راهکارهای مقابله با چالش های شهری چیست؟

رییس سابق برنامه‌ریزی کلانشهرهای ایران گفت: شهرهای مقاوم یکی از ترجمان‌های تاب‌آوری شهری است چرا که در اقتصاد مقاومتی به دنبال تاب‌آوری شهرها هستیم و ریشه اقتصاد مقاومتی در ادبیات اقتصادی جهان به تاب‌آوری باز می‌گردد.

محمد مهدی برادران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: موضوع تاب‌آوری شهری یکی از موضوعات مهمی است که در سطح شهرهای جهان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تاب‌آوری شهرها به لحاظ مفهومی به معنای مقاوم‌کردن شهرها در برابر چالش‌ها است، افزود: در هنگام بروز چالش‌ها ممکن است شهرها از لحاظ تامین منابع دچار مشکل شوند و پدیده ورشکستگی مدیریت شهر اتفاق افتد یا حتی مشاغل شهر دچار بحران اقتصادی شود؛ حتی ممکن است زیرساخت‌ها آسیب ببیند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری ادامه داد: شهرهایی که اقتصاد آنها بر پایه یک محصول پایدار است، ممکن است در گذر زمان همان محصول حیات شهر را دچار چالش کند و بگوییم که آن شهر تاب‌آور نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه مسایل اجتماعی نیز ممکن است بحران‌های اجتماعی و فرهنگی در قالب آشوب فرهنگی خود را نشان دهد، تاکید کرد: شهری تاب‌آور است که بتواند در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیرساختی و مسایل مربوط به حوزه امنیت زیرساخت‌ها، تامین منابع و انرژی بتواند یک ادبیات تامین منابع پایدار داشته باشد و از وابستگی مطلق به موارد خاص در حیث فروش، تامین کالا و زیرساخت‌های انحصاری پرهیز کند.

برادران اظهارکرد: گرچه مترو در کلان‌شهرها ظرفیت خوبی برای امنیت و حمل ونقل به شمار می رود، اما وابستگی مطلق به این سیستمها ممکن است در شرایطی که این سیستم‌ها را نداشته باشیم ما را دچار چالش کند و نتوانیم وسایل جایگزین داشته باشیم.

وی با اشاره به وابستگی کلانشهرها به بودجه‌های ناپایدار، گفت: در زمان‌هایی که چالش شهری اتفاق می‌افتد، احتمال افزایش هزینه‌های شهری و عدم امکان اداره شهرها وجود دارد، البته مردم اصفهان همیشه به داشتن تدابیر اقتصادی مشهور بوده‌اند.

روستاها تاب‌آورتر از شهرها

رییس سابق برنامه‌ریزی کلانشهرهای ایران خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات برای تاب‌آوری شهرها در قالب کارگروههای اقتصاد مقاومتی و کارگروه‌های تاب‌آورکردن اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی است.

وی اظهارکرد: سازمان‌های شهری مثل آتش نشانی، اتوبوسرانی، تاکسیرانی، پسماند باید به این سؤال پاسخ دهند که آیا تامین کننده و فروشنده آنها انحصاری است و آیا در شرایط خاص می‌توانند به فعالیت خودشان ادامه دهند تا بتوان گفت سازمان‌های تابآور هستند؟

برادران با بیان اینکه نقشه تاب‌آوری شهر لندن طراحی شده است، گفت: لندن از جمله شهرهایی است که بر روی موضوع تاب‌آوری کار کرده و برای آن سازمان‌های شهری تاب‌آور و زیرساخت‌های تاب‌آور تعریف شده است.

وی تاکید کرد: امروزه بسیاری از شهرها به سمت استفاده بهینه از انرژی حرکت کردهاند و این در حالی است که تصور نداشتن برق، زندگی در شهر را برای ما غیرممکن می‌کند، آن هم در زمانی که مردم در روستاهایی که برق ندارد، بدون مشکل زندگی می‌کنند و به همین دلیل می‌توان گفت روستاهای ما به مراتب از شهرهای کوچک، شهرهای کوچک از شهرهای میانی و شهرهای میانی از کلانشهرها تاب آورتر و پایدارتر هستند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر افزایش مقابله با چالش‌های شهری در مدیریت شهرها، اظهارکرد: اگر تغییرات جوی از جمله سرمای شدید باعث شود سیل یا آبگرفتگی معابر اتفاق افتد یا برف شدید ببارد و شهر دچار چالش شود، به راستی مدیریت شهرها چگونه می‌تواند چالش‌ها را مدیریت کند؟، بنابراین باید شهرها را تاب آور کنیم تا به بحران کشیده نشود.

وی ادامه داد: تجربه ما در مدیریت بحران خوب نیست، در زلزله کرمانشاه چالش‌های زیادی داشتیم و تا مدت‌ها از دنیا درخواست‌هایی تدبیر نشده داشتیم به طوری که محموله‌هایی حاوی آب معدنی با هواپیما به کشور ما ارسال می‌شد و این نشان داد که مدیریتی در بحران نداریم.  

«مدیریت کیفیت»  یکی از چالش‌های مدیریت شهری

برادران با بیان اینکه میل شهرداری‌ها به برون‌سپاری بی‌ضابطه یکی دیگر از موضوعات مهم به شمار می‌رود، گفت: بسیاری از شهرداری ها شرایط پیمانکاران را به خوبی نسنجیدند و همین موارد شهرها را از تاب‌آوری خارج کرد، به عنوان مثال آنچه در شهر کرمان در خصوص برخورد با دست فروشان دیدیم، نشان داد کار مدیریت شهری را در قالب برون‌سپاری به کسانی سپردیم که رفتار انسانی ندارند و باید تأسف خورد به اینگونه برون سپاری‌ها چرا که برون سپاری نباید بی ضابطه باشد و تنها به کاهش قیمت توجه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مزایده‌ها نباید کیفیت راندمان کار را تحت تاثیر قرار دهد، تصریح کرد: معمولاًپیمانکاران طمع مادی را کم نمی کنند بلکه در انجام کار با کم کردن استاندارد و کیفیت فعالیت میکنند و اینجاست که باید گفت یکی از چالش‌های مدیریت شهری «مدیریت کیفیت» است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری ادامه داد: در مدیریت تاب‌آوری، مدیریت کیفیت جامع در حوزه شهرها بسیار حائز اهمیت است، وقتی در مقابله با مسایل به کمیّت فکر می‌کنیم و کمیت به کیفیت غلبه میکند، تاب‌آوری شهر به رؤیا شبیه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ریشه اقتصاد مقاومتی در ادبیات اقتصادی جهان به تاب‌آوری باز می‌گردد، گفت: شهرهای مقاوم یکی از ترجمان‌های تاب‌آوری شهری است چرا که در اقتصاد مقاومتی به دنبال تاب‌آوری شهرها هستیم.

برادران ادامه داد: یکی از اقداماتی که می‌تواند در راستای تاب‌آوری شهر دنبال کرد، توجه به بافت‌های فرسوده در کلان‌شهرهایی مثل اصفهان، تهران، مشهد و تبریز است، زیرا در قانون اشاره شده که سالانه ۱۰ درصد بافت فرسوده شهرها کاهش یابد، اما هنوز در این راستا اقدام خاصی انجام نشده است.

کد خبر 364703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا هستم از جامعه مهندسان مشاور ایران IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    چه نکته ریزی رو اشاره کردند توی این گزارش"روستاها تاب آورتر از شهرها" اندکی تامل کنیم...