کودکان در شهر باید فرصت بروز خلاقیت داشته باشند

یک کارشناس شهرسازی با بیان اینکه شهری که دوستدار کودک باشد دوستدار همه اقشار جامعه است گفت: از آنجایی که کودکان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه هستند توجه به رفع نیازهای آن‌ها شهر را برای همه شهروندان ایده‌آل می‌سازد.

شهره عزتیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهر دوستدار کودک باید پاسخگوی نیاز قشر خاصی از جامعه که عمدتا کودکان هستند باشد، به طوری که بتواند از حقوق این قشر دفاع کند. برای برآورده سازی نیازهای کودکان ابتدا باید رده سنی کودکان مشخص و سپس مباحث مربوط به ایمنی شهر، زیبایی، جذابیت و محیط سالم جهت پرورش فکری و روحی مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس شهرسازی نخستین نیاز کودک در یک شهر را وجود فضاهای بازی دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که تحرک و بازی از نیازهای اساسی کودکان است، یک شهر دوستدار کودک باید شرایطی را فراهم کند که کودکان در فضایی ایمن و مناسب بتوانند بازی و تفریح کنند. در ساختار شهر و محله لزوم ایجاد فضاهایی کودک محور ضروری است به طوری که این فضاها دارای ایمنی و تنوع باشد و والدین بتوانند به عنوان چشمان ناظر از کودکان خود مراقبت کنند.

عزتیان با اشاره به تامین محیط و فضای خلاقانه برای کودکان در یک شهر تصریح کرد: کودکان در شهر باید فرصت بروز خلاقیت و رشد داشته باشند تا بتوانند مهارت‌های ذهنی خود را ابراز کنند.

این کارشناس شهرسازی با تاکید بر اینکه هر شهری باید بر اساس نیازها و محدودیت های کودک طراحی شود اظهارکرد: با توجه خصوصیات جسمی کودکان معابر شهر باید بر اساس نیاز کودک طراحی شود و تنوع بصری که از خواسته‌های کودکان است نیز باید در طراحی‌های شهری لحاظ شود؛ به طور مثال برخی  ویترین مغازه‌ها که به لحاظ ارتفاع در معرض دید کودک نیست باعث کاهش جذابیت‌های شهری برای کودکان می‌شود.

عزتیان توجه به مباحث کالبدی در شهر را از نیازهای کودکان دانست و تاکید کرد: هر چقدر فضاهای ساختمانی در شهر رنگین‌تر باشد شهر برای کودک جذاب‌تر است و با در نظر گرفتن سلایق کودکان در طراحی شهری می‌توانیم شهر را به دید کودکان زیبا و جذاب‌تر کنیم.

وی در زمینه اهمیت حمل و نقل عمومی مناسب برای کودکان در شهر گفت: از آنجایی که کودکان در مقایسه با بزرگسالان از صبر و تحمل کمتری برخوردار هستند ازدحام جمعیت در سیستم حمل و نقل عمومی باعث خستگی و کلافگی آن‌ها می‌شود، بنابراین پیش بینی حمل و نقل عمومی مناسب برای کودکان ضروری به نظر می رسد.

وی ادامه داد: از مهمترین ویژگی‌های شهر دوستدار کودک این است که همه آلودگی‌ها از شهر حذف شود که در راس آن حذف آلودگی هوا است، زیرا این قشر از جامعه آسیب پذیر بوده و با آلودگی هوا سلامتی آن‌ها به خطر می‌افتد.

کد خبر 364741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.