کشف شیوه جدید برای درمان سرطان پستان

دانشمندان سوئیسی به تازگی داروی ترکیبی جدیدی تولید کرده‌اند که سلول‌های مهاجم سرطان سینه را به سلول‌های چربی تغییر شکل می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روش به تازگی بر روی موش‌ها آزمایش شده و باعث جلوگیری از فرآیند متاستاز (گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر) در آن‌ها شده است. در فرآیند متاستاز سلول‌های سرطانی از تومورهای اولیه رها شده و باعث شکل گیری تومورهای جدید و یا متاستاز در بخش های دیگر بدن می‌شوند که همین امر،  علت عمده مرگ و میر ناشی از سرطان است.

یکی از ویژگی‌های متاستاز، توانایی ذاتی سلول‌های سرطانی در کسب خصوصیات سلول‌های دیگر است. این انعطاف باعث می‌شود تا سلول‌های "anchored" به سلول‌هایی تبدیل شوند که می‌توانند به بافت‌های دیگر حمله‌ور شوند. محققان دانشگاه "Basel" در سوئیس به تازگی شیوه جدیدی برای شکل‌پذیری سلول‌ها پیدا کرده‌اند که فرآیند متاستاز را در مبتلایان به سرطان سینه متوقف می‌کند. بنابراین سلول‌های سرطان سینه به جای رشد و مهاجرت به سلول‌های چربی تبدیل می‌شوند که قابل تقسیم شدن و حرکت کردن از مسیر خود نیستند.

به گفته یکی از اعضای گروه تحقیق، این شیوه درمانی مبتکرانه در آینده، همراه با روش شیمی درمانی برای سرکوب رشد تومورهای اولیه و شکل گیری متاستازهای مرگبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان در میان زنان است که باعث مرگ تعداد زیادی از افراد می‌شود. به گفته سازمان جهانی بهداشت، هر سال حدود ۲.۱ میلیون زن مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند و میزان مرگ زنان به دلیل ابتلا به این بیماری در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۲۷ هزار نفر بوده است.

همچنین اکثر مرگ و میرهای ناشی از سرطان سینه مربوط به گسترش محل سرطان و ایجاد تومورهای جدید در بخش‌های دیگر بدن است. محققان سوئیسی با استفاده از موش‌های نمونه توانستند توسط ترکیبات خاصی، سلول‌های سرطانی را به سلول‌های چربی تبدیل کنند. سلول‌های چربی جدید شبیه سلول‌های چربی معمولی هستند که قابل تقسیم  و تکثیر نیستند. گفتنی است این ترکیب دارویی جدید از تلفیق داروی دیابت "rosiglitazone" و " trametinib " حاصل می‌شود و جلوی رشد و گسترش سلول‌های سرطانی را می‌گیرد.

کد خبر 364695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.