کاهش دفن پسماندهای اصفهان تا سال ۱۴۰۰/ طراحی آرامستانی در غرب اصفهان

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: روزانه ۱۰۰۰ تن پسماند شهری جمع‎‌آوری و ۶۶۰ تن آن دفن می شود که این آمار زیاد است، از این رو برنامه‌ریزی شده تا سال ۱۴۰۰ میزان پسماندهای دفنی به کمتر از ۱۰۰ تن برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباسعلی جوادی در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهار کرد: کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر اصفهان با سازمان‌های مختلفی در شهرداری از جمله پسماند، آتش نشانی، سازمان پارک‌ها، آرامستان‌ها و سازمان میادین مرتبط است.

وی با بیان اینکه یک سوم بودجه شهرداری در حوزه بهداشت و سلامت هزینه می‌شود، به شرایط آلودگی هوای شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: ضریب آلودگی هوای شهر اصفهان زیاد و بیشتر ناشی از ترافیک است، در واقع  اگر ترافیک کنترل شود، میزان آلودگی‌ها نیز کاهش می یابد.

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در سال جاری بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای خط دوم متروی اصفهان اختصاص یافت که پیش بینی شده تا ظرف چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه خط یک متروی اصفهان در کاهش بار ترافیکی شهر بسیار تأثیرگذار بوده است، گفت: امیدواریم شهروندان بیشتر از حمل ونقل عمومی استفاده کنند تا میزان آلودگی‌ها کاهش پیدا کند.

جوادی ادامه داد: امسال ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید اتوبوس های تندرو در نظر گرفته شد تا بنا به قول معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در آینده هر کسی از منزل خارج شود، با طی کردن ۲۰۰ متر پیاده به BRT دسترسی داشته باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد دیگر کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان برنامه محوری است، اظهارکرد: برنامه اصفهان ۱۴۰۰ در شورای چهارم تصویب شد و باید آن را تا سال ۱۴۰۰ اجرایی کنیم، ضمن اینکه باید راهکارهایی برای کاهش هزینه های شهر تدبیر شود.

۳۰ درصد هزینه شهر صرف خدمات بهداشتی و سلامتی می‌شود

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ۳۰ درصد هزینه شهر مربوط به خدمات بهداشتی و سلامتی است، بنابراین  باید هزینه خدمات را کاهش داده و بیشتر به هزینه‌های عمرانی برای داشتن شهری تمیزتر و آبادتر بپردازیم.

وی رویکرد سوم کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان را «بهداشت محیط» عنوان کرد و گفت: طی یکسال گذشته اقدامات زیادی انجام و منجر به تشکیل کمیسیون جدیدی به نام «محیط‌زیست» شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز در سلامت شهروندان تاثیرگذار است؟ گفت: پساب‌ها به طور معمول میکروب زدایی، تصفیه و سپس برای آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته فلزات سنگین دارد، اما تحقیقات زیادی در این باره انجام نشده که فلزات سنگین در محصولات مشکلی ایجاد می‌کند یا خیر، ولی با اطمینان اعلام می‌کنم که در اصفهان درختان توت یا زیتون با پساب آبیاری نشده و تنها درختان غیر مثمر و گیاهانی که خوراکی نیستند با این روش آبیاری شده است.

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا سطل‌های بزرگ زباله بر سر کوچه‌ها نصب نمی‌شود؟ اظهارکرد: یکی از سخت‌ترین کارها جمع آوری زباله از درب منازل شهروندان است برای همین قرار دادن سطل های بزرگ کار شهرداری را آسانتر و هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد، اما آلودگی زیادی در اطراف سطل ایجاد می‌شود و به همین دلیل در هیچ کجای دنیا این کار را انجام نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: شهرداری اصفهان با هدف اینکه شهر و معابر آن پاکیزه بماند، زباله‌ها را در ساعت خاص جمع آوری می‌کند و اگر ساعت بیرون قرار دادن زباله از سوی شهروندان رعایت شود مشکلی ایجاد نخواهد شد.

اصفهان پیشتاز مدیریت پسماند در کشور

جوادی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هر چند اصفهان در زمینه مدیریت پسماند پیشتاز کشور است، اما روزانه ۱۰۰۰ تن پسماند شهری جمع‌آوری و ۶۶۰ تن آن دفن می شود که این آمار در حد فاجعه است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا سال ۱۴۰۰ میزان پسماندهای دفنی به کمتر از ۱۰۰ تن برسد، از این رو راهکارهای مختلفی مورد توجه قرار گرفته است.

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای پسماندهای بیمارستانی راهی جز سوزاندن وجود ندارد و این در حالی است که هنوز پسماندهای پزشکی دفن می‌شود، خاطرنشان کرد: ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده تا دستگاهی برای سوزاندن زباله‌های بیمارستانی خریداری کنیم، در این راستا قرارداد پروژه RDF منعقد شده تا به صورت مشارکتی ساخته شود و از زباله‌های سرند شده، مواد سوختی قابل استفاده تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر تولید کود کمپوست از پسماندها است که بوی زیادی ایجاد می‌کند و اگر روش تهیه آن را بی‌هوازی کنیم، کودی بدون بو خواهیم داشت که در این راستا مطالعات در حال انجام است.

جوادی گفت: تنها مشکل موجود نخاله‌های ساختمانی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود تا در گردنه زینل آلودگی زیست محیطی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اقدامات شورای شهر برای افزایش شاخص‌های سلامت اجتماعی، گفت: برای جمع‌آوری افراد کارتن خواب، معتادان و متکدیان که البته تعداد آنها بسیار کم است، برنامه های خوبی در نظر گرفته شده است.

افزایش سرانه فضای سبز طبق برنامه اصفهان ۱۴۰۰

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از وظایفی که برنامه اصفهان ۱۴۰۰ به عهده شهرداری گذاشته افزایش سرانه فضای سبز است، افزود: از جمله اقدامات انجام شده تامین آب پایدار از طریق پساب، حفظ فضای سبز ناژوان که اکسیژن اصفهان را تامین می‌کند و جایگزینی گونه‌های گیاهی وچمن‌های مقاوم به کم آبی در عرصه های فضای سبز شهر است.

وی با اشاره به وجود آرامستان‌های محلی، تصریح کرد: مشکلی که در شهر داریم وجود آرامستان های محلی است که مردم از سال‌های گذشته عزیزان خود را در این آرامستان‌ها خاکسپاری می‌کنند، از این رو طراحی احداث آرامستانی در غرب اصفهان در حال انجام است تا آرامستان‌های محلی نیز ساماندهی شود.

جوادی با بیان اینکه آرامستان باغ رضوان تا ۷۵ سال آینده ظرفیت دفن اموات را دارد، اظهارکرد: نرم‌افزاری در حال تهیه است که با استفاده از آن بر روی گوشی‌های اندروید پس از وارد کردن نام متوفی محل قبر را می توان به آسانی پیدا کرد.

افزایش ایستگاه‌های آتش نشانی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ایمنی هر چه بیشتر شهر، گفت: وقتی شهر گسترش و ارتفاع پیدا می‌کند، به همین نسبت ایمنی آن سخت می‌شود، بنابراین ضرورت دارد امکانات موجود آتش‌نشانی اصفهان نیز با توجه به تغییر کالبد شهر ارتقاء پیدا کند.

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: امسال پنج میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات آتش نشانی در نظر گرفته شده که این رقم در سال آینده به ۱۲ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال نرده‌بان بزرگی برای ساختمان‌های بلندمرتبه و چندین خودرو دیگر نیز خریداری شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سطح شهر اصفهان ۲۵ ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد که سال آینده پنج ایستگاه دیگر به تعداد آن افزوده شده و به مرور تعداد ایستگاه ها به ۴۵ ایستگاه می‌رسد تا خدمات ایمنی زودتر به شهروندان برسد.

جوادی افزود: تعداد ۱۲۰ نیروی انسانی جدید برای سازمان آتش نشانی اصفهان به کارگیری شده تا بتوانند پایگاه‌ها و ایستگاه‌های آتش نشانی را پوشش دهند، چرا که برای زندگی در شهر تأمین ایمنی و سلامت جزء ضروریات است و اگر ایمنی نداشته باشیم، مردم سلامتی نخواهند داشت.

کد خبر 364506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.