اصفهان الگوی خوبی برای تحقق شهر دوستدار کودک است

رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور گفت: باید توسعه و ایجاد شهرهای خلاق، دوستدار کودک و هوشمند را در سطح کشور شاهد باشیم، البته اصفهان در این راستا تمام مولفه‌ها را پشت سر گذاشته و الگوی خوبی برای سایر شهرها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رمضان شجاعی کیاسری صبح امروز ( چهارشنبه) در آیین افتتاح نخستین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک اظهار کرد: نخستین شهری که در کشور موضوع خواهرخواندگی‌ها و مباحث بین المللی در زمینه‌های مختلف را رقم زده است، استان اصفهان بوده که در این راستا برخود لازم می‌دانم از مسئولان این استان تشکر و به شهرداری اصفهان تبریک بگویم؛ برگزاری این کنفرانس نمادی از آن است که به عنوان پایلوت از شهری که به نام شهر دوستدار کودک از نگاه و منظر یونیسف نام گرفته، تقدیر کنیم.

رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور با بیان اینکه "ویل پارکس" از دلسوزان جامعه کودکان و خانواده است و تاکنون پنج مرتبه در وزارت کشور جلسات طولانی مدت در راستای اهداف یونیسف برگزار کرده است، تصریح کرد: اصفهان با تمام ظرفیت‌های بالقوه عنوان «شهردوستدار کودک» را در ایران به خود اختصاص داد؛ ویل پارکس هر بار که از اصفهان بازدید می‌کند، ظرفیت‌های این کلان شهر را با نشاط خاصی برای ما بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه در نخستین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک نمایندگانی از شوراهای شهر و مسئولان فرهنگی شهرداری‌های مراکز ۳۱ استان کشور حضور دارند، اظهار امیدواری کرد: توسعه ایجاد شهرهای خلاق، دوستدار کودک و هوشمند را در سطح کشور شاهد باشیم، البته اصفهان در این راستا تمام مولفه‌ها را پشت سر گذاشته و الگوی خوبی برای سایر شهرها محسوب می‌شود.

شجاعی کیاسری اظهار کرد: متأسفانه کودکان ما که سرمایه های اصلی کشور بوده و نشاط و شادابی همچنین سرزندگی خانه و خانواده‌ها هستند، در بسیاری از شهرهای ما تنها محوری هستند که درباره آن‌ها صحبت به میان نمی‌آید و آسیب‌های کودکان و حقوق اولیه آن‌ها در شهرها مورد کم توجهی قرار می‌گیرد، البته برخی از مراکز فرهنگی شهرداری‌ها برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت برای پیشبرد اهداف بانشاط کودکان فراهم کرده است.

رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور با بیان اینکه در نخستین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک دو موضوع مهم «رفع تهدیدات کودکان» و «ایجاد فضای بانشاط در جامعه» دنبال می شود، تأکید کرد: "ویل پارکس" طی برگزاری همایشی در شهرمشهد به این موضوع تأکید کرد که اگر زلزله ای در شهرها اتفاق افتد چگونه کودکان را که سرمایه‌های اصلی جامعه هستند، نجات دهیم چراکه نخستین وظیفه ما حفاظت از آینده سازان جامعه است.

وی با بیان اینکه ظرفیت های فراوانی برای زندگی کودکان در شهرها باید فراهم شود، تصریح کرد: ظرفیت‌هایی که در سایر کشورها مغفول مانده باید در شهرهای ما مورد توجه قرار گیرد، البته خیران اصفهانی در زمینه سرمایه‌گذاری برای کودک غوغا کرده اند. باید فضاهای با نشاط، پارک کودک، اتوبوس و خودرو مخصوص کودکان، بازی‌های خلاقانه کودک، موزه کودک و کتابخانه‌های کودک مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا طی پنج سال گذشته قراردادی با یونیسف امضا شد تا بتوانیم هر سال یکی از شهرهای کشور را به عنوان شهر دوستدار کودک تعیین کنیم و قطعاً در این راستا از تجربه کشورهای موفق استفاده خواهیم کرد.

رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور یادآور شد: اسپانیا نخستین کشور جهان است که کمترین تصادفات و تهدیدات علیه جان کودک را دارد از این رو نمایندگانی به آن کشور اعزام کردیم تا زوایای موضوع و تجربیات آن‌ها را به دست آورده و بتوانیم از آن ها استفاده کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با این قرارداد دوجانبه در راستای اهداف هوشمند با شاخص‌های یونیسف، شهرهای دیگری را در این مسیر قرار دهیم و تجربیات سایر شهرها که در راستای اقدامات شهر دوستدار کودک فعالیت های موثری داشته اند را شناسایی و از تجربیات آن ها استفاده کنیم.

شجاعی کیاسری با بیان اینکه برای بچه های مرز ایران و عراق که جان آن ها بi خاطر مین‌های به جا مانده از جنگ در حال تهدید است قراردادی بین سفرای ایران و عراق برای برداشتن مین ها منعقد می شود، گفت: انعقاد این قرارداد بیانگر آن است که مراقبت از جان کودکان برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: باید بخشی از مصوبات شوراها و دغدغه شهرداری ها و نمایندگان استانداری ها را در امر دفاع و حمایت از کودک و زیرساخت های لازم برای توسعه فعالیت های کودکانه اختصاص دهیم.

کد خبر 364716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.