۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
اعتیادهای دم دستی

روند رو به رشد استفاده از ماده مخدر در بین افراد جامعه و به ویژه نوجوانان بسیار نگران کننده است، علی‌رغم دسترسی آسان به این ماده مخدر با توجه به ترویج کشت گلخانه‌ای آن هنوز پس از پنج سال از ورود این ماده مخدر به ایران هنوز برنامه‌ای منسجم از سوی مسئولان برای مبارزه با این مواد ارایه نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیشینه کشت گیاهان تولید کننده مواد مخدر در کشورهای همسایه ایران به صدها سال گذشته بر می‌گردد، این نوع کشت در زمین‌هایی با وسعت زیاد و در شرایط خاص اتفاق می‌افتاد و این در حالی است که امروز کشت ماده توهم‌زای خطرناک گل از گلدان گلخانه منازل سر درآورده است.

اغلب والدین نیز به دلیل اطلاع رسانی‌های نادرست نگرانی خاصی در خصوص ماده مخدر گل ندارند چرا که در باور عمومی این مماده مخدر کم خطرتر از حشیش و ماری‌جوانا معرفی شده و دربرخی از کشورها نیز مصرف آن آزاد اعلام شده است.

این درحالی است که میزان توهم‌زایی ماده مخدر گل چهار تا  شش برابر بیشتر از حشیش است، مطابق آخرین شیوع شناسی تعداد معتادان کشور به دو میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف کننده مستمر رسیده است وماده مخدر گل بعد از تریاک، دومین ماده مخدر مصرفی در کشور معرفی شده است.

رقابت همپای دختران و پسران اصفهان برای مصرف "گل"

سرگرد مجید طاهر زاده، کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با تاکید به اینکه مصرف گل، حشیش و ماری جوانا اکنون یک مسئله چالش انگیز برای جامعه است به خبرنگار ایمنا می گوید: به دلیل اینکه در جامعه شاهد استقبال شگفت انگیز جوانان و نوجوانان برای مصرف این نوع مواد هستیم. استفاده از این مواد در بین نوجوانان و جوانان سالم از نظر آنها یک سوء مصرف و کجروری نیست و به عنوان یک رفتار تفننی و برای تفریح مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه عمده مصرف کنندگان نوجوانان و جوانان سالم اجتماع هستند، می افزاید: گل به دلیل شکل ظاهری زیاد خطرناک به نظر نمی رسد و با توجه به تبلیغات زیادی که در فضای مجازی در مورد این ماده وجود دارد و تعدادی از کشورها هم مصرف آن را آزاد اعلام کردند مجموعه این عوامل موجب شده تا برخی از نوجوانان و جوانان کشور و استان نگاه مثبتی به این ماده داشته باشند و استفاده آن را بسیار خطرناک تلقی نکنند.

کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه انگیزه نوجوانان برای مصرف گل نشاط و آرامش است، اظهار می‌کند: ماری جوانا تاثیر مواد روانگردان را دارد؛ روانگردان‌ها معمولا نشاط آور و آرام بخش است و انگیزه مصرف نوجوانان برای مصرف گل مثل قلیان و سیگار جنبه تفریحی دارد و با این نگاه که در حال خوش گذرانی و لذت هستند به مصرف این مواد روی می‌آورند.

وی اضافه می‌کند: ماده گل روانگردان بوده و با تغییر در مغز یک  سرخوشی همراه با کاریکاتور شدن احساسات را به  نوجوانان  دست می‌دهد که در رفتارهای اجتماعی و دوستان احساس بهتر و شادتری را دارند. این گیاه تراریخته شده و امکان کشت آن در آپارتمان، گلخانه، مزرعه و حتی زیر زمین‌ وجود دارد و متاسقانه یکی از خصوصیات بد این مواد جدید این بوده که تهیه و تولید آنها به نسبت ساده‌تر است.

سرگرد طاهر زاده با اشاره به عوارض مصرف این ماده مخدر اظهار می‌کند: گل به صورت مستقیم بر روی مغز تاثیرگذار است و بیشترین غلظت ماری جوانا روی مغز و هوشیاری نوجوان بوده و عارضه جدی به سلول‌های مغزی وارد می‌کند. متاسفانه اکنون شیوع مصرف این مواد  در بین نوجوانان اصفهانی زیادتر شده و در جمعیت جوان مورد استقبال قرار گرفته است و گروه دختران اگر گوی سبقت را در مصرف نبرده باشند دست کمی از پسران در این زمینه ندارند.

در خصوص مصرف قلیان به همزیستی رسیده‌ایم

وی با بیان اینکه گل و ماری جوانا جزو موادی است که هیچ آماری را نمی‌توان به دست آورد و مصرف آن مخفی و گسترده است، می‌افزاید: در حقیقت نگرشی که نوجوانان و جوانان نسبت به مصرف این نوع مواد دارند همانند سیگار و قلیان است و قبح  مواد مخدری مثل تریا ک، هرویین و حشیش را در بین آنها ندارد و حتی برخی از نوجوانان و جوانان حشیش را ماده‌ای اعتیاد آور می‌دانند و به سمت آن نمی‌روند اما با مصرف گل مشکلی ندارند.

به گفته سرگرد طاهر زاده؛ گل عوارض ظاهری مشخصی ندارد و این گروه از نوجوانان دچار تپش قلب شده و ۲۵۰ عدد تپش قلبشان بیشتر از افراد عادی بوده و گردش خون آنها دچار اختلال می‌شود؛ هرچند مصرف گل در روزهای نخست برای فرد نشاط آور است اما به مرور زمان او را به سمت افسردگی سوق می‌دهد و فعالیت‌های روزمره برای آنها غیر جذاب می‌شود و در فاز افسردگی میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه مخدر گل کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی را درگیر خود کرده است، می‌افزاید: بایستی والدین به این مسئله توجه کنند، در زمینه مصرف قلیان به یک همزیستی رسیده‌ایم و با بی‌توجهی خانواده‌ها قلیان وارد خانه‌ها شد، باید در این زمینه فعالانه برخورد و با آگاه سازی نوجوانان و جوانان نسبت به مخاطرات این نوع مواد تفکر مثبت آنها به مصرف گل تغییر دهند و کنترل علمی و تربیتی را روی فرزندان انجام دهند.

مصرف گل بهانه‌ای برای افزایش اعتماد به نفس

همچنین احسان کاظمی، پژوهشگر مسایل اجتماعی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط با رفتارهای پر خطر از عوامل متعددی شکل می‌گیرد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: زمانی رفتاری را پر خطر می‌دانیم که عوامل متعددی بر روی آن تاثیر دارد؛ بخشی از این عوامل شناختی است، مثل رشد شناختی یک نوجوان، بعضی از نوجوانان قدرت استدلال پایینی دارند، فهم و درک و تشخیص آن‌ها در مورد مسایل اجتماعی کم است به همین دلیل بعضی از کارهای نادرست را انجام می‌دهند.

این روانشناس اجتماعی معتقد است که این گروه از نوجوانان بر این باورند که با یک یا دو بار مصرف کردن مواد مخدر معتاد نمی‌شوند و با تعارف دوستان حشیش یا گل را برای کسب انرژی بالاتر و داشتن اعتماد به نفس مصرف می‌کنند و با داشتن همین استدلال‌های بی‌منطق در معرض آسیب‌ها قرار می‌گیرند.

مدرس مسایل اجتماعی با تاکید به اینکه رفتارهای پرخطر مانند دالانی به همدیگر وصل هستند، اضافه می‌کند: گرایش به سیگار، مشروب، مواد مخدر، کم تحرکی، رفتارهای جنسی بدون مراقبت و پرخطر، رانندگی پرخطر و پرخاشگری از این موارد است.

 وی ادامه می‌دهد: کودکی که در خانواده‌ای پرخاشگر رشد کرده،تحقیر شده و کتک خورده است در سن نوجوانی برای نشان دادن قدرت، بزرگی و هیجان‌های خودنسبت به رفتارهای پرخطر از جمله مصرف مواد مخدر اقدام می‌کند تا این هیجان و اعتماد به نفس را به صورت موقت و کاذب کسب کند.

کاظمی با اشاره به اینکه بخشی از عوامل موثر در بروز این رفتارها شناختی هستند، اظهار می‌کند: در این بخش نوجوان به دلیل نداشتن سابقه تجربه نمی‌تواند تصمیم درستی را داشته باشد، معمولاً مبنای قضاوت او حس و حال فعلی‌اش بوده و توجه نوجوان بیشتر به نتیجه و حس و حال کوتاه مدت مثبت بوده و توجه کمتری به نتیجه و اثرات بلند مدت دارد.

وی اضافه می‌کند: در حوزه شناختی معمولا درک نوجوانان از خطر با درک بزرگسالان متفاوت است. نوجوانان با اینکه خطر را می‌فهمند به سمت آن می‌روند و با این باور که "معتاد نمی‌شوم و هر زمانی که بخواهم مصرف را کنار می گذارم" در جمع دوستان و همسالان خود اقدام به مصرف می‌کنند.

پژوهشگر مسایل اجتماعی می‌افزاید: نوجوان معمولا خطرهای ناشی از موقعیت‌ها را پایین‌تر از حد معمول ارزیابی می‌کند. بخش دیگری از علل گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان هیجانی بوده و نوجوان بیشتر جو گیر می‌شود و در تصمیم گیری‌ها بیشتر هیجانی رفتار می‌کند و معمولاً هیجان‌های مثبت زیاده شده و هیجان‌های منفی کاهش می‌یابد و همین امر موجب درگیر شدن نوجوان با یک رفتار پرخطر می‌شود.

وی با تاکید به اینکه نوجوان معمولا بدون تامل تصمیم می‌گیرد، اضافه می‌کند: نوجوان نمی‌تواند به عواقب کار فکر کند و بدون تامل و تفکر وارد یک حیطه و رفتاری می‌شود که در ورود برای او باز بود و معمولاً درب خروج را نمی‌تواند پیدا کند.

اعتیاد نوجوانان نگران کننده‌تر از جوانان است

مدرس مسایل اجتماعی معتقد است که به طور ذاتی نوجوان هیجان خواه است و به آرامی یاد گرفته و مستقل می‌شود. این هیجان خواهی نوجوان باعث می‌شود که بیشتر برای کسب لذت تلاش کند. به خصوص در جامعه ما که تفریح آنچنانی برای تخلیه هیجان‌های نوجوانان وجود ندارد. بنابراین نوجوان با مصرف این نوع مواد دم دستی می‌خواهد هیجان خود را تخلیه کند.

به گفته کاظمی؛ بخشی از رفتارهای دوران نوجوانی محیطی و اجتماعی است. برای مثال استرس نوجوان از امتحان و کنکور در فصل کنکور باعث مصرف قرص ریتالین و حتی مواد مخدر گل  می‌شود. استرس‌های اجتماعی و فشارهای درسی به همراه استرس‌هایی که همسالان برای نوجوان ایجاد می‌کند می تواند در بروز رفتارهای پرخطر این دوره اثر گذار باشد.

این مدرس مسایل اجتماعی معتقد است که رفتارهای پرخطر در نوجوان مصرف کننده مواد بسیار سخت‌تر از جوانان است؛ میل به تنهایی، مشکل خواب، خستگی، بالا و پایین خلق عصبی، کلافه بودن، افت تحصیلی، انگیزه کم به خوردن غذا، ارتباط عاطفی کم با والدین و ارتباط بیشتر با همسالان، تنبلی، حافظه کم و فراموشی زیاد از ویژگی‌های مشترک دوران نوجوانی و نوجوانان مصرف کننده گل و حشیش است.

وی می‌گوید: مهارت فرزندپروری و برقراری ارتباط بیشتر با نوجوان، فراهم کردن امکان ابراز وجود فرزند در محیط خانواده، مشورت با نوجوان، پرهیز از روش‌های دیکتاتوری و سهل‌گیرانه برای والدین ضروری است و باید بچه را درابعاد دیگر هم بررسی کرد و حتما از یک مشاور کمک بگیرند. علاوه بر آموزش خانواده، نوجوانان هم باید مهارت نه گفتن، ارتباط با دیگران، مراقبت از خود، قاطعیت و ابزاز وجود، مهارت مدیریت استرس را بیاموزند.

اعتیاد روحی و روانی ماده مخدر گل شدید است

همچنین رضا روزبهانی، متخصص پزشکی و اجتماعی نیز دراین زمینه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بعد از سیگار خانواده کانابیس خطرناکترین مواد اعتیادآور است، حشیش سمق گیاه شاه دانه است، مراکش و افغانستان بزرگترین تولید کنندگان این ماده مخدر هستند، فرم دیگر از خانواده کانبیس برگ، سرگل، ساقه و قسمت‌های مختلف گیاه شاه دانه است که دارای اسامی مختلف گراس، ماری جوانا و گل است.

وی با تاکید به اینکه گل دومین ماده‌ مخدر پرطرفدار دنیا است، می‌افزاید: در بسیاری از کشورها همانند ایران مصرف گل ممنوع است ولی در بعضی از کشورهای اروپایی و ایالات آمریکا مصرف آن آزاد اعلام شده است. اکثر متخصصان معتقد هستند کانابیس دروازه ورود به مواد مخدر سنگین‌تر است و افرادی که در زمان‌های بعدی مواد مخدر سنگین‌تری را استفاده می‌کند کسانی هستند که بعد از مصرف سیگار دوره‌ای هم این تجربه استفاده از این نوع مواد را داشتند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اعتیاد روحی و روانی این مواد بسیار شدید است، تصریح می‌کند: گل فرمی از این مواد بوده که اکنون در کشور در حال استفاده است. گل نوعی از گیاه شاه دانه است که در آزمایشگاه‌ بعضی از کشورها این گیاه را به شکلی تغییر دادند که این گیاه گل نر و ماده روی پایه قرار دارد.

وی با اشاره به علایم نوجوان مصرف کننده گل و حشیش، اظهار می‌کند: هنگامی که نوجوان این مواد را مصرف کرد به حالت بی خیالی می‌رسد. حالت حاد این مواد برای کسانی است که بار اول مصرف کنند. عده‌ای به طور تفننی و گروهی هم به طور دایمی مصرف کننده هستند که علایم در افراد مختلف به طور متفاوتی بروز می‌کند.

نوجوانان به صورت متوسط هفته یک و یا دوبار گل مصرف می‌کنند

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نوجوانان به طور متوسط و هفته‌ای یک یا دوبار ماده مخدرگل را استفاده می‌کنند، اضافه می‌کند: خنده‌های بلند و خاص و افزایش اشتهای ناگهانی از علایم آغاز مصرف گل در بین نوجوانان است، مخاط چشمان آنها قرمز و پرخون می‌شود و بسیاری از نوجوانان مصرف کننده، همواره قطره‌هایی را برای از بین بردن قرمزی چشم به همراه دارند.

وی تاکید می‌کند: در حالت پیشرفته مصرف، نوجوانان دچار افسردگی و علایم شبه جنون می‌شوند و به دلیل اینکه مواد سرطان زای حشیش و گل چند برابر بیشتر سیگار است معمولا آنها مشکل ریوی پیدا کرده و ضربان قلب شان بالا می‌رود و بعضی اوقات هم سنکوب می‌کنند.

روزبهانی با بیان اینکه ماده گل توهم زا است، می‌افزاید: روش‌های ترک این ماده قطع کردن مصرف ماده است. بعد از آن بایستی بتوان بقیه علایم مثل اضطراب افسردگی و علایم روان پریشی را با دارو و مشاوره و مراجعه مرتب به روانپزشک و مراکز مشاوره درمان کرد و در نهایت اینکه خود فرزندان هم باید تمایل به ترک را داشته باشند.

گزارش از: اکرم کیانی - خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 364606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.