دیلما روسف، زن چریکی که رییس جمهور شد

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنامی کوشد در سلسله گزارش هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیر گزار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با تردید می نگرند.

خانواده، تحصیلات و فعالیت‌های چریکی زود هنگام

«دیلما وانا روسف» در ۱۴ دسامبر ۱۹۴۷ میلادی در شهر بلو هوربزونته ایالت میناس گرایس برزیل از یک پدر بلغاری و مادر برزیلی متولد شد و در محیطی از طبقه متوسط رو به بالا رشد کرد. وی دوران آموزش ابتدایی خود را در مدرسه‌های کاتولیک فرانسوی زبان برزیل گذراند و با این که در ابتدا می‌خواست بالرین شود، اما خیلی سریع تغییر عقیده داد.

دیلما در دوره جوانی سوسیالیست شد و به دنبال کودتای 1964 به گروه‌های مختلف «جناح چپ» و «چریک شهری مارکسیست» که علیه دیکتاتوری نظامی می‌جنگیدند؛ پیوست. جنبش چپگرایی در آن زمان در مخالفت با دیکتاتوری نظامی برزیل شکل گرفته بود؛ نظامیان در سال ۱۹۶۴ قدرت را در برزیل به دست گرفته بودند.

فعالیت وی در گروه های چریکی تا سال ۱۹۷۰ ادامه یافت و در این مدت به یکی از سیاسی‌ترین زنان این گروه ها تبدیل شده بود، تا اینکه در سال ۱۹۷۰ دستگیر شد و تحت شکنجه های شدیدی قرار گرفت و ۳ سال هم در زندان بود. فعالیت‌های سیاسی و نظامی وی در دوران چریکی باعث شد تا پس از آزادی از هر گونه فعالیت سیاسی منع شود و همین فرصت مناسبی شد تا دیلما تحصیلات خود را در سطح عالی ادامه بدهد.

تشکیل حزب کارگر برزیل

وی پس از آزادی از زندان وارد دانشگاه و در رشته اقتصاد به تحصیل مشغول شد و در این مدت هم یادداشت‌های سیاسی مختلفی برای روزنامه ها با نام‌های مستعار می نوشت و در نهایت مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه گرفت و پس از سقوط دیکتاتوری نظامی در برزیل، حزب کارگر این کشور را با همکاری چندتن از سیاستمداران تشکیل داد و در این حزب شروع به فعالیت کرد.

از مشخصات همسر دیلما اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما حاصل ازدواج وی پسری به نام «پائولا» است که اصلا به شغل مادر علاقه ای ندارد و در حال حاضر از اساتید نجوم یکی از دانشگاه های برزیل است.

ورود به دولت

موفقیت خانم روسف در حزب کارگر و اینکه خیلی زود، جایگاه خود را در میان مردم پیدا کرد باعث شد تا در سال ۱۹۸۰ میلادی وارد فعالیت‌های دولتی شود. وی بلافاصله مورد توجه اعضای کابینه دولت برزیل قرار گرفت و همین باعث شد تا در سال ۲۰۰۳ سمت وزارت انرژی کابینه رییس جمهور «لولا داسیلوا» را به دست آورد؛ فعالیتی که منجر به گاز رسانی به تعداد زیادی از روستاهای برزیل شد.

۲ سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۵، دیلما روسف سمت ریاست دفتر رییس جمهور وقت برزیل را به دست آورد و این موفقیتی چشم گیر برای حزب دموکرات کارگر برزیل بود؛ چرا که هیچ یک از اعضای آن به چنین سمتی دست نیافته بودند.

۵ سال بعد و با شروع دور نخست انتخابات ریاست جمهوری برزیل، نام دیلما روسف یکی از اسامی بود که مدام بر زبان مردم جاری بود و برگزاری این انتخابات در سوم اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی، نتیجه‌ای جز پیروزی ۴۷ درصدی دیلما روسف در مقابل شکست ۳۳ درصدی «خوزه سرا»،  نامزد حزب راست میانه نداشت و به همین جهت انتخابات به دور دوم کشیده شد.

روسف در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۰ میلادی برگزارشد، با کسب ۵۶ درصد آراء پیروز شد؛ هر چند بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی، یکی از علت های اصلی پیروزی وی در انتخابات را حمایت همه جانبه لولا داسیلوا، رییس جمهور وقت از او می دانند. در زمان پیروزی روسف در انتخابات، رییس جمهور وقت ایران، محمود احمدی نژاد نیز با ارسال نامه ای ضمن تبریک به مناسبت پیروزی روسف در انتخابات، خواستار توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و برزیل شد.

اتهام پنهان‌کاری و برکناری از قدرت

حاصل انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی برزیل نیز رقابتی بسیار نزدیک بود که منجر به پیروزی مجدد دیلما روسف در انتخابات ریاست جمهوری شد. قابل توجه است که از ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی، درپی انتشار اتهاماتی علیه دیلما روسف و حزب او، اعتراضات گسترده، بی سابقه و میلیونی در برزیل برگزار شد و اتهامات وی مبنی بر دریافت رشوه از شرکت نفتی پترو براس موجب خشم مردم برزیل شد.

پس از آغاز رسمی تحقیقات در مورد اتهام فساد مالی و سوء استفاده او از قدرت، وی با رای پارلمان برزیل برای ۶ ماه از مقام خود تعلیق شد. در ماه های پایانی سال ۲۰۱۵ مجلس سنای برزیل خواستار استیضاح خانم روسف شد؛ دلیل استیضاح خانم روسف این بود که با دستکاری آمار، کسری بودجه شدید برزیل را مخفی کرده است. در حالی که کشور در حال غرق شدن بود آمار چیز دیگری را نشان می دادند.

در نهایت، تا اینکه در نهایت در دادگاه استیضاح دیلما روسف، ۶۱ سناتور رأی به برکناری وی دادند و ۲۰ سناتور دیگر از باقی ماندن او در سمت ریاست‌جمهوری برزیل حمایت کردند و بدین ترتیب روسف از کار برکنار شد.

هواداران خانم روسف تعهد او به رفع نابرابری‌های اجتماعی را ستایش می‌کنند و از این‌که برنامه‌ رفاهی برای ۳۶ میلیون برزیلی، را طرح ریزی کرد، خرسندند.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع – خبرنگار ایمنا

کد خبر 364694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.