اصفهان، نخستین شهر دارای سند زیباسازی شهری

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان کلید حل آشفتگی در نماهای شهری را در ایجاد سند برای زیباسازی شهر دانسته و از اتمام و یا پیشرفت پروژه‌های شهری در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با فصل بودجه و اهمیت مباحث عمرانی در سطح کلانشهر اصفهان و همچنین بحث داغ مناظر شهری که در بسیاری از کلانشهرهای کشور تبدیل به یک دغدغه شده است، با شیرین طغیانی، رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا او از اولویت‌های عمرانی بودجه سال ۹۸ و اقداماتی که شورا در خصوص ساماندهی نماهای شهری اصفهان در دستور کار دارد سخن بگوید...

برنامه‌های شورای شهر اصفهان برای ساماندهی نماهای شهری چیست؟ این برنامه‌ها در چه مرحله‌ای هستند؟

در دوره پنجم شورای شهر همواره به دنبال آرامش بخشی و پیرایش نماهای شهری بوده‌ایم و در این رابطه، "کمیته نما و منظر" که از چند سال پیش کار خود را آغاز کرده، قرار بود در مناطق چندگانه شهر تشکیل شود تا ساختمان‌هایی که وسعت ظرفیت آن‌ها قابل بررسی در معاونت شهرسازی شهرداری مرکزی نیست در مناطق مورد بررسی قرار گیرند.

در این فرایند طرح‌هایی که با قواعد و ضوابطی که در طرح تفضیلی اصفهان تصویب شده بود به کمیته سیما و منظر وارد شده، طراحان آن از طرح خود دفاع کرده و کارشناسان درباره آن نظر می‌دهند اما با وجود آنکه در معاونت شهرسازی بحث سیمای ساختمان‌ها مورد توجه است، این روند همچنان در مناطق با جدیت دنبال نمی‌شود.

از طرفی طرح‌هایی که در این کمیته تصویب می‌شوند چندان ضمانت اجرایی نداشته و الزامی برای رعایت اصول نمای ساختمان در طرحی که مصوبه می‌گیرد وجود ندارد زیرا همچنان قانون و نهادی مسئولیت رصد آن را به عهده نگرفته است؛ این عامل باعث شده نماها یا مصالحی که در آن بکار گرفته می‌شود از زمان تصویب طرح تا هنگام اجرا تغییر پیدا کند.

با این توصیف وضعیت نماهای شهری در اصفهان چگونه است؟

به نظرم اگر بگوییم در اصفهان برای نماهای شهری کاری انجام نشده کم لطفی بزرگی است زیرا در این شهر تا حدی با برخی ناهنجاری‌ها برخورد شده که یکی از این کارها تهیه "سند راهبردی برای زیباسازی شهر" است که قسمتی از آن مربوط به نماهای شهری می‌شود.

هم اکنون برای طرح‌ریزی این سند درحال رایزنی با مشاور هستیم و با توجه به ضوابط محدودی که در طرح تفضیلی وجود دارد به دنبال آن هستیم که عرصه برای طراحان محدود نشده و سلیقه مردم نیز در زیباسازی شهر درنظر گرفته شود.

آیا الگویی برای پیاده‌سازی درخصوص نماهای شهری اصفهان انتخاب شده است؟

اصفهان به دلیل دارا بودن بافت تاریخی خود، با شهرهایی مانند تهران متفاوت است و نمیتوان الگوی سیما و نمای ساختمان را مانند آن رعایت کرد اما متاسفانه در حاشیه زاینده‌رود و مناطق تاریخی نماهایی را شاهد هستیم که با روح شهر فاصله زیادی دارند.

کمیته سیما و منظر باید اهتمام بیشتری نسبت به تجربه انگیزی در شهرهایی مانند اصفهان به خرج داده و با تعامل بیشتر با کمیسیون عمران شورای شهر به این وضعیت سامان دهد با توجه به این مطلب که در طراحی نمای ساختمان‌ها مجموعه‌ای از سلیقه مردم، بافت فرهنگی-تاریخی و شرایط اقلیمی بررسی می‌شود.

از طرف دیگر در اصفهان تقسیم بندی بین نماهای شهری که کاربری متفاوتی دارند وجود ندارد درحالی که در شهرهای مختلف دنیا این اصل رعایت می‌شود؛ کاربری مسکونی، تجاری و بهداشتی بدون تابلویی که آن را مشخص کند، قابل تشخیص نیست در صورتی که بافت های مسکونی با بافت‌هایی که باید برند شهری شوند شاخص‌های متفاوتی را دارا هستند.

راه‌حل این آشفتگی در نماهای شهری را چه می‌دانید؟

این مسئله با تعامل بیشتر مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی تحقق خواهد یافت؛ یکی از مهمترین موارد فرهنگسازی میان مردم و مهندسین طراح است که باید بدانند قرار نیست یک ساختمان مانند نگین در شهر بدرخشد بلکه باید فروتنانه قسمتی از پازل شهری باشد اما دلیل این آشفتگی تصور صاحبان طرح است که خیال می‌کنند باید سازه آن‌ها کاملا در چشم بوده و دارای ویژگی خاصی باشد.

برای ساماندهی تابلوهای شهری چه اقداماتی صورت گرفته‌است؟

ساماندهی تابلوهای شهری که جنبه اطلاع‌رسانی دارند و نیز تابلوهای تجاری مورد توجه شورای شهر است.

تنوع سایز و شکل و تعداد این تابلوها گاهی منظر شهری را مخدوش می‌کند و برخی تابلوهای تجاری نیز به‌خاطر رعایت نشدن استانداردهای لازم، باعث حوادث رانندگی می‌شود؛ در سند راهبردی که پیش از این گفته شد، نورپردازی در تابلوها و نماهای شهری نیز مدنظر قرار گرفته است

تا زمان تصویب سند راهبردی که از آن نام بردید، چقدر فاصله داریم؟

در صورتی که مشاوران مناسب برای تشکیل آن انتخاب شوند، طی شش ماه این طرح به پایان می‌رسد تا برای اولین بار در اصفهان شاهد "سند راهبردی زیباسازی شهر" باشیم.

البته امیدوارم این سند که از طرف شورای شهر بوده و به سازمان زیباسازی ابلاغ شده، به‌طور مناسب طرح ریزی شده و امکان اجرا داشته باشد تا دلیلی برا اجرا نشدن آن وجود نداشته و به نحوی ضمانت اجرایی به خود بگیرد.

با وجود چنین طرح‌هایی چگونه می‌توان به اینکه تخلفی در سازه‌های شهری مخصوصا موضوع ارتفاع سازی صورت نگیرد امید داشت؟

برای رهایی از تخلفات موجود باید مدیریت شهری ضوابط را دقیق‌تر و متناسب با مناطق کرده و در کنار آن پسند مردم را درنظر بگیرد.

حال با آنکه ممکن است در طرح تفضیلی ارتفاع سازی‌ها در برخی مناطق مناسب نباشد اما اگر قانونمند به آن تکیه کرده و از آن تخطی نکنیم، ارتفاع سازی‌های نامتعارف اتفاق نخواهد افتاد

برای اولویت‌های عمرانی بودجه سال آینده چه مواردی در نظر گرفته شده است؟

بودجه همچنان در مرحله اصلاح قرار دارد اما یکی از مهم‌ترین موارد در سال آینده و احتمالا سال‌های پس از آن، پروژه‌های شاخص شهری است؛ بنابراین با وجود مترو و دو پل مهمی که رینگ شهری را شامل می‌شود، یکی از مهم‌ترین مواردی که در بودجه به آن توجه می‌شود، همین موارد است.

با اجرایی شدن رینگ چهارم از ورود اتومبیل‌هایی که قصد عبور از کنار شهر را دارند، به داخل شهر جلوگیری می‌شود تا هم ترافیک مناسب‌تری را شاهد باشیم هم آلودگی کمتری بر شهر حاکم شود.

از طرفی اگر بخواهیم درخصوص مترو به خط یک آن بسنده کنیم به نوعی این طرح عقیم می‌شود بنابراین باید شبکه مترو شهری را نیز گسترش دهیم.

در کنار این پروژه‌ها از ابتدای شورا گفته شده که نباید تمام درآمد شهر خرج ابرپروژه‌ها شود و در این خصوص به مناطق مختلف ابلاغ شده که طرح‌های خرده مقیاس را در دستور کار خود قرار دهند تا توسعه فضایی عادلانه‌تری در شهر اتفاق افتد.

با این توضیح می‌توان در خصوص اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره مانند سالن اجلاس سران تا پایان سال آینده امیدوار بود؟

با فرایندی که پیش‌رو داریم و آمادگی شهرداری منطقه شش برای اتمام پروژه در صورتی که بخش خصوصی نیز در آن همراه شود، می‌توان شاهد افتتاح سالن اجلاس تا پایان سال ۹۸ بود.

گفتگو از: مریم یاوری - خبرنگار ایمنا

کد خبر 364612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.