی رستوران‌ها اغلب زمین بازی دور از خیابان و ترافیک با تاب‌های زنجیری و سرسره وجود دارد و در محوطه درونی نیز اتاق‌های بازی تعبیه شده که کودکان می‌توانند در حینی که والدین غذای خود را می‌خورند، آواز بخوانند، نقاشی بکشند و از بازی لذت ببرند.

ریکیاویک

ریکیاویک، شهری کوچک، امن و تمیز در ایسلند است که دسترسی به طبیعت در آن آسان است. همه خیابان‌های این شهر شاهد کالسکه‌های نوزادان در پیاده روهای مقابل رستوران و یا فروشگاه‌ها است که در این شهر امن و دوستانه به خواب رفته‌اند. این شهر زیبا، تجربیات شگفت انگیزی از طبیعت را برای کودکان فراهم می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود چشمه‌های آب گرم با  بخش‌های ویژه کودکان، تورهای بازدید از نورهای شمالی، ماجراجویی با اسب‌های ایسلندی، تماشای نهنگ و پیاده روی اشاره کرد.

همچنین ریکیاویک دارای امکانات متعدد فرهنگی، تفریحی و ورزشی است که بسیاری از آنها بخش و فعالیت‌های ویژه‌ای را برای بچه‌ها در نظر گرفته‌اند که می‌توان از میان آن‌ها به رویدادهای برتر خانوادگی دوستانه همچون فستیوال فرهنگی کودکان (آوریل)، اولین روز تابستان (آوریل)، جشنواره دریا (ماه ژوئن)، روز استقلال (17 ژوئن) و شبکۀ فرهنگ ریکیاویک (آگوست) اشاره کرد.

راه حل این شهر نیز برای صرفه جویی در وقت و هزینه، ارائه کارت شهر ریکیاویک است که شامل ورود رایگان یا ارائه تخفیف برای والدین یا فرزندان برای بسیاری از جاذبه‌های شهر است. البته لازم به ذکر است که پذیرش موزه‌ها برای سایر افراد زیر 18 سال رایگان و آزاد است. ریکیاویک نیز مانند سایر شهرهای دوستدار کودک، دارای رستوران‌هایی است که منوی غذایی ‌شان را بر اساس سلایق کودکان تنظیم کرده اند و به این ترتیب آن‌ها را به صرف انواع غذاهای دلپذیر در کنار والدین‌شان دعوت می‌کند.

در آخر باید گفت که هر چند مسافرت با وجود کودک کمی دشوار به نظر می‌رسد، ولی توجه به نیازهای کودکان و انتخاب شهرهایی متناسب با نیازها و علایق آن‌ها می‌تواند آن را به تجربه‌ای شیرین و لذت‌بخش تبدیل کند. همچنین برگزیدن شهرهایی که نسبت به سرمایه‌های انسانی کوچک خود متعهد هستند، بیانگر اهمیت آن‌ها به این دوست‌داشتنی‌های کوچک و فراهم آوردن محیطی مناسب برای کودک به منظور آسایش آن‌ها و البته پدر و مادرها است. لذا لازم است که افراد در انتخاب مقاصد تفریحی خود قبل و بعد از بچه‌دار شدن کمی تفاوت قائل شده و تا حد امکان نیازهای کودکان را نسبت به خواست خود ارجحیت دهند و بدین ترتیب سفری خوش برای سایر اعضای خانواده رقم بزنند.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 364841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.