سند زیست بومی تالاب گاوخونی در انتظار تصویب

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه بیشترین حجم کاری این سازمان در سال جاری پیگیری حقابه تالاب بوده است، ابراز امیدواری کرد: سند زیست بومی تالاب گاوخونی به عنوان طرحی راهبردی تا پایان سال در شورای برنامه ریزی استان به تصویب برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اکبری ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری امروز با اشاره به تبعات خشکسالی تالاب بین المللی گاوخونی اظهار کرد: در سال جاری بیشترین حجم کاری محیط زیست استان پیگیری حقابه رودخانه و تالاب بوده است که بهبود شرایط این تالاب یک عزم و اراده جمعی در استان می‌طلبد.

وی افزود: سند مدیریت زیست بومی تالاب گاو خونی به عنوان سندی راهبردی برای پیگیری مسائل حقوقی تالاب تدوین شده است؛ امسال پنج جلسه درخصوص این سند راهبردی برگزار و آخرین اصلاحات برنامه هم انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال در شورای برنامه ریزی استان به تصویب برسد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه احیای زاینده رود و تالاب گاو خونی در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان یکی از سه تالاب منتخب کشور برای اجرای مدیریت زیست بومی انتخاب شده است، تالاب گاوخونی استان اصفهان، تالاب زریوار استان کردستان و تالاب بختگان استان فارس سه تالاب منتخب کشور برای اجرای مدیریت زیست بومی هستند و باید این انتخاب شدن را برای گاوخونی به فال نیک گرفت.   

اکبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایمنا مبنی بر عدم تخصیص بودجه تالاب در سال گذشته گفت: محیط زیست ۹ پژوهش و پایش هدفمند در خصوص گاوخونی با همکاری دانشگاه‌ها  انجام داده است که نتایح آن به صورت کمی قابل ارائه است؛ می‌توان با استفاده از بانک اطلاعاتی حاصل از پژوهش‌ها مسائل حقوقی و تأمین حقابه‌های زیست محیطی را به صورت  مستندات علمی پیگیری کرد.

وی ادامه داد: اجرای پروژه های لایروبی گاوخونی و ساماندهی مسیر رودخانه تا تالاب ، هیچ کدام از اینها مشکل مالی نداشته و پرداخت‌ها در این زمینه به موقع انجام شده است.

سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه  استان اصفهان حدود ۱۰.۵ میلیون هکتار وسعت دارد، گفت: حدود یک میلیون و  ۳۰۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده در قالب نه منطقه چهارگانه است و مناطق شکارممنوع ۷۵۰ هزار هکتار وسعت دارد.

وی به آمار تنوع زیستی و ذخیره ژنتیکی استان اصفهان اشاره کرد و افزود: حدود ۴۸۴ گونه مهره دار شامل ۶۲ گونه پستاندار ، ۲۹۶ گونه پرنده ، ۴۲ گونه خزنده ۸ گونه دوزیست ۴۱ گونه ماهی در استان اصفهان وجود دارد که این آمارها سالانه به صورت جزئی تغییر می‌کند.

اکبری ادامه داد: در استان اصفهان حدود دوهزار گونه گیاهی شامل ۷۰۰ جنس،  ۱۳۰ خانواده ، ۳۵۰ گیاه دارویی، ۴۵ گونه انحصاری، ۵۴ گونه آسیب پذیر، ۱۶ گونه نادر و ۱۹ گونه در خطر انقراض وجود دارد.

کد خبر 364570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.