کشورهایی با پایین‌ترین نرخ مرگ و میر ترافیکی

هرچند تلفات جهانی ناشی از ترافیک در حال افزایش است، اما برخی کشورها میزان مرگ و میر بسیار پایینی در بزرگراه‌ها دارند که در این بین، کشورهای توسعه یافته با سیستم حمل و نقل مؤثر بیشتر درخشیده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دسترسی به جاده‌های با کیفیت، وسایل نقلیه امن و آموزش مناسب، در کاهش آمار مرگ و میر حوادث ترافیکی در این کشورها بسیار مؤثر است. مشخص کردن کشورهایی با نرخ پایین مرگ و میر ناشی از ترافیک جاده‌ای عمدتا با توجه به اجرای دقیق قوانین ترافیکی، استفاده از طرح‌های ایمن برای وسایل نقلیه، در نظر گرفتن خطوط مختلف برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران و قرار دادن محدودیت‌های سرعت، به ویژه در مناطق شهری، انجام می‌گیرد که در ادامه وضعیت چهار کشور در این زمینه بررسی می‌شود.

موناکو

موناکو یک کشور مستقل در نزدیکی جنوب فرانسه با تعداد وسیله نقلیه کمتر از دیگر کشورهای جهان است که این امر خطرات ناشی از تصادفات را در آن کاهش می‌دهد. این کشور که به دلیل برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی Grand Pix شناخته شده است، دارای نرخ مرگ و میر ترافیکی صفر برای هر ۱۰۰ هزار نفر می‌باشد چرا که سیستم حمل و نقل عمومی در آن به شدت تحت نظارت است. کنترل بر این سیستم به نحوی است که هر یک از زیرساخت‌های پیشنهادی برای حمل و نقل در آن، ابتدا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که استانداردهای ایمنی لازم  برای عابران پیاده و اپراتورهای وسایل نقلیه در آن‌ها رعایت شده است. در موناکو به منظور پیشگیری از وقوع حوادث، قوانین سخت راهنمایی رانندگی و اجبار استفاده کلاه ایمنی برای موتورسواران اجرایی شده و در این راستا نیز مؤثر بوده است. در زمینه سرعت نیز به منظور جلوگیری از سرعت بالا محدودیت سرعت شهری در سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است و شهروندان به اجرای این قانون پایبند هستند.

میکرونزی

میکرونزی کشوری کوچک با جمعیت اندکی است که میزان تصادفات ترافیکی در آن نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است. راه‌های درون و برون شهری مناسب و قوانین جامع مربوط به ترافیک در میکرونزی باعث شده نرخ مرگ و میر ترافیکی در آن برای هر ۱۰۰ هزار نفر برابر با ۱/۹ باشد. البته جزایر بزرگتر و توسعه‌یافته‌تر مانند Pohnpei، رکورد بسیار پایینی در این زمینه دارند که یکی از دلایل آن، تعداد کم وسایل نقلیه آن‌ها در مقایسه با سایر کشورها است.

سوئد

در مرگ و میر ناشی از ترافیک جاده‌ای، سوئد آمار ۲/۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر را به ثبت رسانده است. این کشور دارای یکی از امن‌ترین سیستم‌های حمل و نقل است و مسیرهای عابران پیاده دارای محوطه‌های حفاظت شده از وسایل نقلیه هستند. همچنین سرعت‌گیرها و خطوط عابرپیاده با رنگ‌های تند، از عابران پیاده در مقابل حوادث ناشی از سرعت بالا بیشتر محافظت می‌کنند. محوطه‌های مخصوص دوچرخه‌سواری نیز با استفاده از موانع مخصوص از جاده اصلی تفکیک می‌شوند. در سراسر کشور سوئد قوانین سخت‌گیرانه برای رانندگی وجود دارد که به طور جدی اجرا می‌شوند. در مناطق شهری به منظور جلوگیری از سرعت و بی پروائی رانندگان نیز محدودیت داشتن سرعت پایین تعیین شده است. همگی این عوامل سبب می‌شود تا حوادث ترافیکی در سوئد یک رویداد نادر به حساب آیند.

کیریباتی

کیریباتی، مجموعی از جزایر در اقیانوس آرام است که جمعیت اندکی دارد و به این ترتیب تعداد ماشین در آن بسیار کم است. آمار مرگ و میر ترافیک در آن نیز برابر با ۲/۹ در هر ۱۰۰ هزار نفر است. محدودیت سرعت در مناطق شهری کیریباتی ۴۰ کیلومتر بر ساعت است که در کاهش سرعت حرکت بسیار مؤثر است. همچنین در آن، قوانین سختگیرانه‌ای در زمینه بستن کمربند ایمنی حین رانندگی وجود دارد و رانندگی تحت تأثیر مواد مخدر نیز در این کشور جرم بوده و جریمه‌های سنگین در پی دارد.

کد خبر 364607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.