مرکز رقابت ایران و آمریکا به عراق منتقل شده است

یک دیپلمات سابق ایران و تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: آقای ظریف باید عراق را از نفوذ بیشتر آمریکا نجات بدهد؛ زیرا شواهد منطقه ای نشان می دهد آمریکا با کنار کشیدن از سوریه و یمن، قصد دارد بر روی عراق تمرکز کند، بنابراین در شرایط کنونی مرکز رقابت در منطقه با آمریکا در عراق است.

مرتضی موسوی خلخالی در مورد اهمیت سفر محمد جواد ظریف به عراق در شرایط کنونی منطقه به خبرنگار ایمنا گفت: روابط ایران و عراق در طول تاریخ با ماجراها و فراز و نشیب بسیاری روبه‌رو بوده است؛ عراق، کشوری که شاید قرن ها عثمانی ها و انگلیسی‌ها به خاطر آن با ایران جنگیده اند، بعدها خود صدام حسین نیز در زمان حکومتش یک جنگ هشت ساله را به ما تحمیل کرد.

وی افزود: ایران کشوری بوده که همیشه در برابر عراق از خود و منافعش دفاع کرده، اما هیچ گاه قصد تعرض به این کشور و طعمی به خاک آن نداشته است، هیچوقت درصدد براندازی نظام آن ها نبودیم و در مقابل متأسفانه همیشه مورد تعرض، جنگ و تجاوز قرار گرفته ایم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: با وجود این سابقه تیره تاریخی، از زمان سقوط صدام، این روابط تا حدودی تغییر کرده و اکنون خوشبختانه روابط ایران با کشور عراق بسیار خوب است، در این شرایط باز هم ما در دفاع از حاکمیت عراق و بقاع متبرکه آن کوتاهی نمی کنیم.

موسوی خلخالی خاطر نشان کرد: سفر کنونی آقای ظریف به عراق در شرایطی صورت می گیرد که ایران از جهات مختلف در وضعیت خاصی قرار دارد؛ آمریکایی‌ها از یک طرف تلاش می کنند که به هر طریق ممکن ایران به انزوا بکشانند و در همین راستا شاهد هستیم که وزیرخارجه آنها به همه کشورهای منطقه سفر می کند تا اجماعی علیه ایران شکل دهد.

خوبی می کنیم و بدی می بینیم

وی افزود: پومپئو حتی از تعدادی کشورها دعوت کرده در کشور لهستان که در تاریخ مدیون ملت ایران است، برای هم اندیشی بر علیه ایران گرد هم جمع شوند. لهستان هم از جمله کشورهایی است که ما همیشه جز بدی چیزی از آنها ندیدیم. این در حالی است ایران بعد از جنگ جهانی دوم میزبان بیش از ۱۵۰ هزار آواره لهستانی بود و ملت ایران به آنها محبت زیادی کردند، در نتیجه بسیاری از آنها در ایران ماندند و امروز حتی گورستان مخصوص خود را در ایران دارند.

این دیپلمات سابق ایران تأکید کرد: آقای ظریف در برخورد با اقدام جدید دولت لهستان به طرز بسیار زیبایی به تاریخ اشاره کردند که چه خدماتی به لهستان کردیم، البته مسئله ای که آقای ظریف فراموش کرد بگوید این است که یکی از کشورهایی که در جنگ تحمیلی کمک‌های شایانی به صدام کرد، همین لهستان بود.

موسوی خلخالی افزود: متأسفانه کشورهایی که جز خوبی از ما نمی بینند، پاسخ خوبی‌های ما را اینگونه می دهند. حال نیز می خواهند با همراهی آمریکا پرچم دار مبارزه علیه کشور ما باشند، بنابراین طبیعی است که وزیرخارجه ایران به کشورهایی برود که ندای مثبت به سفر وزیر امور خارجه آمریکا نداده اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: عراق و قطر از جمله این کشورها هستند؛ هر چند بسیاری دیگر از کشورهایی که پومپئو در تور خاورمیانه ای اخیر خود به آنها سفر کرده نیز جواب مثبتی که مد نظر آمریکا بوده را به این کشور نداده‌اند؛ حتی کشورهای عربی و اسلامی از جمله عربستان سعودی و امارات که فعلا بدترین روابط را با ما دارند، حاضر نشدند این کنفرانس ضد ایرانی در کشور آنها برگزار شود.

وی افزود: با این وجود در حال حاضر ایران از نظر اقتصادی شرایط ویژه ای دارد و مورد تحریم بی رحمانه آمریکا هستیم، آمریکا نه تنها خود ایران را تحریم کرده،بلکه به دیگر کشورها و بانک ها نیز اجازه نمی‌دهد با ایران تعامل داشته باشند و می کوشد فروش نفت کشورمان را به حداقل و یا صفر برساند.

تصمیم درست، در زمان درست

موسوی خلخالی گفت: بنابراین تصمیم وزیرخارجه کشورمان برای سفر به عراق در این مقطع زمانی، تصمیم درستی بوده است؛ عراقی‌ها در این شرایط باید نشان بدهند دوست ما هستند. در واقع به خاطر محبت هایی که ایران به عراق کرده به ویژه به دلیل کمک به این کشور در نابودی داعش و آزادسازی سرزمین های عراق، حال آنها نباید در تحریم‌ها با آمریکا هم صدا بشوند.

وی افزود: عراق می تواند در شرایط تحریم در مورد تعاملات بانکی، صادرات و... با ایران همکاری و خود را از تحریم های آمریکا استثنا کند؛ چون آمریکایی ها عراق را متحد خود حساب می کنند و احتمالا به این کشور فشار زیادی وارد نمی کنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تصریح کرد: امروز نیروهای آمریکایی در عراق پایگاه دارند، عراقی ها را آموزش می دهند و سلاح های جدید عراق متعلق به آمریکا است. همچنین آمریکا بعد از عقب نشینی از سوریه هم قرار است نیروهای خود را به خاک عراق بیاورد. همه این موارد نشان می دهد آمریکایی ها برای عراق برنامه ریخته اند.

موسوی خلخالی گفت: بنابراین آقای ظریف باید عراق را از نفوذ بیشتر آمریکا نجات بدهد چون شواهد منطقه ای نشان می دهد آمریکا با کنار کشیدن از سوریه و یمن، قصد دارد بر روی عراق تمرکز کند، بنابراین در شرایط کنونی مرکز رقابت در منطقه با آمریکا، عراق است.

ترکیه و روسیه می خواهند ایران دست خالی سوریه را ترک کند

وی افزود: عراق منطقه بسیار حساسی است، این کشور ثروتمند اکنون در شرایطی قرار دارد که بعد از مدتها جنگ داخلی می خواهد نفس بکشد و وضعیت اقتصادی اش را درست کند و سرو سامان ببخشد و در این راستا نیاز به کمک کشورهای همسایه دارد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تأکید بر مفید بودن دیپلماسی منطقه ای ظریف و ابراز امیدواری برای اینکه سفر وی به عراق نتایج خوبی داشته باشد و اجازه ندهد آمریکا در منطقه هرکاری که دلش می خواهد انجام بدهد، گفت: این مسأله به خصوص از این جهت اهمیت دارد که مشاهده می کنیم ترکیه آنطور که باید و شاید با ما نیست.

وی تصریح کرد: با اقداماتی که اکنون ترکیه در سوریه انجام می‌دهد، مایل نیست که ایران هم آنجا باشد، روس ها هم همین طور مایل نیستند که ایران در سوریه باشد، در واقع هر دوی این کشورها می خواهند ایران دست خالی سوریه را ترک کند، اما این جفایی در حق ایران است.

این دیپلمات سابق ایران خاطر نشان کرد: به نظرم به خاطر همه این دلایل ایران باید تمرکزش را بر روی عراق بگذارد و مناسبات اقتصادی، سیاسی و نظامی کشورمان با عراق باید روز به روز تقویت شود.

کد خبر 364555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.