واقعیتی رعب‌آور یا فریب انتخاباتی؟!

فضای سیاسی ایران در سال‌های اخیر شاهد تولید واژگانی ترکیبی با بن‌مایه "فتنه" بوده است که در مقاطعی خاص از سوی برخی تریبونهای رسمی و غیررسمی به عنوان ابزاری در رقابت‌های جناحی به کار برده می‌شود؛ شاهد این مدعا نیز طرح موضوع "فتنه ۹۸" با نزدیک شدن به مرحله‌ای انتخاباتی در آینده‌ای نزدیک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رهبر معظم انقلاب روز ۲۱ آذر در دیدار جمعی از خانواده‌های شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم فرمودند " اگر چه نقشه دشمن لو رفته است، اما همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند؛ زیرا آمریکا، دشمنی خبیث و حیله گر است و ممکن است قصد فریب داشته باشد تا در سال ۹۷ جنجال کند، اما مثلاً برای سال ۹۸ نقشه‌ای بکشد." در حالی که به قول علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تذکر رهبر انقلاب کاملا معطوف به هوشیاری در مقابل دشمنان خارجی بود، اما عده ای از سخن ایشان تعبیر "فتنه ۹۸" کرده‌اند و امکان آن را به نیروهای داخلی نسبت می‌دهند.

این موضوع باعث ایجاد جنجالی در عرصه سیاسی ایران شد و موضع گیری‌های مختلفی را در مورد موضوع فتنه و ریشه های طرح مرتب آن در فضای سیاسی کشور برانگیخت.

می خواهند با ایران کاری کنند که با شوروی کردند

مهدی داستانپور، دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون این موضوع گفت: امام خامنه‌ای در سخنرانی هفتم آذرماه ۱۳۶۸ خود نکته‌ای را خاطر نشان کردند که: "استکبار، همه‌ وجودش را اندیشمندانه در جهت اداره‌ مطلوب برنامه‌های خود به کار می‌گیرد و کاملاً با فکر، حرکت و جریانات جهانی را هدایت می‌کند تا محفوظ بماند؛ چون می‌داند که اگر فکر و پیش‌بینی و آینده‌نگری نکرد و اگر آمار نداشت، ضربه خواهد خورد. عالی‌ترین و ممتازترین دستگاههای فکری، در اختیار استکبار است. اینها، از پانزده یا بیست سال پیش، برای مسائل بلند مدت سرمایه‌گذاری، فکر و طراحی می‌کنند و نقشه می‌ریزند تا در آینده از آن جواب بگیرند." یعنی رهبر  انقلاب سال ۱۳۶۸ پروژه ۲۰ ساله‌ای را پیش‌بینی کردند که نتیجه آن دقیقا ۲۰ سال بعد با فتنه ۸۸ مشخص شد.

وی افزود: در طی این سالها، بالغ بر ۲۰۰ مرکز علمی-تحقیقاتی آمریکایی یهودی در اختیار جمعی از اندیشمندان غربی مانند پاتریک کلاوسون، فرانسیس فوکویاما، کنت تیمرمن و ساموئل هانتینگتون قرار گرفت تا به تحقیق با هدف  برندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازند.

داستانپور تأکید کرد: این تیم تحقیقاتی بعد از مدت‌ها تجزیه و تحلیل، پروژه ای ۳۰ ساله با عنوان "۲۰۲۰" یا "موج سوم" را در قالب سه مقطع ۱۰ ساله ۱۳۷۸، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸ طراحی کردند که با ریل گذاری در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کار خود را پیش می برد.

این دانشجوی علوم سیاسی افزود: ساموئل هانتینگتون این طرح را تدوین و به عنوان موج سوم مطرح کرد و افزود "همان بلایی که بر سر شوروی آوردیم و آن را دچار فرو پاشی کردیم، باید امروز  بر سر نظام جمهوری اسلامی بیاوریم."

فتنه ۹۸ "روحانیت منهای اسلام " است

وی خاطر نشان کرد: بنابراین بر اساس این شواهد، فتنه‌ای با عنوان "فتنه ۹۸"  در پیش است، اما این فتنه به این شکل نیست که شاهد اعتراضات خیابانی یا نماز جمعه مختلط و با کفش یک مشت جوان باشیم، فتنه جدید "روحانیت منهای اسلام" است؛ امروز قرار است دین مقابل دین بایستد و این نتیجه مدت‌ها تحقیق در مورد ایران است.

این دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه امام صادق تصریح کرد: فتنه امروز بنیان اسلام را هدف گرفته و خطر "روحانیت منهای اسلام" هزاران مرتبه از خطر "اسلام منهای روحانیت" بیشتر است.

داستانپور افزود: زمانی بنی صدر مباحث اسلامی را در کتاب "اقتصاد توحیدی" خود منظور می‌کرد و در صدا و سیما به تدریس این مباحث می پرداخت، اما در عمل خلاف گفته های خود عمل می‌کرد. اینجا بود که امام(ره) خطر "اسلام منهای روحانیت" را مطرح فرمودند که به معنای خطر استحاله از درون سیستم و نظام بود، اما امروزه نفوذی ها و منافقان جدید به رنگ روحانیت در آمده اند و هدفی جز قرار دادن دین در مقابل دین ندارند.

فتنه ای در کار نیست؛ جنجال رسانه‌ای‌ است

محمدعلی محمدی، فعال سیاسی و استاد دانشگاه در گفت‌و گو با ایمنا پیرامون طرح موضوع "فتنه ٩٨" اظهار کرد: داخلی کردن این مساله یک جنجال رسانه‌ای بیشتر نیست؛ زیرا در اکثر صحبت‌های مقام معظم رهبری تذکرهایی مبنی بر افزایش هوشیاری ملت در مقابله با نقشه‌ کشورهای غربی وجود دارد؛ همانگونه که در این ٤٠ سال با بسیاری از فتنه‌ها و نقشه‌ها مقابله کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جناح‌های مقابل اصلاحات از فرمایشات رهبری مصادره به مطلوب کردند و با مطرح کردن پروژه ۳۰ ساله آمریکا با عنوان "پروژه  ۲۰۲۰" جهت براندازی جمهوری اسلامی ایران، درصدد آن هستند که فضای انتخابات سال آینده را تحت تاثیر قرار دهند.

وی افزود:جناح‌های مخالف اصلاحات که در شرایط کنونی پایگاه خود را ضعیف می‌بینند تلاش می کنند با استفاده از ابزارهای قدرت، نهادهای نظارتی انتخابات را مهندسی و با برچسب‌هایی مانند "فتنه" دیگران را متهم می‌کنند.

این فعال سیاسی گفت: بنابراین کسانی که خود را ناکام از جلب آرای مردم می بینند، از طرح موضوع "فتنه ۹۸" هدفی جز  جهت دهی به افکار عمومی و تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان در مبحث تأیید صلاحیت ها و نظارت استصوابی  ندارند.

تمرکز اتاق فکر دولت ترامپ روی موج نارضایتی‌های مردمی در ایران است

مهرداد بال افکن، دبیر استانی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی در گفت و گو با ایمنا پیرامون مبحث فتنه ٩٨ اظهار کرد: برای تحلیل دقیق بحث "فتنه٩٨" باید حوادث دی ماه سال ۱۳۹۶ را بررسی کنیم.

و ی افزود: دلیل ایجاد آن حوادث در کشور سیاست‌های مداخله گرانه آمریکا بود که درصدد اعمال فشار بر ایران برآمد و البته بیشتر اثر بر شاخصه هایی مانند مشکلات اقتصادی داشت.

دبیر استانی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی تأکید کرد: قاعدتا اساس تصمیمات و تمرکز اتاق فکر دولت ترامپ روی موج نارضایتی‌های مردمی در ایران بنا شده است و تلاش می کند که از این طریق بتواند به هدف خود دست یابد.

تعبیر اشتباه از فتنه، ظلم به نظام و مردم و رهبری است

حیدر علی حجتی، سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون مبحث "طرح فتنه ۹۸" اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود هشداری در رابطه با اقدامات آمریکا دادند و گفتند همانطوری که آمریکا در سال ۹۷ معضلات و مشکلاتی را برای کشور ما به وجود آورد، ممکن است در سال ۹۸ نیز برای کشور برنامه داشته باشد، رهبری به عنوان یک دیده‌بان مشکلات را به مردم هشدار می‌دهند و مردم را آگاه می‌کنند.        

  وی افزود: متأسفانه برخی تحلیلگران تندروی جناح اصولگرا فرمایشات رهبر انقلاب را به شکل دیگری تعبیر کردند و با این عمل بزرگترین ظلم را در حق  نظام، مردم و رهبری انجام دادند.

حجتی خاطر نشان کرد: در واقع این افراد پیش فرض‌هایی از فرمایشات رهبری ساختند و فتنه سازی را در کشور طالع بینی کردند تا از طریق  طرح این موضوع  به اهداف سیاسی خود دست یابند.

وی افزود: یعنی در حقیقت این افراد به دنبال تشکیل فضای چند قطبی متضاد با هم در جامعه هستند و این امر آسیب بزرگی برای جامعه است؛ زیرا همه مردم  برای ایجاد این نظام سرمایه‌گذاری کرده‌اند، خودشان نظام را به وجود آوردند و به خوبی دشمنان و اهداف آنها را می‌شناسند، بنابراین این افراد هدفی جز آسیب به منافع ملی و اتحاد جامعه ندارند و در حقیقت مسیر مردم را با آدرس غلط منحرف می‌کنند.

حجتی تصریح کرد: البته اکثر افرادی که این تحلیل را از مبحث فتنه ۹۸ داشته‌اند، هیچ گاه قدم مثبت و سازنده ای در جهت رفع مشکلات جامعه و مردم بر نداشته‌اند. این موضوع جز یک تحلیل تندروی جناح‌های سیاسی که سعی دارند هر ندای عدالت خواهانه‌ای که بر اساس قانون باشد را به فتنه‌ای متصل کنند و تحت آن به اهداف خود جامه عمل بپوشانند، نیست.

حجتی با بیان اینکه موضوع فتنه ۹۸ در زمان نزدیک به انتخابات مطرح شده است، افزود: افرادی که بحث فتنه ۹۸ را بیان کرده‌اند با شناختی که در جامعه نسبت به آن ها وجود دارد، به دنبال حذف رقیب و بستن راه رقبا به صحنه انتخابات هستند، راه های غلط را پیش پای مردم قرار می‌دهند و از این مسیر انحرافی وارد می‌شوند که ثمره ای جز آسیب به آرمان های نظام ندارد.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی-خبرنگار ایمنا

کد خبر 364704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.