پیش‌برد اهداف کشورها نیازمند بهینه‌سازی مصرف انرژی است

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در حقیقت یکی از ارکان اصلی حفظ ثبات و قدرت هر کشوری انرژی است و این مهم راهبردی است برای توسعه کشورها، بنابراین پیش‌برد اهداف کشورها در همه زمینه‌ها همچون صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و ساختمان نیازمند بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت اله غلامی روز چهارشنبه – ۲۶ دی ماه- در همایش ملی ساختمان پایدار و انرژی، اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که امروزه مورد توجه همه کشورها اعم از صنعتی، توسعه یافته و در حال توسعه قرا دارد، انرژی و شیوه‌های استفاده از آن است. با توجه به شرایط موجود، سرعت زیاد تحولات، تغییرات روز افزون در جامعه جهانی، ظهور و بروز فناوری‌های نوین و وابستگی این فناوری ها به انرژی، انرژی و شیوه‌های استفاده از آن جایگاه مهمی در ساختار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها دارد.

وی افزود: در بخش کشاورزی پرداختن به شیوه‌های نوین آبیاری و بهینه سازی مصرف آب، تدوین ضوابط برای اصلاح و ارائه الگوی کشت متناسب با تغییر اقلیم کشور، استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای انتقال آب به نقاط مختلف در راستای کاهش مصرف انرژی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در بخش صنعت اولین اقدام، مناسب سازی صنایع است، صنایعی که در دهه ۵۰ در کشور شکل گرفتند و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن متناسب با شرایط آب و هوایی گذشته است بنابراین باید ساختارشان  متناسب با اقلیم جدید تطبیق و اصلاح شود.

در طرح آمایش استان ایجاد و تاسیس صنایع اب‌بَر منع شده‌است

غلامی با بیان اینکه در طرح آمایش استان ایجاد و تاسیس صنایع آب‌بَر منع شده‌است، افزود: دومین اقدام ایجاد صنایع مبتنی بر فناوری‌های نوین و دانش بنیان است، وابستگی ما به آب و انرژی باید به حداقل ممکن برسد و از  صنایع آب بَر به‌ویژه در استان اصفهان پرهیز کنیم.

وی اضافه کرد: در بخش حمل و نقل یکی از وزارت خانه‌هایی که اثرگذارترین طرح اقتصاد مقاومتی را برای خود تدوین کرده، راه و شهرسازی است که دو هدف کلان؛ کاهش مصرف انرژی در حمل و نقل و ساختمان و دیگری بهینه و حداکثر کردن استفاده از پتانسیل‌های موجود حمل و نقلی در سطح ملی و بین المللی، در آن تعریف شده‌بود.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: در بخش حمل و نقل، نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر از محل صرفه جویی در مصرف سوخت برنامه ای بود که تدوین و در برنامه ششم توسعه نیز به آن پرداخته شد اما مبلغ حاصل از کاهش مصرف که باید خرج نوسازی ناوگان حمل و نقل با بیشترین مصرف حجم سوخت می‌شد، هزینه نشد.

غلامی گفت: همچنین انتقال بار و مسافر از جاده  به ریلی با هدف بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین ایمن کردن سفر ها روشی است که در بخش حمل و نقل باید به کار گرفته شود.

۴۵ درصد انرژی کشور مصارف خانگی دارد

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۴۵ درصد انرژی کشور مصرف خانگی دارد، ۲۵ درصد حمل و نقل و ۲۴ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود. قاعده کلی این است که اقدامات ما به طور صد درصدی نتیجه نمی‌دهد باید به دنبال استفاده بهینه و جلوگیری از هدر رفت انرژی باشیم حسایت ها را در این بخش بیشتر و برنامه ریزهای شهری را تقویت کنیم. 

غلامی با تاکید بر اینکه در شهرها به دو مقوله شهرسازی و معماری باید توجه کنی، افزود: حمل و نقل متاثر از شبکه معابر و برنامه‌ریزی شهری است، روان سازی ترافیک، کاهش حجم سفرها، کاهش زمان سفر، استفاده بهینه از حمل و نقل همگانی، تشویق فرهنگ سفر با وسایل غیر موتوری و حذف سفرهای زائد در جهت کاهش مصرف انرژی به خصوص سوخت های فسیلی و ایجاد آلایندگی ها در شهر نقش بسزایی دارد.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اضافه کرد: در بخش معماری نیز به‌کارگیری همه مواردی که در  مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. کف، سقف، پنجره‌ها، دیوارهای پیرامونی، تاسیسات سرمایشی گرمایشی، روشنایی  تا رسیدن به هوشمند کردن ساختمان‌ها و یا به عبارتی ساختمان سبز که به صورت خاص در بهینه کردن مصرف انرژی نقش دارد همچنین تنها راهکار و راهبرد دگرگون کردن شرایط فعلی ساختمان، تغییرعادت و شیوه مصرف در همه زمینه‌ها است. دومین مرحله بهره وری انرژی و راندمان حااکثری و سومین مرحله پذیرش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. 

غلامی افزود: به موازات این سه مرحله قوانین و مقررات نیز باید اعمال و ساختمان ها ممیزی انرژی شود، برچسب انرژی برای ساختمان ها که برندی برای ساختمان است و در قیمت آن می‌تواند موثر باشد، گام مهمی در این راستا است.

باید فرهنگ‌سازی کنیم

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ‌سازی کنیم، خاطر نشان کرد: هنوز بحران تغییر اقلیم را حس نکرده ایم، هنوز به اهمیت صرفه جویی در مصارف خانگی واقف نشده‌ایم.

غلامی افزود: تا زمانی که روی دریایی از نفت و گاز قرار گرفته ایم اهمیت استفاده بهینه از انرژی های فسیلی و جایگزینی آن با انرژی های تجدید پذیر را احساس نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ۱۳۸۹ با ۵ سال تاخیر در سال ۱۳۹۶ تازه تصویب و ابلاغ شده است، این قانون هرچه زودتر باید اجرایی شود به ویژه مواد ۱۸ تا ۲۳ فصل پنجم این قانون که مربوط به ساختمان است نیز ضرورت اجرا دارد.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: در ماده ۱۸ این فصل سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی موظف هستند آیین نامه‌های صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان ‌ها را با جهت گیری به سوی ساختمان سبز و همچنین شهرسازی را منطبق بر الگوی مذکور با همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ظرف یکسال بعد از تصویب این قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسان. در ماده ۱۹ صدور گواهی پایان کار توسط شهر داری ها و یا سایر مراجع، منوط به رعایت ضوابط و مقررات  و آیین نامه‌های مربوطه است.

وی گفت: همچنین در ماده ۲۲ وظایف موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در راستای اجرای این قانون بیان شده و در ماده ۲۳ شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای قوانین در ساختمان‌ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی  مسئولیت اجرای این فصل را بر عهده دارند و دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری در این زمینه ها هستند.

متاسفانه از کنار قوانین به راحتی عبور می‌کنیم

غلامی با بیان اینکه متاسفانه از کنار قوانین به راحتی عبور می‌کنیم، یادآور شد: در سال‌های گذشته با برگزاری همایش‌ها و سمینارهای متعدد، اهمیت این موضوع برای همه روشن شده است، چالش ها شناسایی شده و با تدوین مقررات، راهکارها ارائه شده اما الان مشکل امروز ما اجرایی نشدن قوانین است.

وی افزود: باید با همکاری همه دستگاه ها به ویژه شهرداری، راه و شهرسازی و نظام مهندسی و دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق و گاز وارد مرحله اجرا شویم و مطمئن باشیم تا اقدامی صورت نگیرد در همین جایگاهی که هستیم درجا خواهیم زد. الان جایگاه کشور ما در بین کشورهای اروپایی اینگونه است که در مصرف انواع حامل های انرژی حدود ۲.۵ تا سه برابر آن کشورها انرژی مصرف می‌کنیم، در مصرف برق حدود سه برابر و در مصرف گاز پنج برابر کشورهای اروپایی مصرف انرژی داریم.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تاکید کرد: باتوجه به اینکه کشور در حال توسعه هستیم و توسعه نیازمند انرژی است باید به سمت تامین انرژی حرکت کنیم و برای رسیدن به این مهم، دو راهکار بیشتر وجود ندارد یا همین شرایط موجود را ادامه دهیم که لازمه آن توسعه و گسترش منابع تولید انرژی است و عرضه هرچه بیشتر انرژی برای توسعه بیشتر است یا اینکه به سمت بهینه سازی مصرف و بالابردن بهره‌وری حرکت کنیم که راهکار عملی شرایط کنونی کشور است.

وی افزود: با انجام گزینه اول؛ علاوه بر مصرف، سرمایه‌های کشور و محیط زیست را تخریب می‌کنیم و باید به نسل های آینده پاسخگو باشیم.

کد خبر 364737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.