مشتاقان فیلترینگ تلگرام که بر سر و سینه می زدند اکنون به آن بازگشته‌اند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی که بیش از همه مشتاق و پیشتاز فیلترینگ تلگرام بودند و برای اجرایی شدن این امر بر سر و سینه می‌زدند، دوباره فعالیت خود را در این شبکه اجتماعی آغاز کرده اند؛ این در حالی است که تلگرام با پافشاری حضرات به صورت قانونی مسدود است.

مهدی شیخ در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مباحثی که در هفته‌های اخیر پیرامون فیلتر برخی دیگر از پیام رسانهای اجتماعی از جمله اینستاگرام مطرح شده، اظهار کرد: همه کشورهای دنیا برحسب فرهنگ بومی خود سیاست‌هایی در زمینه کنترل فضای مجازی طراحی و تدوین کرده اند، در ایران نیز شورای عالی فضای مجازی این نقش را بر عهده دارد و برنامه‌هایی مانند «طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی» را ارائه می‌کند؛ منتهی کشور ما  در این زمینه دیر شروع به فعالیت کرد.

وی افزود: فضای مجازی مبحث بسیار پیچیده ای است و نیازمند راهکارهای پیچیده است؛ باید تمامی جنبه های آن را در نظر گرفت و برای هر جنبه آن برنامه ای مختص به خودش طراحی کرد، اما عده ای با این مسئله بسیار ساده برخورد می‌کنند و سعی دارند با راه حلی ساده ماننده فیلتر این مسائل را رفع کنند.

این نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: راهکارهای ابتدایی در هیچ کجای دنیا به کار گرفته نمی‌شود؛ چنین راهکارهایی یک هدف بیشتر ندارد و باعث غفلت از جنبه های دیگر این مسئله می‌شوند.

 شیخ افزود: برای جلوگیری و ممانعت از استفاده شهروندان از یک فضا، باید فضایی به عنوان جایگزین برای آن تهیه شود و گرنه مانند فیلترینگ تلگرام ناموفق می‌شود؛ در حال حاضر افرادی که بیش از همه مشتاق و پیشتاز فیلترینگ تلگرام بودند و برای اجرایی شدن این امر بر سر و سینه می‌زدند، دوباره فعالیت خود را در این شبکه اجتماعی آغاز کرده اند؛ این در حالی است که تلگرام با پافشاری حضرات به صورت قانونی مسدود است.

خانواده ها حاضر به همکاری با فیلترینگ تلگرام نشدند

رییس فراکسیون احزاب و تشکل‌های مجلس خاطر نشان کرد: برخورد دفعی با موضوع فیلتر تلگرام واکنش‌های منفی مردم را در پی داشت و با وجود این‌که همه خانواده‌ها نسبت به نحوه استفاده فرزندان خود از فضای مجازی حساس هستند، اما حاضر به همکاری با فیلترینگ نشدند.

وی افزود: فضای مجازی مانند زندگی اجتماعی حقیقی امروز است و حتما باید برنامه‌هایی جهت نظارت بر آن وجود داشته باشد؛ به ویژه مبحث تولید محتوا نیازمند برنامه ریزی و کار جدی است، اما این موضوع ساده انگارانه است که برای فرار از کار کردن و برنامه ریزی، روش فیلتر کردن را در پیش بگیریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این روش بیشتر مردم را به استفاده از این فضاها تحریک می‌کند، در حال حاضر کسانی که برای استفاده از تلگرام مجبور به راه اندازی فیلتر شکن شده اند، به هزاران سایتی که ما از لحاظ اخلاقی- امنیتی کنترل کرده بودیم هم دسترسی پیدا کرده اند.

این نماینده مجلس دهم گفت: در خواستی که از مسئولان دارم این است که با این مسائل پیچیده ساده انگارانه برخورد نکنند و همه جنبه‌های فضای مجازی را بسنجند و برنامه هایی مختص به آن طراحی کنند.

کد خبر 364625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي حسيني US ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    فیلترینگ تلگرام برای استفاده کنند گان ان هیچ تاثیری نداشت و انها به کار خود ادامه میدهند . البته برای ژن های خوب که پیامرسان های داخلی و بدون مشتری با کمک های میلیاردی راه اندازی کردند سود خوبی داشت
  • علي حسيني US ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    فیلترینگ تلگرام برای استفاده کنند گان ان هیچ تاثیری نداشت و انها به کار خود ادامه میدهند . البته برای ژن های خوب که پیامرسان های داخلی و بدون مشتری با کمک های میلیاردی راه اندازی کردند سود خوبی داشت
  • Mino khaleghi US ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    1 0
    بسيار ممنونم از شما بابت ارسال لينك اين خبر اما فضای مجازی درکنار نقش موثر در بازنمایی آسیبهای اجتماعی و معضلات اقتصادی مناطق محروم، شکل دهنده پویشهای مردمی در این زمینه و مطالبه گر ⁧‫محرومیت زدایی‬⁩ بوده است. ‏استفاده از ظرفیت این فضا که در صحبتهای رهبری تاکید شد،مهمترین عامل در توسعه چنین مناطقی است و مهمترین عنصر در نظام مردمسالار مبتنی بر ⁧‫حاکمیت مطلوب‬⁩ ، شفافیت از طریق ⁧‫گردش آزاد اطلاعات‬⁩ است. با فیلتر فضای مجازی تنها به دام ندیدن ها و نشنیدن هایی می افتیم که فرسنگ ها از واقعیت جامعه و حقیقت حاکمیت قانون به دورند.