آینده روشنی در انتظار بادرود نیست!

نظر به اهمیت بخش کشاورزی در مجموعه حیات اقتصادی و اجتماعی بادرود و اولویت بازسازی و توسعه آن و باتوجه به وابستگی معیشتی اکثریت جمعیت کشور به این بخش، ساماندهی مناسب و صحیح که از وظایف دولت در قبال بخش کشاورزی بوده از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نظنز، افزایش تولیدات کشاورزی در کنار رونق صنایع تبدیلی آن به عنوان یک راه حل رشد و توسعه شهرستان‌هاست. از این رو همواره تئوری‌پردازان توسعه تأکید دارند "در بلندمدت یک تحول ساختاری در محصول و نیروی کار صورت نمی‌گیرد، مگر با تحقق سیاست‌های موفق در توسعه کشاورزی."..

البته این موضوع را به صراحت می‌توان گفت که نداشتن برنامه درست و صحیح و استفاده نکردن از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه برای توسعه موارد دیگر مانند گردشگری و صنایع تبدیلی سبب شده است که مردم بیش از ظرفیت منطقه به فعالیت کشاورزی روی بیاروند و این مسئله با توجه به خشکسالی‌های اخیر و نداشتن دانش برای بروز کردن این حوزه روز به روز آن‌ها را با مشکلات و دغدغه‌های مختلفی روبه رو کرده است. با این وجود علی‌رغم مشکلات و چالش‌های فراوان باز هم فرصت‌های بسیار زیادی برای توسعه و رشد کشاورزی در منطقه وجود دارد که اگر به آنها توجه کافی شود در سال‌های آینده می‌توان بر درآمد کشاورزی به عنوان موتور محرکه اقتصاد این منطقه تکیه کرد.

وجود زمین‌های کشاورزی بلا استفاده و خاک زراعی مناسب و وجود کشاورزان سختکوش و پر تلاش و نیروی کار جوان و آشنا به بخش کشاورزی یکی از مهمترین فرصت‌های تحول و توسعه در این بخش است همچنین بازارهای بزرگ مصرف در همسایگی بادرود و نزدیکی به پایتخت دیگر مزیت‌هایی است که می‌توان برای رونق این بخش استفاده کرد.

به یقین با کاربست راهکارهای فوق به ویژه حرکت به سوی کشاورزی آکادمیک و صنعتی، ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان سنتی، اصلاح الگوی کشت، برندسازی محصولات کشاورزی منطقه از طریق برگزاری جشنواره‌ها و نوسازی فرآیند آبیاری به ویژه ترویج الگوهای آبیاری مدرن، رفع قوانین و مقررات بوروکراتیک و جلب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت فراورده‌های تبدیلی کشاورزی می‌تواند کشاورزی بادرود را همچون سال‌های نه چندان دور رونق بخشیده و بخشی از بار اشتغال و معیشت خانوارهای این شهرستان را بر دوش بکشد.

کشاورزی ستون فقرات اقتصاد بادرود

محسن یگانه، کارشناس ارشد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بخش کشاورزی می‌تواند با عرضه مواد غذایی و مواد اولیه به بخش صنایع تبدیلی زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت را شکوفا کند، چنانچه اگر سرمازدگی اوسط دهه ۸۰ در بادرود باعث نابودی صددرصدی درختان انار نمی‌شد، اکنون شاهد تاسیس کارخانه‌ها و کارگاه مرتبط با تبدیل انار به سایر محصولات مرتبط با آن در شهر بودیم.

وی گفت: کشاورزی در بادرود به دلیل توسعه نداشتن سایر بخش‌های اقتصادی از قبیل صنعت و گردشگری سهم اساسی را در اقتصاد بادرود داشته است و در واقع ستون فقرات اقتصاد بادرود را تشکیل داده‌است، اگر در گذشته‌ای نه چندان دور، اقتصاد بادرود تلفیقی از صنعت سنتی خود چون کوره‌های آجرپزی، سفال، قالیبافی و بخش دامداری و کشاورزی بود، بخش کشاورزی به لطف خاک و آب مناسب دشت‌های بادرود به سرعت رونق و نقش پررنگ‌تری نسبت به سایر متغیرهای درآمدزای اهالی بادرود شد و وابستگی اقتصاد خانوارها به بخش کشاورزی بیشتر شد.

کارشناس ارشد کشاورزی تصریح کرد: با گذشت زمان هر چه اقتصاد خانوارها به کشاورزی سنتی بیشتر شد، معضلات بخش کشاورزی بیش از پیش خودنمایی کرد.

.

دولت برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین کمک کند

عبدالرضا مهدی بادی، مدیر جهاد کشاورزی نطنز با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی شهرستان گفت: کاهش میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی (چاه‌ها) در بخش بادرود و نبود نظارت دقیق در شهرستان‌های همجوار، سرمازدگی‌های پی درپی و آسیب جدی به درختان انار منطقه، گرم شدن هوای زمستان‌ها و تامین نکردن نیازهای درختان در فصل سرما، کمبود صنایع سورت و بسته بندی و صنایع تبدیلی محصولات تولیدی از جمله عوامل مهم در زمینه وجود مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی است.

وی نظارت بیشتر بر برداشت آب از چاه‌های شهرستان‌های مجاور، کمک بلاعوض دولت به خسارت دیدگان از سرمازدگی و خشکسالی، پرداخت تسهیلات با نرخ سود پایین (قرض الحسنه) برای احداث واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و کشت محصولات با نیاز آبی کم به جای محصولات آب بر و کمک موثر دولت جهت اجرای طرح‌های آبیاری نوین در مزارع و باغات را از عوامل راهگشا و موثر در رشد و توسعه کشاورزی منطقه بادرود عنوان کرد.

بخش کشاورزی از دانش روز، چندان بهره‌ای نبرده است

محمد شریفی مقدم از کارشناسان ارشد کشاورزی با اشاره به دغدغه‌ها و مشکلات این بخش اظهار کرد: بخش کشاورزی در بادرود گرچه قدمت دیرینه‌ای دارد، اما انتقال تجربیات و روش‌های کشت در طول سال‌های متمادی به صورت سنتی و وراثتی صورت گرفته و در این حوزه از دانش روز، چندان بهره‌ای برده نشده است. این دور بودن بخش کشاورزی بادرود با دانش روز و شیوه‌های نوین کشت، روش‌های آبیاری نوین و تغییر تفکر حاکم در این حوزه، سالانه باعث هدررفت منابع آبی قابل توجهی در بخش کشاورزی شده است.

وی گفت: جدایی و انفصال میان کشاورزان و دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و مسئولان سبب شده است تا از یک سو کشاورزان از دانش روز در این حوزه بی‌نصیب بمانند و از سوی دیگر، هر ساله بر خیل فارغ‌التحصیلان بیکار در رشته کشاورزی افزوده شود.

این کارشناس حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: هرچند موضوع نداشتن اشتغال برای دانش‌آموختگان سایر رشته‌ها تبدیل به بزرگترین معضل کشور شده است، اما اهمیت موضوع در بخش فارغ‌التحصیلان کشاورزی از آن جایی است که چنانچه این بخش با سازوکاری سنتی اداره نمی‌شد و با تغییر سبک شیوه‌های کشت و روش‌های آبیاری نوین و استفاده بهینه از آب و خاک؛ شاهد افزایش تمایلات به روز شدن در بخش کشاورزی بودیم، این موضوع سبب می‌شد تا بخش مهمی از دانش‌آموختگان کشاورزی به جذابیت‌های این بخش متمایل و پدران خود را با زمین‌های کشاورزی تنها نگذارند و تمایلات جهت ادامه تحصیل در رشته‌های مرتبط با کشاورزی در منطقه بیشتر و علاوه بر اشتغالزایی، شاهد رشد و شکوفایی بیشتر بخش کشاورزی باشیم.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر این است که بخش کشاورزی منطقه رفته رفته پیرتر می‌شود که همین امر از بهره‌وری فعالیت‌های کشاورزی در بادرود کاسته است و دیگر نه از محصولات جالیزی مثل خیار و طالبی خبری هست و نه از کشت حبوبات و سایر محصولات سردرختی و انار نادری هم آینده روشنی ندارد، چراکه کشاورز کهنسال دیگر انگیزه‌ای برای توسعه کسب و کار خود، تجهیز زمین و یا بهبود روش‌های کشت ندارد.

شریفی مقدم اضافه کرد: خاک فرسوده و سفره‌های زیرزمینی هم در شرایط بحرانی قرار گرفته اند، در چنین شرایطی انتقال دانش روز به کشاورزان و بهره‌گیری از فارغ‌التحصیلان این رشته در عین حال که از کهنسالی بخش کشاورزی جلوگیری می‌کند، حلقه مفقوده میان زمین کشاورزی و دانش‌آموختگان را هم احیا و از هدررفت بیشتر منابع آبی جلوگیری کرده و شاهد رشد و رونق دوباره‌ی کشاورزی خواهیم بود.

سایه رکود روزبه روز بر کشاورزی منطقه سنگین‌تر می‌شود

احمد علی مختاریان پور، مدیر مرکز جهاد کشاورزی بادرود نیز گفت: تقویت فعالیت‌های ترویجی در بخش کشاورزی، ایجاد انگیزه در میان جوانان، پرداخت تسهیلات بانکی و تسهیل ضوابط اداری در اخذ مجوز و پروانه‌های بهره‌برداری می‌تواند کمک شایانی به این بخش داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات بخش کشاورزی ضوابط و قوانین دست و پا گیر اخذ پروانه‌های بهره‌برداری است که باعث شده است تا کشاورزی کماکان به صورت سنتی اداره شود.

مدیر مرکز جهاد کشاورزی بادرود خاطرنشان کرد: بازدهی دیر برای سرمایه‌گذار، حوادث ناشی از تغییرات آب و هوایی و رشد آفات و دیگر مسائل به خودی خود باعث دور شدن قشر جوان و سرمایه‌گذاران در این بخش می‌شود، حال قوانین دست و پا گیر نیز مزید بر علت شده است تا سایه رکود روزبه روز بر کشاورزی منطقه سنگین‌تر شود.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم اعتماد جوانان را به کشاورزی نوین جلب کنیم، می‌توان دانش بومی را با دانش آکادمیک تلفیق کرد که از دل آن راهکارهای خوبی برای ارتقای بخش کشاورزی بادرود حاصل شود و این با فعال شدن بیشتر دولت و مسئولان در این بخش امکانپذیر است.

گزارش از رحمت الله کاملی بادی؛ خبرنگار خبرگزاری ایمنا – شهرستان نطنز

کد خبر 364688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.