برچسب انرژی به ساختمان‌های با مصرف بهینه اختصاص می‌یابد

رییس اداره نظارت بر مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی اصفهان گفت: ساختمان‌هایی که  مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، صرفه جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در آنها رعایت شده است با تخصیص برچسب انرژی از سایرین جدا می‌شود.

عبد الرضا لقمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اختصاص برچسب انرژی به ساختمان‌ها گام موثری در بهینه‌سازی مصرف آنها ‌است، اظهار کرد: همچون سایر محصولات تکنولوژی و صنعتی که برچسب انرژی نشان دهنده میزان مصرف آنها است، پیش بینی اختصاص برچسب انرژی پس از تائید مهندس ناظر در شناسنامه فنی ملکی ساختمان در فرآیند صدور پایان کار در نظر گرفته شده است.

رییس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: هر چقدر درجه برچسب یک ساختمان بالاتر و میزان تحقق اجرای مقررات ملی آن بیشتر باشد، در رتبه بندی و بالا بردن ارزش معاملاتی این ساختمان تاثیر بسزایی داشته و انگیزه کار فرمایان برای رعایت هرچه بیشتر این مبحث در ساختمان‌ها را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه۵۰ درصد انرژی کشور در ساختمان‌ها ‌مصرف می‌شود، گفت: رعایت  مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان باعث بهینه شدن مصرف انرژی در ساختمان شده و با صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، سرانه مصرف انرژی درکل کشور کاهش می‌یابد.

لقمانی خاطر نشان کرد: با توجه به زلزله هایی که در چند دهه اخیر اتفاق افتاد و آسیب شناسی هایی که در بخش سازه‌ای ساختمان‌ها انجام شد، حساسیت‌ها بر اجرای دقیق و صحیح مبحث نهم مقررات ملی ساختمان افزایش یافت.

 وی اضافه کرد: با توجه به رویکرد سازمان های نظام مهندسی ساختمان، مراجع صدور پروانه ساختمان، همه نهادهای کنترلی و نظارتی و تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه، مشخص شد که اجرای مقررات ملی ساختمان در سازه های بتنی موفق آمیز بوده و از نتایج آن می توان به کاهش اثرات مخرب و کاهش آسیب پذیری سازه های ساختمان‌ها در زلزله‌های اخیر اشاره کرد.

اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

رییس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره‌ کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه اجرای مبحث نوزدهم به زمان و فرهنگ‌سازی نیاز دارد، یکی از دلایل عملیلاتی نشدن آن را احساس تحمیل هزینه‌های اضافی به کارفرمایان دانست.

لقمانی افزود: افزایش هزینه ای که در صورت رعایت مبحث ۱۹ ایجاد می شود فقط حدود پنج درصد از کل هزینه های ساخت و ساز برآورد می‌شود که در دو مرحله کاهش قبوض خدماتی و کاهش هزینه های سرمایه گذاری تاسیسات سرمایش -گرمایش به کارفرما بازگشته و جبران می شود، همچنین در درازمدت با کاهش مصرف انرژی در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

رییس اداره مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان فقط برای کار فرمایان، کافی نیست، گفت: باید مراجع مربوطه از جمله مراجع صدور پروانه و سازمان‌های نظام مهندسی تاکید بیشتری بر اجرای مبحث نوزدهم در ساختمان داشته باشند تا علاوه بر اجرای آن در طراحی‌ها، نظارت مرتبط نیز انجام شود.

لقمانی تصریح کرد: اشخاص ذی‌صلاح دارای پروانه اشتغال به‌کار از وزارت راه و شهرسازی و سایر دست‌اندرکاران ساخت و ساز مکلف هستندکه الزامات فنی و  ترتیبات اجرایی آیین نامه صرفه جویی در مصرف انرژی را در چارچوب مباحث مقررات ملی ساختمان رعایت کنند.

وی افزود: گام مثبت در این زمینه الزام به لحاظ جزییات اجرائی مبحث نوزدهم در نقشه های معماری است و جزییات مربوط به اجرای این مقررات باید در نقشه‌ها وجود داشته باشد.

لقمانی اضافه کرد: وجود این جزییات در نقشه‌ها باعث می‌شود مهندسان ناظر بر اجرای صحیح جزئیات نظارت کرده و به تبع آن مراجع صدور پروانه نیز فقط در صورت رعایت این نکات، پایان کار را صادر کنند.

رییس اداره مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس بند الف ماده ۶۰ قانون ششم توسعه، شهرداری ها الزام دارند، صدور پایان کار را موکول به رعایت همه مقررات ملی ساختمان کنند، ابراز امیدواری کرد: اگر این فرهنگ‌سازی در تمام مراجع مربوطه انجام شود شاهد بهینه ‌سازی بخش زیادی از انرژی کشور خواهیم بود.

مهندسان ناظر و مراجع صدور پروانه، جامعه هدف همایش ملی ساختمان پایدار

لقمانی گفت: وزارت راه و شهرسازی به منظور دستیابی به اهداف و خط‌مشی قانون نظام مهندسی، کنترل ساختمان و تحقق اصل عدم تمرکز، انجام نظرسنجی، ارزیابی و بازنگری مستمر مباحث مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث نوزدهم (صرفه‌جویی در مصرف انرژی)، مشارکت در پیشبرد اهداف و سیاست‌های وزارتخانه در اجرای ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دبیرخانه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان را در اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان مستقر کرده است.

وی افزود: وظیفه  آسیب شناسی و بررسی تمهیدات لازم به منظور پیاده‌سازی سیاست‌گذاری های کشور به این دبیرخانه واگذار شد و در همین راستا اداره کل راه و شهرسازی با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اقدام به برگزاری همایش ملی ساختمان پایدارو انرژی در روزهای ۲۶ و ۲۷دی ماه می‌کند.

مدیر اجرائی دبیرخانه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه جامعه هدف این همایش مهندسان ناظر، مراجع صدور پروانه و سایر دستگاه‌های دولتی است، گفت: در این همایش علاوه بر فرهنگ سازی، افراد با ضوابط و الزامات ساختمان پایدار آشنا می‌شوند و امید است بعد از برگزاری این همایش که همزمان با افتتاح نمایشگاه "بهره وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل و نقل با رویکرد حفاظت از محیط زیست" است، حساسیت بیشتری برای پیاده سازی این قوانین ایجاد شود.

کد خبر 364649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.