فساد زودرس دندان‌ها بر اثر رفلاکس شبانه

متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: فساد زودرس دندان‌ها به ویژه دندان‌های عقب و خلفی می‌تواند در اثر رفلاکس شبانه معده بیمار باشد که مراجعه به پزشک گوارش ضروری است.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علائم خارج مری رفلاکس اظهار کرد: علایم رفلاکس شامل ترش کردن، سوزش سر دل، سوزش پشت جناق سینه است. رفلاکس علائم خارج مری و گوارشی هم دارد.

وی با بیان اینکه دندان‌های برخی از بیماران خیلی زودتر از حد معمول پوسیده و خراب می‌شود، افزود: به خصوص دندان‌های آخر دهان این گروه بیماران خیلی زود پوسیده می‌شود و این اتفاق ممکن است به دلیل رفلاکس معده بیماران باشد.

این متخصص داخلی تصریح کرد: فساد زودرس دندان به ویژه دندان‌های عقب و خلفی می‌تواند در اثر رفلاکس شبانه معده بیمار باشد و توجه به این امر و مراجعه به پزشک گوارش ضروری است.

وی اضافه کرد: داشتن سرفه های مزمن و خشک و پشت سرهم می تواند شبانگاه یا صبح زود اتفاق بیفتد، شب هنگام موقع خواب امکان اینکه رفلاکس اسید یا بزاق به داخل تراشه یا مجاری هوایی اتفاق بیفتد وجود دارد و ریه بیمار را شبیه آسمی ها می کند.

شریفی با تاکید بر اینکه خس‌خس سینه و سرفه های مزاحم می‌تواند از علائم رفلاکس باشد، گفت: بنابراین بیمار باید هوشیار باشد و اگر سرفه ها بیش از دو هفته طول کشید به فکر علاج این بیماری بوده و به پزشگ گوارش برای درمان مراجعه کند.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با اشاره به اینکه گلو دردهای مزمنی که بیمار از آن رنج می برد یا ترشحات پشت حلق نشان از رفلاکس معده است، اظهار کرد: علامت دیگر این افراد به خصوص در بین بچه ها گوش درد است و در کودکان حتی با بی‌قراری مکرر همراه است.

وی اضافه کرد: در نوزدان رشد نکردن، تغذیه نامناسب، خوب شیر نخوردن، نداشتن وزن مناسب بچه، بی‌قراری و ناآرامی در شب نشان از رفلاکس معده است.

این متخصص داخلی معتقد است که نشان دیگر دردهای قفسه سینه است که مرتب بیماران به پزشک قلب مراجعه می کنند و پزشک تشخیص می دهد که این درد قلبی نیست و می تواند به دلیل رفلاکس باشد. دردهایی که با فشار روی قفسه سینه می‌تواند تشدید شود و دردهایی که درپشت قفسه سینه و حتی بین دو کتف بیمار را آزرده خاطر می‌کند.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان خاطرنشان کرد: باید بدانیم که علائم رفلاکس همیشه گوارشی نیست و حتی ممکن است با علائم دیگری که در بالا  ذکر شد همراه باشد. بنابراین باید بیماری رفلاکس معده را جدی گرفت و در صورتی که این بیماری درمان نشود آسیب جدی به مری بیمار وارد کرده و احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد.

کد خبر 364605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.